Input om en ESB

Tjaba!

Det skall bryggas en ESB nu i dagarna och skulle gärna ta emot några tips och åsikter om mitt recept. Tanken är väl att den skall likna fullers esb men behöver inte vara en exakt kopia men gillar verkligen den knäkiga och maltiga smaken i den.

Kaisrer's ESB

batch size 20L
OG 1.060
IBU 35
AVB 5.9
mäska 60min vid 67grader

0.4kg Viking crystal EBC 100
5.8kg Viking pale ale
15 g Target                60,0 min  20,9 IBUs
10 g Challenger          60,0 min 9,5 IBUs
4 g   Target                15,0 min 2,8 IBUs
3 g   Northern Brewer 15,0 min 1,6 IBUs
Irishmoss
Jästen är Wyeast 1968

Funderar på hur jag skall få knäkigheten, kunde jag koka ner 1 eller 2l vört till typ 2 resp. 4dl vid sidan om för att få knäckigheten? Har bryggt pale ale på ungefär samma malt proportioner tidigare och i de ölen finns nog inte mycket knäck i smaken.

Övriga malter och humlen jag har möjlighet att slänga in är är vetemalt, Cara Plus EBC 10, simcoe och galaxy.

Vad tror ni andra, är jag långt borta?

Sv: Input om en ESB

Jag hade kört med en trevligare basmalt än viking, Marris Otter eller Golden Promise tror jag ger dig en bättre maltigare maltbas.

Det finsn en tråd om Fullers ESB på forumet: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2765

Jag ställer mig också lite frågande till Northern brewer

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av megen (2013-04-06 10:19:57)

Yes i en ESB ska du definitivt köra brittisk Pale malt. Gör du däremot en Amerikansk IPA så tycker jag personligen att de brittiska sorterna blir helt åt helvete fel, där funkar Viking bra faktiskt.

Skulle gärna brygga med maris Otter men min leverantör har inte det hemma, och frakten till Finland från tex humlegården blir för hög om jag skulle köpa malt av dem.

Så jag får ta vad jag har så att säga. Men nåt ditåt måste man ju även kunna komma med vikings malt?

Northern brewer hade jag tänkt istället för northdown som BYO hade i sitt recept. Fick inte tag på just northdown.

Nu har jag begränsad bryggerfarenhet, men jag gillar också ESB och har bryggt ett försök på Viking PA, 10% crystal 100 och 10% melanoid. Körde Target som bitter och ca 1,5g/l EKG @ 15 & 0 min, samt torrhumling. En ESB ska ju inte vara någon humlebomb, men ändå ha en tydlig humlearom som balanserar det där goda knäckiga. Så jag skulle nog ökat på de sena givorna rejält.
Vad gäller malten blev min en god öl, men långt ifrån Fullers knäckighet. Öka på karamellmalten något och ihopkok som du föreslår tycker jag låter rimligt. Annars tror jag också efter att ha testat en enda bryggning med maris otter som enda malt att det är precis vad som behövs till bra maltig engelsk ale.

Jag skulle nog skippat NB och om möjligheten finns skaffa EKG.
Om man smälter ca 150g strösocker, kan man få en trevlig knäckighet om man saknar malt.
Det ger dessutom ett trevligt förgbidrag åt det röda hållet, men man måste vara väldigt försiktig så att man inte bränner sockret för mycket, då blir det kärvt istället för knäckigt och ger väldigt mycket färg.
Det handlar om sekunder, där man dessutom måste avbryta karamelliseringen innan den är klar eftersom processen fortsätter efter man tagit av plattan/ur ugnen. Att kyla i vattenbad rekommenderas. Sen är det ett helsike att få ur sockret ur kasrullen/ungsformen, men kastrull går ju att doppa i den kokande vörten.
http://alebundy.wordpress.com/2012/03/1 … kkers-esb/ 
Ett av mina första försök med socker. Sök på ESB så kommer det upp lite mer.
Senaste ESB'n testade jag med kallstöpt 'roasted barly' men det blev ännu mer kärv smak.
Din ide att sidokoka är inte helt fel, jag har testat några gånger med olika resultat.
Då det någon gång blivit bra och någon gång inte märktes alls.
Jakten på den perfekta ESB'n snårig  smile

Fasiken, jag som är så sugen på att brygga! wink
Malten tror jag att jag nöjer mej med, slänger i lite mera crystal å karameliserar lite av vörten. Men nu har ni satt flugor i huvet på mig med humlen, kanske jag skippar northern brewer och ersätter den med challenger? Hittade brewers gold i frysen också men det kanske är lika fel som northern...

Läste nånstans att northdown kunde ersättas med northern b, därför tog jag hem den. de va ju ingen hit! wink

8 Senast ändrad av megen (2013-04-07 20:49:01)

Om du är bryggsugen så tycker jag att du ska köra bara. Om det blir gott öl hänger på så mycket mer än det perfekta receptet. Brygg på och så förväntar du dig ett gott öl ist för en utmärkt ESB, en schysst ESB kan du försöka med nästa gång. Angående vilken humle du ska välja kan jag i inte hjälpa dig så bra med då jag inte brygger britter så ofta, men klassisk britthumle är ju EKG, fuggle mm. Blir sällan fel med dessa.

