Trappist blend
Hej,
Har inte full koll på belgisk öl men testade att göra en Trappist för några veckor sedan. Jag passade då på att använda den tillfälliga jästen "Brewer's Choice 3789PC Activator" som även innehåller Brettanomyces.
Nu efter 7 veckors lagring har den fått en ganska syrlig nästan sur smak, har jag förstått det rätt att detta är Brettanomyces-jästen som gjort sitt?
Har provsmakat ölen några ggr tidigare och smaken har förändrats ganska mycket, den smakar inte sämre utan jag är mest förvånad över den stora utvecklingen av smaken.
Hur lång lagringstid är lagom för en trappist?
Med tanke på att denna jästen innehåller både Saccharomyces och Brettanomyces, går det då att spara jästen för en ny bryggning av trappist.
I övrigt tycker jag ölen är väldigt god och är nöjd med resultatet än så länge.
Mvh Torstensson