Finns det möjlighet att ordna transport för ett fat till Borås så är jag intresserad, även intresserad av tillbehör till fatet.

227

(9 svar, postad i Utrustning)

Jag brukar gå till affären och plocka hem 2-3 backar, ner med flaskorna i badkaret tillsammans med varmt vatten.
30 minuter senare har mer eller mindre alla etiketterna lossnat.

Kanske lite OT.

Mitt tips är annars att kontakta den lokala puben och be dem om flaskor om man inte vill ha lättölsflaskor.
Frågade här nere i Borås och efter en vecka ringde de och hade två fulla lådor med flaskor för avhämtning.

Kostade några hembryggda men det är det värt.

Om jag har några riktigt knepiga etiketter att få av brukar jag inte göra framsidan helt ren, där sätter jag sen min egna etikett.
För varje gång jag rengör så försvinner det mer att den ursprungliga etiketten.

Mvh

229

(31 svar, postad i Utrustning)

Blev en väldigt teoretisk tråd för min del vilket för all del är trevligt smile Om man vill räkna teoretiskt på det bör man väl även blanda in kontakt-ytan från flaskorna?
Tanken är ju inte bara om det går att kyla ner utan också hur lång tid tar att göra det.
Frågan är väl också om det är en bra metod att använda med tanke på tid och infektionsrisk.

Personligen har jag varit inne på samma spår tidigare men hittade inget på forum om detta och tog då för givet att det inte var en bra idé.
Kylde då istället utomhus på vintern, vilket tog väldigt lång tid. Öl blev dock bra för att inte säga väldigt bra.
Eller så kanske jag inte har så välutvecklade smaklökar ännu smile

@CalleT
Du nämnde att det finns omnämnt i amerikansk litteratur. Kommer du ihåg vad dessa säger?

@Lasser8
Ser fram emot att se hur experimentet går

230

(31 svar, postad i Utrustning)

Det är svårt att få ner temperaturen utan att använda en effektiv kylning. Min första helmäskning ställde jag ut på balkongen i -12 C och det tog väldigt lång tid innan jag fick ner detta till rätt temp.
Om du bestämmer dig för att testa så återkom med uppföljning hur det gick.

Annars är väl billigaste beprövade metoden att köpa mjukglödgade kopparrör och göra en egen spiralkylare.
Det kommer även upp en del plattvärmeväxlare på Blocket och Tradera emellanåt.
http://www.tradera.com/listing.mvc/item … p;catid=-1

231

(31 svar, postad i Utrustning)

Jag tror inte det blir så effektivt, det var länge sedan jag höll på med matematik men jag tror nedanstående formel skall stämma.

((Va * Ta) + (Vb * Tb)) / (Va+Vb) = Tf


Va = volym i kärl A med temperaturen Ta
Vb = volym i kärl B med temperaturen Tb
Tf = Sluttemperatur.

Jag får det till att sluttemperaturen hamnar runt 80 C om du använder 6L vatten 0 C.
Någon har säkert större matematiska kunskaper än mig och kanske kan bekräfta om jag räknat rätt smile

Gällande plasten så vet jag inte, rimligtvis bör det inte avge några större mängder med onyttigheter med tanke på volymen.

Mvh Torstensson

232

(2 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tackar

233

(2 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tänkte brygga i helgen, slängde ihop mitt första egna recept i Beersmith, några kommentarer?
Vill gärna ha en välhumlad öl, vad tror ni om att torrhumla med 30gm Cascade?

Pale Ale

Batch Size: 19.00 L
Boil Size: 25.91 L
Boil Time: 60 min
 
Ingredients

Amount Item Type % or IBU
3.99 kg Pale Malt (2 Row) US (2.0 SRM) Grain 85.8 %
0.44 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (60.0 SRM) Grain 9.5 %
0.22 kg Caramel/Crystal Malt - 10L (10.0 SRM) Grain 4.7 %
17.56 gm Columbus (Tomahawk) [14.00%] (60 min) Hops 33.2 IBU
18.81 gm Cascade [5.50%] (15 min) Hops 6.9 IBU
38.81 gm Cascade [5.50%] (0 min) Hops - 
1 Pkgs Special London Ale (Brewer's Choice 1968 Activator #101968) Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1.052 SG
Est Final Gravity: 1.015
Estimated Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 40.1 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 10.0 SRM

234

(16 svar, postad i Utrustning)

Jag vet inte säkert men den kan eventuellt vara lite lurigt. Med tanke på att mängderna är väldigt små så spelar kanske PH-värdet ganska stor roll.
Har testat att göra detta men mitt PH-värde avvek ganska mycket, troligtvis har jag använt någon form att klorin som inte är lika basisk som receptet.