9 Senast ändrad av finnen (2013-04-06 19:55:05)

Tack megen för uppfriskande ord, jag kör på att brygga en god öl nu och tar den perfekta ESBn nästa gång!

Vi provar igen och ser vad ni tycker, är mest fundersam över caramel malten och socker mängden.

5,82 kg   Viking pale ale (5,9 EBC)                    85,8 %       
0,73 kg   Viking crystal (100,0 EBC)                  10,8 %       
0,23 kg   strösocker som karameliseras             3,4 %         
15,93 g   Target [11,00 %] - Boil 60,0 min         18,8 IBUs     
11,70 g   Challenger [7,50 %] - Boil 60,0 min     9,4 IBUs     
11,38 g   Challenger [7,50 %] - Boil 15,0 min     4,6 IBUs     
5,69 g     Target [11,00 %] - Boil 15,0 min         3,3 IBUs     
15,00 g   Irish Moss (Boil 15,0 mins)             
1,2 pkg   London ESB Ale         
12,11 g   Target [11,00 %] - Dry Hop 3,0 Days

Jag tycker det ser bra ut!

Till mina första ESB så använde jag BYO's klon på Fullers ESB: (kanske kan ge inspiration till denna eller nästa ESB)
http://byo.com/breweries/item/2318-full … -of-london

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Kikade på BYO receptet när jag började bygga på mitt, egentligen är det väl samma förutom lite skillnader humlen och sockret.

Bryggde igår och det karameliserade sockret gav verkligen en till dimension åt vörten, kanske lite för mycket men det är ju för tidigt att säga ännu.

Det som irriterar mig mest nu är att jag tycks tampas med låg effektivitet eller vad det är som strular, delvis tror jag att jag stort bortkok och mycket grums. Det var ju rätt lite humlepelets i receptet så det fanns de inte mycket av men himmla mycket protein, 5 liter lämnade på botten av kastrullen...

Mätte SG idag, fyra dagar efter bryggdag så låg SG på 1.010. Det som förvånade mig var att jag kunde ha tappat upp en pint och dricka rakt av, ölet smakade som den vore helt klar inga konstiga jästsmaker eller felsmaker men väldigt spritig i smaken.

Vet ej exakt hur mycket vört jag hade efter kok men fick 17liter med SG 1.066, spädde till 20 liter. det lämnade en del vört i kastrullen p.g.a jag hade ganska mycket druv.  Enligt  Dilution tool och % alcohol räknaren i BS så blir då alkoholprocenten 6% alkohol. Men lägger jag in datan i receptet under fermentation så får jag över 7%.
Tror att jag skulle tjäna på att ställa upp Boil off i forstätningen efter som jag alltid tycks få mindre än beräknat till jäshinken.

Hoppas den spritiga smaken försvinner efter lite lagring, har läst mig till att den kan lindras efter några månader...

13 Senast ändrad av bjolu340 (2013-04-11 19:06:31)

Du borde få 6,1%: 17 liter * (1.0)66 = 1122 Öchslegrader. 1122 grader / 20 (liter) => ny OG = 1.056. 1.056-1.010 => 46 avgångna, detta gånger 0.132 ger ABV=6.1%

14 Senast ändrad av finnen (2013-04-11 19:29:03)

bjolu340 skrev:

Du borde få 6,1%: 17 liter * (1.0)66 = 1122 Öchslegrader. 1122 grader / 20 (liter) => ny OG = 1.056. 1.056-1.010 => 46 avgångna, detta gånger 0.132 ger ABV=6.1%

Jo jag tycker det låter logiskt, samma som när jag räknade "manuellt" i BS. Konstigt att det blir över 7% när jag matar in det i receptet, men antagligen gör jag nåt fel där.

Men 6% är ju inte så fasligt mycket med tanke på den spritiga smaken? Vet att det är för tidigt att dra slutsatser om hur slutresultatet blir men man blir ju nojjig, så funderar på om den otäcka spritsmaken kan lindras av en tids lagring och tex maltodextrin kunde täcka upp om jag fick lite mera kropp i den annars väldigt tunna ölen?.

Som alltid brukar de flesta öl bli lite bättre efter lagring smile
Låt den stå en stund och låt gärna lite annat folk smaka på ölen.

Jag har många ggr tyckt att mina öl blivit "dåliga" men samtidigt har de varit omtyckta av andra. Det är lätt att bli väldigt självkritiskt.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Nu Känns knappt spritsmaken längre, visst känner man att den är stark men den är inte längre obehaglig.

Glömde att torrhumla i veckan och hade tänkt flaska nu i helgen men den får stå på jästkakan några dagar till för torrhumlingen.
Vilken humle tror ni passar bättre som torrhumle, target eller challenger?

Kan man kolsyrejäsa med karamelliserat socker också? Ölet är aningens tunt i kroppen så lite mera kola kanske skulle hjälpa till.