En fråga för de som har elgrytan.

Så har jag då bryggt mitt första öl med egen utrustning.
Testade elgrytan i Lördags, ca 1 grad i minuten upp till kokande (ca 25l vatten). Helt ok tycker jag.
Värmde vatten för lak och bryggning i elgrytan, inga problem.
Bryggde i grytan + dekoktionsmäskning, funkade bra.
Lakningen gick halvbra, lite problem med temperaturer.
67%

Sedan kom lite problem....

Har ni med elgrytan haft problem med att få rullande kok? Min gryta tog väldigt lång tid på sig innan jag kom upp i kokning, tog lång tid innan jag kom upp i 92 grader till och med.
Jag har grytan isolerad men ska lägga på ett lager till nästa gång och se om det hjälper.
Men det stora problemet var att när jag närmade mig kokning var det som om grytan slog av med jämna mellanrum och det oavsett om jag ställde inbyggda termostaten på kokning eller insaftning (vet egentligen inte skillnaden mellan dem).
Sedan har ju termostaten rätt stor variation på temperaturen för att slå om så när den väl slagit av och koket stannade tog det flera minuter innan den slog på igen.

Detta gjorde att jag fick hjälpa till att röra om humlen lite nu och då och jag tror att slutresultatet blev lyckat i alla fall.

Sv: En fråga för de som har elgrytan.

Jag har förvisso inte någon sådan kastrull men jag brygger på spisplatta.
Mina erfarenheter är att de c:a 2 kW man får ut på den största spisplattan räcker precis till för att koka c:a 20 liter vört med bra rull.
Då har jag också täckt större delen av öppningen med ett lock.
Utan lock så blir det så stora värmeförluster att det är svårt att få ett bra kok.

Du skriver inte om du har helt öppet eller inte.
Jag gissar att du inte har locket på när du ska koka en längre tid.
Risken för överkokning ökar tyvärr med locket på glänt. Ibland glider locket igen helt av sig självt och då blir det inte roligt.

Jag skulle rekommendera att du kanske går ner i volym lite grann för att få ett bättre kok.
Du kan köra med lite "High Gravity Brewing". Dvs ha lite högre SG och mindre volym.
Efter koket kan du späda ut till det önskade OG värdet.

Det var några idéer och reflektioner.
Fler som har synpunkter?

Testade både med och utan lock. Att komma upp i temperatur gick såklart bättre med lock, men problemet med koket spelade det ingen roll för.

Såg just en otrevlig sak med, kollade upp stället jag köpt grytan på. Denna gryta står nu listad som 1800W. Har för mig det var mer när jag köpte den men är inte säker, kanske jag som klantat mig lite hmm

Att ta för mycket vatten på för liten värmare (med för stor effektförlust via strålning/ånga osv) borde väl innebära att man inte kommer upp i temperatur. Men även om man har en termostatstyrd värmare så borde den väl inte slå av vid lägre temp? Kanske är så att pga inget rullande kok så blir det för varmt nere vid givaren som flaggar för hög temp trots att medeltempen i grytan är lägre.

Kokarelementet jag köpte på jula var också annonserat som "2kW". Men jag har mätt upp resistansen i slingan och det är 1.8 kW.

Men det räcker utmärkt för mig, jag kokade ca 24 liter vört. Jag hade locket halvt-på, vilket gick utmärkt.

Men plasten håller såklart värmen bättre än metall, så om du isolerar utsidan på kokaren borde det hjälpa?

Jag hade ett rullande kok hela tiden, det trots att jag hade fönstret öppet och ingen extra isolering runt plasthinken.

Fast kanske blir det en annorlunad fördelning när man har ett koncentrerat element. Det kokade såklart kraftigare på ena sidan, vid elementet, vilket gjorde att det crikulerade i en viss riktning.

/Fredirk

Genom en ren grovuppskattning av värmeledning skulle jag gissa på att värmeförlusten i en rostfrit kastruller som är god ledare är kanske uppåt 20-25% högre än för motsvarande plasthink.

Sist jag kollade blev plasthinken inte varmare än 85 grader under koket, vilket tyder på dålig värmledning.

