Behövs förkultur

Vill skapa en Biére de Gardeliknande öl och kom över en WLP670 American Farmhouse Blend på rea.
Det är första gången jag provar flytande jäst. Jag brygger alltid mindre volymer om 9 liter och ska ha ett OG på cirka 1.070. Behövs en förkultur för denna volym och vörtstyrka? Enligt Mr Maltys jästkalkylator gör det ej det. Det bör kanske nämnas att den är 4-12 månader gammal.

Sv: Behövs förkultur

Det vet du först när du prövat, förmodligen går det bra men det går inte att säga exakt när jästen är för gammal för att använda så för att vara på den säkra sidan skulle jag odla upp den. Har du möjlighet så gör det så får du en fin jäsning som dessutom startar snabbare.

Låter vettigt.

Om den skulle varit helt färsk. Skulle det vara någon vits då?

Även om antalet jästceller ska vara tillräckligt enligt jästkalkylator så kan det vara klokt att göra 1L förkultur på ~1040. Om jästen är frisk så säkerställer du att den är aktiv via förkulturen. Om jästen inte mår bra så kommer förkulturen ge svar på det också (dvs ingen jäsaktivitet = dålig jäst). Då vet du vad du har innan du ska pitcha jästen och kan vara förberedd med tex. torrjäst om det skulle behövas.

Förkulturen är inte bara för att öka antalet jästceller utan en indikator på om jästen är OK eller ej som jag ser det.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Helt färsk hade jag kört direkt utan förkultur, framförallt eftersom du har ganska liten mängd du ska jäsa.

Det kan vara lite lurigt att göra förkultur på en Farmhouse blend.
Har gjort förkultur på en "blended" tidigare och resultatet blev att den ena jästen tog över betydligt mer. Hade använt jästen tidigare utan förkultur och slutresultaten skilde sig en hel del i mitt tycke.
I ölet som inte hade förkultur så framträdde smakerna från Brett betydligt mer.

Jag tycker det är svårt att rekommendera varken det ena eller det andra.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Jag bryggde hyffsat nylligen med den jästen. Slog i röret rakt i 20 liter vört. Röret var iofs "färskt". Resultatet: http://obrygd.blogspot.se/2013/05/saiso … maren.html

Kan tillägga att jag faktiskt även råkade spilla lite när röret öppnades då det var övertryck i det.

obrygd.blogspot.se

Har gjort en förkultur som stått i två dagar nu.
Det är inte så kaxigt mycket till jästkaka i botten, cirka 0,5-1 cm i en enliters Ekolv. Är detta rätt?

petterohman skrev:

Har gjort en förkultur som stått i två dagar nu.
Det är inte så kaxigt mycket till jästkaka i botten, cirka 0,5-1 cm i en enliters Ekolv. Är detta rätt?

Det låter helt rimligt.