1

Lalvin Jäst

Tänkte höra om ni har några planer och/eller möjligheter att ta hem lalvins torrjäster?
Speciellt då RC212, EC1118 och 71B.
Har hittils blivit tvungen att beställa dessa från utlandet vilket kostar på gränsen till vad det smakar, vore utmärkt om ni kunde ta in dessa till försäljning och hjälpa oss stackare som brygger några liter vin om året med wink

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Sv: Lalvin Jäst

Lo skrev:

Tänkte höra om ni har några planer och/eller möjligheter att ta hem lalvins torrjäster?
Speciellt då RC212, EC1118 och 71B.
Har hittils blivit tvungen att beställa dessa från utlandet vilket kostar på gränsen till vad det smakar, vore utmärkt om ni kunde ta in dessa till försäljning och hjälpa oss stackare som brygger några liter vin om året med wink

Det är nu på gång...

-- Svante

Hej,

Jag jaktar efter EC1118 från Lalvin. Vet ni vad jag kan få tag på denna? jag finner den inte på er webshop.
Tusen tack før all hjælp jag kan få!
mvh,
Micael

Tyvärr drar det ut på tiden. Det verkar inte som att de är särskilt intresserade av att sälja sina vinjäster på små förpackningar i Europa. Vi jobbar fortfarande på det, men kan inte säga om/när vi får in dem.

Under tiden kan du alltid beställa från Nordamerika, t.ex. http://www.northernbrewer.com/wine-yeast.html .

-- Svante

Micael Tills dess Humle får in dem så har http://PGW.se 3 utav lalvins jäster till salu. rc-212, 71b-1122 & K1V1116.
Vad ska du brygga? har hört 71b ska vara näst efter D-47 vid mjödbryggning och rödvin blir inte bättre än vad man får utav rc-212 smile
Värt att notera är dock att bryggder jästa med 71b måste tappas om fort efter jäsningen är avklarad eller nära till för den ger ifrån sig fula smaker ganska snabbt efter den blivit inaktiv. Inget problem rc-212 lider utav dock. D-47 har jag inte haft nöjet att prova än.

Nu har vi äntligen lyckats få hem fem vinjäster från Lalvin.

-- Svante

Hej igen, långt om længe!

Først så vill jag rikta ett stort tack till Svante och Humlegårdens Ekolager som har tagit hem Lalvin vinjæst! Har ikvæll bestællt en portion av dessa!

@NinjaRøvardotter om du nu finns kvar hær wink Tænkte mig på søta vita viner men æven fylligare røda. EC1118 ger ett fint flädervin, utan några som helst krusiduller -jæser bara upp en vanlig flæderblomssaft-,  i samklang med de bæsta Cadillac viner! smile

Hej Micael!

Skulle du inte kunna dela med dig av ditt recept på flädervin? Ska snart till att göra flädervin och har tänkt använda just EC1118.
Tycker mina flädervin blir antingen för söta eller för sura.

@limpan76.

Ja du som jag skrev ær det egentligen ingen hemlighet eller speciell tricks som behøves. Min erfarenhet ær att ju enklare du gør det, ju mindre steg man anvænder, ju bættre blir det. Egentligen som med all klassisk matlagning... Såklart ær det inte enkelt och års variationer førekommer ofta. En långmognad på fat kan gøra underværk likaså ett år på glaska. Jag vill påstå att de flesta flæderviner bara mår fint av en stunds lagring.

Først måste jag klargøra att ett søttvitt vin, a la Riesling-, Sauternes- elr ovan næmnda cadilacviner, ær just søta. Skillnaden ær såklart uppenbar. Dessa viner før sin søtma adelrøta orsakat av botrytis, svamp (pourriture på franska och Edelfäule på tyska), som bildas sent på sesongen på druvor av speciell och søt sort. Svampen svælter druvan på vatten och efterlæmnar en høgre % andel av sockerarter, syror och mineraler -mot vad som annars skulle vara fallet. Detta kan vi inte få på blomsterklasar av Flæder och om Botrytis nu skulle bryta ut på blommor av flæder skulle detta troligen gøra blommorna allt annat æn aptitliga till ngn som helst typ av konsumtion. Så før att gøra ett likt vin behøvs socker, søtma. Som du skriver blir dessa viner lætt før søta, speciellt ocm de också blir utspædda, med før mycket vatten efterhand. Ett Sauternes har en aningen trøgare viskositet æn før exempel ett Chardonnay.

Jag gør først en saft, juice. ett koncentrat. Tænk på att arbeta så "sterlit" som det bara gå. Bara rena redskap. koka om om vid osækerhet.
Grundrecept. tredubbla detta....
    *  40 klasar fläderblommor
    * 4 stora citroner
    * 2 liter vatten
    * sånn ca: 1.2-1.5 kg kanske mindre socker
    * 50-60g citronsyra
Ta nu før gudsskull bort så mycket grønt ni kan från blommklasarna. Slå kokande vatten med citronsyra øver blommor, socker och citroner. Undvik alla recept med apelsin, det blir beskt. kør det enkelt gamledags utan att mixa før många smaker. Flæder + citron ger tillræckligt med smak av sig sjælvt.
Låt allt vila i 3-4-5 dagar. Sila av noga och låt stå (jag korkar upp saften på flaska och låter stå svalt) i 2-3 månader. Karaktæren på saften førændras gradvis i processen, som under jæsning och lagring. Efter aprox. 2-3 månader slås flæderkonc. samman och jæses opp. Inget konstigt. Låter det jæsa ca: 9 månader. Tappar på flaskor och lagrar. Kænner inte att det finns direkt behov før jæst stopp men detta kan man såklart ha i om man måste. wink

blir en ca: 17% och søtma justerar du enkelt sjælv efter smal och tycke wink

det blr sånn mellan 14-17 ser jag nu i mina papper.

Ja, jag prövar ditt recept. Tack Micael.