/Fredrik

Om man inte räknar med det som ångar bort då, såklart, utan bara värmeförluster genom kärlets väggar alltså.

/Fredrik

Jag har en ca 1cm tjock isolering typ 'liggunderlägg' som jag dragit fast med en rem runt grytan, ska testa med 2st nästa helg. Har även tillverkat ett lock av samma material som jag har över grytans eget plastlock. Tycker inte värmeförlusten borde vara speciellt stor med detta.
Det som oroar mig mest är som sagt det faktum att grytan verkar slå av lite nu och då, ska öppna upp under och kolla hur det ser ut nu i veckan.

Jo den isoleringen borde ju nästan räcka, det tycker jag med det låter som. Kanske är det det faktum att det slår på och av som är problemet.

Jag kör kabel rätt in i elementet så den kör fullt ös hela tiden.  Det enda jag har emellan elementet och väggen är jordfelsbrytare, timer samt en vanligt strömbrytare för att slå på tillfälligt och av utan att behöva dra ur kontakten.

/Fredrik

Jörgen skrev:

Såg just en otrevlig sak med, kollade upp stället jag köpt grytan på. Denna gryta står nu listad som 1800W. Har för mig det var mer när jag köpte den men är inte säker, kanske jag som klantat mig lite hmm

Jo, appropå effekter, så kanske man ska påpeka att det beror det ju på nätspänningen också, innan man ringer och klagar hos tillverkaren iallafall wink

När jag skrev att min är 1800Watt så räknade jag på schablonvärdet "220Volt" av ren slentrian. Men i själva verket har jag märkt att normal nätspänning ca 230 Volt, iallafall varje gång jag mätt. Möjligen kan det variera beroende på var man bor, jag vet inte så noga. Så effekten blir ju egentligen närmare 2 kW i praktken.

Ibland har jag sett att vissa apparater också anges vid 240 Volt.

Resistansen i mitt elementet är ca 27 ohm, då blir effekten P = U^2/R. Där U är nätspänningen.

dvs

P = 1792 Watt vis 220VAC
   = 1960 Watt vid 230VAC
   = 2130 Watt vid 240VAC

Kanske förklara att du sett olika siffror, beroende på vilken spänning de refererar till.

/Fredrik

Sverige gick över från 220 till 230 volt för rätt många år sedan nu.
Jag minns inte exakt när men troligen för mer än sju år sedan.
Samtidigt så gick man från 380 till 400 volt för trefas.

Det är märkligt att det 220V lever kvar så länge i folks huvuden wink

När vi snackar värmeförluster från en gryta med kokande vatten så förhåller sig förlusterna genom ånga/konvektion/strålning ungefär 94%/4%/2%. Detta är helt teoretiska värden och gäller för en gryta med ungefär samma höjd som diameter.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

När jag kokade i min jäshink, som är i plast och som är högre än bred... jag här räknat grovt på den tidigare och när jag eldar på med 2 kW, under koket... så att döma av mitt bortkok på 10%/timme så går

ca 80% av totala värmen till att förånga/värma/koka bort vatten

ca 20% torde försvinna till andra saker än att värma vatten (dvs värma omgivningen).

Alltså man kan väl säga att 80% av värmen går till avsett ändamål.

/Fredrik

Det blev fel kom jag på, sorry. ca 70% av tillförd värme går till att förånga vattnet vid koket, 30% är olika "förluster" såledels.

Om man räknar på 2.2 liter/timme, så krävs 2.2*2270kJ för att förånga det - det blir 1.39kW i snitt, dvs ca 70% av 2 kW, inte 80%.

När jag testade siffran 2.2 liter/minut det hade jag iofs locket av helt, när jag kokade sist hade jag locket på till kansek 40%, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det påverkade bortångningen.

Hur vilka siffror får ni med elkokaren när ni har locket halv-på? vs av? Vore intresssant att veta. Jag är som sagt inte helt nöjd med de element jag har.

/Fredrik

14

Vilken gryta pratas det om? är det den stora 2000:- med / utan kran som humlegården säljer?

