Lagring av lager

En nybörjarfråga från en som ska brygga sin första lager:

Ska ölet kall-lagras före eller efter flaskning? Har inte hittat något entydigt svar. I Palmers bok How to brew verkar det som lagring görs före flaskning, men får intrycket att andra lagrar sina primade flaskor.
Kanske inte finns nåt rätt eller fel, men vad är argumenten för det ena eller andra?

En annan fråga: I Palmers bok står det att lagringstemperaturen ska vara 5-8 grader under primärjäsningstemperaturen. Varför? Borde inte så nära 0 som möjligt vara bäst oavsett?
Det står också att lagringstiden är längre ju lägre lagringstempen är. Borde det inte vara tvärtom? Det som ska falla ut borde väl falla ut snabbare ju kallare det är?

Sv: Lagring av lager

Har inte många lagerbrygder under bältet men kanske kan ge några svar.

Det finns en enkel fördel med att låta lager stå ett par extra veckor i jästunnan eftersom du kommer få en klarare öl. Vanligtvis brukar jag även ha en diacetylrast efter jäsningen. Dvs att låta jäshinken kommer upp i rumstemperatur för att bli av med så mycket diacetyl så möjligt (diacetyl i öl kan liknas vid smörkola). Jag gör aldrig någon längre lagring innan flaskning.

5-8 grader under primärjäsning ger en bra temp runt 4-6 grader. Det är inte nödvändigt att lagra vid 0 grader. Lagringstiden blir längre ju kallare du har. Samma princip som gäller vin, högre lagringstemperatur gör att vin mognar snabbare. Detta innebär även att om ölet lagras vid 0 grader så kommer det att ta väldigt lång tid för ölet att mogna.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

vid traditionell lagring vill man att jästen ska fortsätta vara aktiv om än så sakta. ju lägre temp man har, destu långsammare arbetar jästen óch ju längre tid ska man då lagra. om man sänker tempen för fort eller för kallt så ballar jästen ut óch man får ionte samma resultat. det är skillnad på att kallkracha óch att lagra

Tack för svar!

Så om jag fattat rätt: Primärjäs vid 12 grader, gör en diacetylrast när cirka 75% är förjäst, flaska när det är fullständigt utjäst och lagra flaskorna vid 4-7 grader i minst en månad?

Jag tycker ändå begreppet "lagring" är rätt förvirrande...  I boken Yeast står att syftet med lagring är att (1) få jästen att sedimentera (2) kolsyresätta ölet (3) förbättra smak (4) bli av med köldgrumling och (5) att undvika oxidering.

1 och 4 är ju inga konstigheter. Kolsyresättning låter ju däremot konstigt, lär väl inte vara särskilt effektivt vid dessa temperaturer. Punkt 5 förstår jag inte alls. När det gäller punkt 3, förbättra smak, så handlar det väl om att jästen ska "städa upp" oönskade biprodukter från primärjäsningen, och det borde ju gynnas av att jästen är så aktiv som möjligt. Enligt Yeast, igen, så har i princip all jästaktivitet avtagit vid 4 grader. Så går man efter det så är ju lagring och kallkrasch samma sak. Typ.

Spontant känns det som att det mest effektiva borde vara att, efter diacetylrast, "lagra" vid relativt hög temperatur, sedan flaska och kolsyresätta vid rumstemp och slutligen lagra så nära 0 som möjligt tills ölet är helt blankt.

På sidan Fermenting_Lagers går det att läsa en massa. Där beskriver han bl.a. kolsyrning under lagringen via en spundung valve.

Stefan Orkesta skrev:

På sidan Fermenting_Lagers går det att läsa en massa. Där beskriver han bl.a. kolsyrning under lagringen via en spundung valve.

Tack! Verkar vara en matnyttig sida :-)