Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Aktiva trådar Trådar utan svar
Sökalternativ (Sida 2 av 10)
Har inte många lagerbrygder under bältet men kanske kan ge några svar.
Det finns en enkel fördel med att låta lager stå ett par extra veckor i jästunnan eftersom du kommer få en klarare öl. Vanligtvis brukar jag även ha en diacetylrast efter jäsningen. Dvs att låta jäshinken kommer upp i rumstemperatur för att bli av med så mycket diacetyl så möjligt (diacetyl i öl kan liknas vid smörkola). Jag gör aldrig någon längre lagring innan flaskning.
5-8 grader under primärjäsning ger en bra temp runt 4-6 grader. Det är inte nödvändigt att lagra vid 0 grader. Lagringstiden blir längre ju kallare du har. Samma princip som gäller vin, högre lagringstemperatur gör att vin mognar snabbare. Detta innebär även att om ölet lagras vid 0 grader så kommer det att ta väldigt lång tid för ölet att mogna.
Klockrent Weinkeller, jag tackar och bugar!
För att vänner skall förstå hantverket brukar jag föreslå att de skall vara med på en bryggning.
Blir då en heldag med bryggning, lite god mat och ölprovning. Ofta blir det några som även börjar fundera på att brygga själva.
Jag brukar fortfarande inte ta betalt men efter att ha bjudit några omgångar kommer det någon med något gott från bolaget.
Eller så kan man göra den traditionella champagnemetoden: http://www.youtube.com/watch?v=iB2dcY9uBGs
Har testat denna metod och det kräver viss övning.
Nej, ingen direkt risk för infektion. Är ganska vanligt med hög jäsaktivitet hos veteöl.
Vill du slippa detta så kör ner en silikonslang istället för jäsrör. Andra änden av slangen sätter du ner i en PET-flaska fyllld med star san eller liknande desinfektionsmedel, en så kallad "blow-off tube"
Den kommer inte bli sötare, den kommer få högre alkoholstyrka.
När får ni in star san igen?
Verkar bara finnas en flaska (1 gallon) kvar i lager vilket är i största laget för min del.
Det kan vara lite lurigt att göra förkultur på en Farmhouse blend.
Har gjort förkultur på en "blended" tidigare och resultatet blev att den ena jästen tog över betydligt mer. Hade använt jästen tidigare utan förkultur och slutresultaten skilde sig en hel del i mitt tycke.
I ölet som inte hade förkultur så framträdde smakerna från Brett betydligt mer.
Jag tycker det är svårt att rekommendera varken det ena eller det andra.
Har inget Biltema i närheten annars hade det varit värt att testa modda med tanke på priset.
Beror nog främst på hur man brukar lägga upp sin bryggning. För mig så är det klockrent med tappkran, skulle knappt kunna leva utan den.
Hade varit roligt, jobbar dessutom inte längre än en promenad från SP.
Tyvärr sitter jag tjockt till på torsdag.
Jag gissar att Humles 100 liters jästank inte är vad du tänkt dig.
Biredsskapsfabriken har 100 liters kärl i livsmedelskvalite till rimlig peng, komplettera med en tappkran från Humle så är det klart.
Gällande livemedelsgodkänd co2 så ställer jag mig lite tveksam om det skulle vara någon större skillnad.
Till sjukvård och liknande kan jag förstå att man ställer högre krav osv.
Där jag fyller hämtar även folk co2 till sina akvarier och men tanke på att akvariefiskar dör om man inte har ett "bra" vatten så borde de inte överleva om co2 var farlig/onyttig.
Blev nästan lite OT med tanke på att tråden numer handlar om syresättning 
Jag har använt 6 månader gammal jäst som varit tvättad men bra resultat men det är inget jag skulle rekommendera.
Ett par månader i kylskåp sedan tycker jag det är dags att kasta jästen. En ny jäst är inte så dyrt jämfört med en batch öl som går åt skogen.
Vill du spara längre så är det nog lagring i frysen med glykol som gäller alt. agarplattor.
Lämna åtminstone 1/3 av flaskan tom eftersom det kan ske lite jäsning i flaskan.
Jästen skall tvättas.
Flaskan skall inte primas.
Hur du behöver aktivera jästen innan användning beror på flera faktorer. Om det är inom en vecka borde du kunna slänga i slurryn som den är.
Är den äldre så bör du göra en förkultur. Hur mycket slurry som behövs kan du räkna ut här: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Bryggning av än IPA idag som ligger på gränsen till DIPA. Tänkt till kyliga kvällar i aug/sep.
Skulle blivit premiär utomhus i år men det blev inomhus med dörrarna öppna, tydligen ville inte sambon sola i ångorna av vört.
Kan inte svara på din fråga men kan tipsa om Prisjakt som jag använde när jag skulle hitta nya vitvaror med lite specialmått.
Gå till kategorin kylskåp och utöka filtreringen så kan du få fram exakt de mått du vill ha.
Har testat båda av Kjelles 101- och 102-modeller och de har gått sönder efter ett tags användande. Så länge de funkar så är de bra.
Har inte haft samma problem som brandemannen med att min visar fel. Men gå på Lindhs rek som du är inne på:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … ter-p48183
Min första TFA LT-102 höll ganska länge så när den gick sönder köpte jag en till. Den höll dock inte länge.
Köpte dessa som jag hittills är nöjd med: (använd till 6 batcher hittills)
http://www.clasohlson.com/se/Termometer/36-2828
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … ent-p39501
Finns säkert billigare alternativ på ebay, dx.com eller liknande men jag skulle brygga samma dag och kunde inte vänta.
Jag tycker mina torrhumlade öl blir lätt disiga men det brukar reda upp sig efter ett par månaders lagring.
Möjligtvis att de inte blir lika klara som ett kommersiellt öl men fullt tillräckligt.
Med tanke på att du är ute efter humlearom så borde du även köra med lite torrhumling.
Stort grattis till alla som vann!
Får försöka kommer med till nästa SM, såg ut som tillställningen blev riktigt lyckad!
Vilken temperatur man skall ha till en veteöl kan vara ganska subjektivt.
För veteöl så blir det två olika öl om man jäser kallt eller eller varmt.
Jag kör samma procedur som petern pga att det är så jäkla trist. Använder den koncentration som rekommenderas och låter det stå 1-3 timmar.
Som alltid brukar de flesta öl bli lite bättre efter lagring 
Låt den stå en stund och låt gärna lite annat folk smaka på ölen.
Jag har många ggr tyckt att mina öl blivit "dåliga" men samtidigt har de varit omtyckta av andra. Det är lätt att bli väldigt självkritiskt.
Grymt bygge!
Allra helst skulle man vilja se en komplett bygglogg 
Jag tycker det ser bra ut!
Till mina första ESB så använde jag BYO's klon på Fullers ESB: (kanske kan ge inspiration till denna eller nästa ESB)
http://byo.com/breweries/item/2318-full … -of-london
Funna inlägg: 26 till 50 av 244