Första helmaltsbryggning
Hej
Efter ett par extraktbryggningar har jag beställt allt jag behöver för en helmaltsbryggning.
Jag har förloppet klart i huvudet men det är två saker som jag oroas över.
Tanken är att vörten ska koka i en valig jäshink med en monterad elpatron från vattenkokare. Kärlet rymmer 35 liter och vörten jag ska koka kommer vara ca 30 liter.
Kärlet har jag isolerat med 2 lager liggunderlag för att minska värmeförlusten. (Mäskning kommer ske i samma kärl)
Min fråga är om någon har gjort så och om hinken och isoleraing kommer att hålla att koka i 1 timme?
Andra frågan är säkerheten, eftersom vört kan koka över lätt och man har en elpatron på 2000W som fångar upp vörten precis under...
Hur har andra gjort med vörtkok ala budget-variant?
/Ferenc