Desinfektionsmedel slut

Är det någon som vet vart man får tag på desinfektionsmedel i Helsingbors-trakten, allt är slut här på humle.se

/Ferenc

Sv: Desinfektionsmedel slut

Snabbköpet: http://www.brygg.info/index.php?name=Fo … amp;t=1538

Det funkar.

Think globally. Drink locally.

Låter lite farligt utan några kemikunskaper...

Har du provat?
Och i sambamnd med ett brygge?
Får man bort all klorin, och lukt även från plast?

Jag har läst någon gång tidigare här på forument(eller om det var något annat forum) om att ha lite syra ihop med klorin. De senaste gångerna har jag använt klorin och ättiksyra som desinfektionsmedel och än så länge har det fungerat bra.

SIV-regeln som man lärde sig i kemin är bra att tänka på här(SIV=Syra i vatten).

Från Wikipedia:SIV-regeln (Syra I Vatten) är en minnesregel inom kemi som säger att starka syror ska spädas genom att blandas ut i vatten, inte tvärtom.

Blandningsreaktionen mellan en stark syra och vatten är exoterm och om vatten sätts till syran börjar det koka med kringskvättande syra som resultat. Genom att tillsätta syran i vatten i små portioner blir värmeutvecklingen kontrollerbar.

Den metoden har jag använd i nu över fyra år och har ALDRIG någonsin  haft en infektion . Man måste bara se till att blandningens Ph hamnar mellan 6,5 och 7,5 för att vara som effektivast och ALDRIG under 5 för att då bildas chlorgas som inte är bra alls att andas och ALDRIG blanda klorin och ättika tillsammans utan den ena först i vattnet och sedan den andra .då är det ingen risk .  Man måste använda Ph mätstickor som köps på apoteket ( svindyra över 200 :- ) eller hos www.sagitta.se  som är MYCKET billigare ( 56:- ).
Kolla länkarna .

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ … 021306.php

http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare … 116web.pdfita

Det hände lite konstiga grejer med länkarna ovan , här har vi länkar som fungerar :

http://groups.ucanr.org/ucfoodsafety/files/58229.pdf

Hej Jaques!

Kan du lägga upp ett komplett recept på  just din blandning?

När jag googlar så kommer det upp en del olika varianter som skiljer sig en hel del åt,
det är ju rejäl skillnad på tex. ett "fluid ounce" 28-30ml och en "cup" 240ml.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

AboJake skrev:

Den metoden har jag använd i nu över fyra år och har ALDRIG någonsin  haft en infektion . Man måste bara se till att blandningens Ph hamnar mellan 6,5 och 7,5 för att vara som effektivast och ALDRIG under 5 för att då bildas chlorgas som inte är bra alls att andas och ALDRIG blanda klorin och ättika tillsammans utan den ena först i vattnet och sedan den andra .då är det ingen risk .  Man måste använda Ph mätstickor som köps på apoteket ( svindyra över 200 :- ) eller hos www.sagitta.se  som är MYCKET billigare ( 56:- ).

+1 , metoden funkar jättebra helt enkelt. men skölja måste man. smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Raasken

Det är så enkelt att man baxnar ( och billigt ). Jag använder Perstorp ättiksprit 24 % , för att den är så pass ren , som jag späder ner till 6 % , alltså en del ättika +3 delar vatten och vanligt klorin som innehåller ungefär 6 % Natriumhypokloryd . Först tar jag en 10 liters hink som som jag fyller med 10 liter KALLT vatten ( viktigt )  Jag använder en vanlig spruta som rymmer 5 ml . jag suger upp 5 ml klorin och sprutar detta när i vattnet . Rör om . Sedan suger jag upp vatten i sprutan flera gånger för att rengöra den och sprutar ut innehållet i hinken ( man skall nämligen inte blanda rent klorin med ren ättika ). Sedan fyller jag sprutan med 5 ml ättika ( 6 % ) och in i hinken med vatten och  klorin blandningen . Rör om .
Ph skall vara mellan 6,5 och 7,5 , då är blandningen som effektivast .Den dödar effektivt och på kort tid bakterier , virus , svampsporer etc
Jag kollar Ph genom att sticka ner en mättsticka och är Ph över 7,5 så tillsätter  jag lite ättika . Är Ph under 6,5 så tillsätter jag lite klorin .Mättstickorna är väldigt billiga så , inga problem .
Jag brukar fylla  en blomspruta och spruta på  jästunnor , lock , diskbänkar etc   och doppa andra små saker i badet .

Flasktömmaren
De som vet säger att man inte alls behöver skölja eftersom det är så pass lite ättika o klorin som  gäller men jag brukar iaf alltid skölja med kokande vatten för säkerhets skull .

åhå, där ser man, men det är klart, man behöver ju inte använda särskilt mycket klorin efter ph sänkningen så det kan ju göra skillnaden mot att bara ösa på efter doseringsanvisningen på klorinflaskan..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej igen Jaques!

Känner att jag behöver dubbelkolla min proportions-uppfattning med dig en gång till.

När jag summerar din blandning så får jag:
5ml Ä-syra + 5ml klorin = 10ml totalt = 1cl = 1/100 liter

Detta hälles i 10 lit vatten = 10 000ml vatten
Det ger mig 10 / 10 000 = 1 / 1000 = 0,001 i proportion
Skall det verkligen spädas ut så pass mycket?

Hittade ett annat recept:
American Society for Microbiology
Public release date: 17-Feb-2006

1 gallon vatten   3,8 lit
1 cup Klorin       240 ml
1 cup Vinäger    240 ml
480 / 3800 =     0,13 i proportion
Detta blir ju betydligt mera koncentrerat, vad kan den stora skillnaden bero på?

Hmm, hittade en artikel till, kan detta vara originalet?
http://www.microchemlab.net/biodefense.htm

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har testat AboJake's metod och hans doseringsanvisningar stämmer och fungerar alldeles utmärkt.

/PeO

Tack PeO :-)

Tomas
Siffrorna  stämmer . Så lite behövs och det fungerar .

jeg vet att den här tråden är inaktiv sen en tid tillbaka, Men jag undrar om man behöver oroa sig att ph hamnar utanför det här intervallet (6,5-7,5) om man använder de proportioner som angivits här? med andra ord, måste man mäta ph? (jag har nämligen  inga mätstickor och kommer inte beställa på ett tag.

www.brygg.se

Jag vet inte säkert men den kan eventuellt vara lite lurigt. Med tanke på att mängderna är väldigt små så spelar kanske PH-värdet ganska stor roll.
Har testat att göra detta men mitt PH-värde avvek ganska mycket, troligtvis har jag använt någon form att klorin som inte är lika basisk som receptet.

Mät-stickor finns på närmsta apotek, trist att bli av med en batch öl pga infektion.

Mvh

Ta't lugnt, ta en hembryggd