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Min siffror handlar om min plasthink + kokarelemt från jula... men jag undrar vilka siffror man får från humlegårdens kokare, ja den med utan kran på 2kw i metall.

/Fredrik

16

Tänkte på första posten, är nämligen sugen att inhandla en sån rackare men om man har svårt att få ett rullande kok med den så vette katten.

Jag antar att det är samma men kanske finns det olika versioner av kastruller med olika effekt. Jag är också nyfiken på mer detaljerade siffror.

Frågetecknet jag har nu gäller främst det här med att den slår i från, om det är någon överhettnigsskydd eller nåt som slår till vid fel temperatur.

Egentligen tycker jag den är för dyr, men om jag inte kommer på någon eklare lösning så kommer jag  överväga den...

Ni som har köpt den kastrullen kom gärna med mer recensioner smile och hur ser avtappningskranen ut i formen, går det att koppla på en slang på den?

/Fredrik

Den jag har är nästan den som Humlegården säljer. Den ser likadan ut men har ett element på 1800W, inte 2kW som Humlegårdens. Förutom det skulle jag tro att det är exakt samma tillverkare.
Avtappningskranen som följde med min såg inte alls ut som på bilden så jag skruvade bort den och satte dit en vanligt kulventil och kopparrör som pip istället. Skulle helt klart vara svårt att koppla en slang på orginalversionen.
Öppnade upp botten på min gryta förra helgen och tittade på elektroniken, inte mycket att se där för det mesta är kapslat. Kunde se givaren iaf, den trycks upp mot mitten på grytan av en fjäder och har en extra 'arm' som trycks mot en glänsande tejp av något slag. Skulle tro att själva givaren sitter där och att tejpen är värmeledande och har ett ytskikt som inte kan oxidera. Men jag strök på lite gammal kylpasta för att ytterligare öka kontaktytan, ska se om det gör någon skillnad idag. Är mitt i andra dekoktionen av en mörk lager smile

Jag är sugen på grytan, men i sådant fall vill jag ha möjligheten att laka i den. Fanns det inte en mängd tillbehör för just detta användningsområdet? Kanske är fel tråd, men är lite sugen om det går att ordna. Så att man kan tex flytta ner i garaget istället för att stå och stänka i köket smile

20

Exakt samma sak jag lurar på med. Det vore riktigt nice. Då är det verkligen en allt i ett som sparar både tid, plats och utrustning.

Det finns en länk under utrustning som heter "bygga eget bryggverk, hur vill man ha det?"
Där pågår en diskussion med samma utgångsläge, att använda ett bryggkärl för mäskning, lakning och kok.

Finns massa utrustning till grytan, men man får nog köpa det av den där danska firman i så fall. Tror de tillverkar en del saker själv. Fast frågar du mig så kostar det för mycket, bara grytan räcker som utgift tycker jag tongue

Kokningen igår gick mycket bättre än första gången. Hade lite problem runt skumningstemperaturen, när jag hade locket av och rörde om ytan osv så orkade inte grytan hålla tempen. Men senare när vörten kokat ner under 20 liter så hade jag rullande kok som man ska.

24 Senast ändrad av Oscar (2006-04-14 18:10:58)

Jag är alldeles nybliven "fullkornsbryggare" och är mycket nöjd med min elgryta. Den fungerar alldeles utomordentligt som "hot liqour tank", särskilt om man jämför med mina tidigare tafatta försök att hålla ett koppel småkastruller mäsk- och lakvatten vid förutsägbara temperaturer. Här är verkligen en stor termostatstyrd gryta en gudagåva.

Jag använder den även till att koka i, och har inte märkt några direkta problem med att hålla igång "rullande" kok. Så de två kilowatten verkar i alla fall orka med de 25 liter vört jag kokar upp utan märkbara bekymmer.

Jag är säker på att elgrytan som Humlegården säljer fungerar bra mcyket bättre än den jag har. Min är som sagt lika till utseendet men har bara 1800W/230V märkning. Det roliga är att det stod 2000W/220V på hemsidan när jag köpte den (de har ändrat nu) och 2000W/220V på kartongen den kom i.