Maltextrakt jäser inte ut lika mycket som socker och därför måste du använda mer maltextrakt för at åstadkomma samma kolsyregrad. Det finns tabeller som listar skillnaderna, sök på nätet så hittar du. Min erfarenhet är att socker ger ingen smakskillnad och jäser redigare, det tar dubbelt så lång tid med maltextrakt.
Sedan måste jag hålla dig tillbaka lite, när det gäller primningen/karboneringen. Primningen ska du inte göra direkt i flaskan, framförallt inte med maltextrakt. Du tappar om ölet till en annan hink, som jag kallar primningskärlet. Med hävert och utan plask. Innan du tappar på flaska vill du ha ett så rent öl fritt som möjligt, från jästkaka och gojs.
Du blandar ut ditt socker (eller maltextrakt) i 2dl kokande vatten och låter sockerblandningen stå för kylning. När den är 20-30 grader häller du försiktigt ner blandningen i primningshinken och rör försiktigt om noggrannt med en mycket noga rengjord slev. Det skall inte plaskas och virvlas, syresättning under primningen (och generellt under öljäsningens slutfas) ger dåliga bismaker. När du är säker på att blandningen är väl mixat med ölet tappar du på flaska.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.