Trappist blend

Hej,

Har inte full koll på belgisk öl men testade att göra en Trappist för några veckor sedan. Jag passade då på att använda den tillfälliga jästen "Brewer's Choice 3789PC Activator" som även innehåller Brettanomyces.

Nu efter 7 veckors lagring har den fått en ganska syrlig nästan sur smak, har jag förstått det rätt att detta är Brettanomyces-jästen som gjort sitt?
Har provsmakat ölen några ggr tidigare och smaken har förändrats ganska mycket, den smakar inte sämre utan jag är mest förvånad över den stora utvecklingen av smaken.
Hur lång lagringstid är lagom för en trappist?

Med tanke på att denna jästen innehåller både Saccharomyces och Brettanomyces, går det då att spara jästen för en ny bryggning av trappist.

I övrigt tycker jag ölen är väldigt god och är nöjd med resultatet än så länge.

Mvh Torstensson

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Trappist blend

Hej.

Lagringstiden på öl är ofta relaterad till alkoholhalten, desto starkare desto längre kan ölet lagras.  Belgiska Quadruppels, Barleywines, Skotska starka ales och Stock Ales kan man ju lagra i ett par år och dom blir bara bättre. 

Men jag antar att du tänker rent generellt på hur länge innan ölet kan börja konsumeras. För lite starkare belgiska abbey ales (Trappist är inte en öltyp utan en appellation) brukar ölet vara färdigt för konsumtion efter 1-2 månaders lagring.  Nu har ju du emellertid inte gjort ett vanligt abbeyöl utan blandat in Brett i bilden och om jag förstått det rätt så kommer ju Bretten få ölet att utvecklas sakteliga hur länge som helst.  Jag skulle dock tro att efter två månader är nog ölet drickfärdigt men att det utvecklas vidare och därför kan lagras ännu längre om man så önskar.

Modigt att brygga med Brett....

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det är bara ett speciellt Trappist-öl som bryggs med den här blandningen - Orval. White Labs tillhandahåller (tillfälligt) Saccharomyces-stammen under namnet WLP510 Belgian Bastogne Ale. På Orval tillsätter de Brettanomyces plus några jäster till vid en sekundärjäsning. Efter denna primar man med dextros och Saccharomyces-jästen och tappar på flaskor.

Den här jästblandningen tuggar i sig det mesta - från OG 1055 till 1004 på fem veckor är senaste erfarenheten.

Hej, några tips:
Se till att hålla borta Brettanomyces från ditt övriga bryggeri och använd en dedikerad utrustning just till sådana satser. Annars är risken att all öl du brygger börjar få lite brettkaraktär efter ett tag.

Passa dig för utjäsningen, dvs tappa inte för tidigt på flaska. Då finns det risk för att du får öppna och släppa på trycket och sedan kapsylera om. Detta gäller tydligen inte när man jäser med bara Brettanomyces utan främst tillsammans med normal bryggjäst eller lambicbakterier.

Ölen fortsätter att utveckla sin karaktär lång tid framöver och kan smaka lite skumt till en början, ge flaskorna ett halvår åtminstone innan du börjar dricka dem men gärna ett år eller två. Ölen får en mycket unik karaktär som inte liknar något annat jag provat tidigare. Jag menar rejäl fruktighet tillsammans med svettigt hästtäcke och sura körsbär big_smile !

Brett är kul men svår att tämja.

5 Senast ändrad av Torstensson (2011-03-23 14:15:17)

Tack för snabba svar.

Jag har sparat jästen, tvättat och står nu i kylen. Går denna att använda eller kommer blandningen av de olika jästerna att bli helt fel?
Går i tankarna att göra just en Orval-klon.

Bra med en påminnelse angående utrustningen och att inte sprida Brett. Viss utrustning går att hålla isär man en del saker vill man ju fortfarande kunna använda.
Finns det några bra tips på rengöring i detta fall, eller är det bara att köra som vanligt att vara exemplarisk med rengöringen.

Mvh Torstensson

Om det inte är någon som vet om man kan spara denna jäst så kör jag på och testar den i min Orval-klon smile

Jag tycker att du ska testa! Kompositionen är förmodligen inte densamma som i orginaljästen eftersom de olika stammarna säkert har olika tillväxthastigheter, men det betyder ju inte att det blir dåligt smile

http://www.bazingabrewery.se

Tack, det får bära eller brista!
Eventuellt delar jag batchen i två och använder en Trappist high gravity i andra batchen.