Mät-stickor finns på närmsta apotek, trist att bli av med en batch öl pga infektion.

Mvh

235

(64 svar, postad i Utrustning)

Kan varmt rekommendera magnet stavarna från sagitta.se.
Har fram tills nu använt tio ihopsatta magneter med hål i från clasohlsson, det är ett rent helvete att få rent dem.

Blev sugen att brygga detta öl efter att ha läst tråden.
Tror ni det är möjligt att brygga den på California Lager jäst eller kommer man för långt ifrån originalet?
Har i dagsläget inte möjlighet att jäsa under 19-20 C.

237

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tack, det får bära eller brista!
Eventuellt delar jag batchen i två och använder en Trappist high gravity i andra batchen.

238

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Om det inte är någon som vet om man kan spara denna jäst så kör jag på och testar den i min Orval-klon smile

239

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Det är för att få bort DMS.

Finns en tråd här:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2713

240

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tack för snabba svar.

Jag har sparat jästen, tvättat och står nu i kylen. Går denna att använda eller kommer blandningen av de olika jästerna att bli helt fel?
Går i tankarna att göra just en Orval-klon.

Bra med en påminnelse angående utrustningen och att inte sprida Brett. Viss utrustning går att hålla isär man en del saker vill man ju fortfarande kunna använda.
Finns det några bra tips på rengöring i detta fall, eller är det bara att köra som vanligt att vara exemplarisk med rengöringen.

Mvh Torstensson

241

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej,

Har inte full koll på belgisk öl men testade att göra en Trappist för några veckor sedan. Jag passade då på att använda den tillfälliga jästen "Brewer's Choice 3789PC Activator" som även innehåller Brettanomyces.

Nu efter 7 veckors lagring har den fått en ganska syrlig nästan sur smak, har jag förstått det rätt att detta är Brettanomyces-jästen som gjort sitt?
Har provsmakat ölen några ggr tidigare och smaken har förändrats ganska mycket, den smakar inte sämre utan jag är mest förvånad över den stora utvecklingen av smaken.
Hur lång lagringstid är lagom för en trappist?

Med tanke på att denna jästen innehåller både Saccharomyces och Brettanomyces, går det då att spara jästen för en ny bryggning av trappist.

I övrigt tycker jag ölen är väldigt god och är nöjd med resultatet än så länge.

Mvh Torstensson

242

(19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Har prövat med både strösocker och maltextrakt och kan inte finna några större vetenskapliga skillnader som inte skulle kunna bero på andra saker.
Spara din maltextrakt, perfekt att använda till nästa bryggd eller till förkultur.

Har även både primat direkt i flaska samt gjort en sockerlag som jag tillsatt i jäshinken så som Portugisen beskriver och tycker det sistnämnda är bekvämast.

Gällande min expertis så är jag själv nybörjare och försöker hålla det simpelt tills jag lär mig alla moment innan jag går vidare.

Som nybörjare har jag märkt att det viktigaste i början är tålamod:
- Låt ölen fortsätta stå i jäskärlet ett tag till.
- Tillåt den lagras ett minst par veckor i flaska innan du gör första provsmakningen.
- Strunta i grumlighet, så länge smaken är bra.

Som sagt så är jag själv nybörjare och det är mina tips.

243

(3 svar, postad i Utrustning)

Hej,

Har gjort några kok med vanlig jäshink med värmeelement från vattenkokare och har inte upplevt några större problem.
Förutsatt att ditt kärl är av samma typ så bör det inte vara några problem, jag har kokat i 60 - 90 min. Ett problem som jag ser det, speciellt vid högre OG så kommer du få beläggningar som kan vara svåra att få bort från värmeelementen.

Jag har lyckats med att koka över i detta kärl och så det gäller att ha både livrem och hängslen när det gäller el-säkerhet. Har du inte koll på el-säkerhet så avråder jag dig starkt från att använda en jäshink som kokkärl.

Jag har aldrig mäskat i jäshink utan använder kylbox.

Finns en tråd angående jäshink med värmeelement här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=486&p=1

244

(64 svar, postad i Utrustning)

Gjorde bygget enligt nedan instruktioner, funkar finfint. Satte dock magneterna direkt på fläkten utan metallbrickan.
Som magnetstav använder jag: http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =158897363 artnr:31-1466
Satte ihop alla magneterna till en stav.

Det märks att magneterna som sitter på fläkten stör motorn, får se hur länge fläkten håller. Har testat att köra den konstant i 48 timmar utan problem i e-kolv med 1,5 liter förkultur.

Gjorde en förkultur till en belgisk dubbel, hade nästan jäst klart efter 3 dygn!

Med tanke på byggkostnaden och hur snabbt allt går så är det en grym investering.