Hej
Intressant fråga du tar upop. Jag skaffade mej en flaska Jodopax från Apoteket, bara att för skoj skull se om "mäskningen" var över. Jag märkte inget, inte direkt efter 10 min, efter 20 min samt efter 80 min. Det skall kanske vara något annat gför att mäsken skall bli blå. Men till ditt ämne om joden från apoteket är steriliserande så vore det ju kanon. Någon som vet? Föresten vart har Fredrik tagit vägen? Vad skall jag ha för att kolla om mäsken är färdig?. Nu bryr jag mej egentligen inte utan jag kör på med ordentliga maltmängder samt hyfsad mäsk tid. Bryggning för mej är inte att käna tid, ja det skulle vara att laka en mäsk med 60% vete samt resten korn malt*L* Jag arbetar 3-skift så jag kan styra mina bryggningar. bryggning för mej har blivit meditativt, jag är inte religiös, men jag kan förstå dom som är. Jag tycker om att smaka mina öl, spec dom som blivit bra till mycket bra. Dom som inte alls är bra, tack och lov så blir dom allt mindre dom senaste åren. Jag häller inte ut dom utan tar dom tillsammans med Pepsi, som är min andra dryck i livet. Jag tycker att jag dom senaste 2 åren spec efter att jag blivit morfar så har mina öl blivit bättre. Jag tror att det beror på olika saker men en anledning är, jag har fått tålamod (vetelakning) samt låter dpm primade flskorna få stå sin tid på lagring, tror att öl samt vin vinner på lagring. Annars så tycker jag det äår kanon att lura i mina arb kompisar öl , det ölet smakade ju riktigt bra. Finnsdet på bolaget?. Då blior allt ett.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20