Råd sökes!!!

Hallå.

I lördags bryggde vi vår första öl (E. P. A.) och jäsningen var väldigt häftig dagen efter, sedan blev det ganska tyst. Jag undrar om det behövs någon sekundärjäsning eller om jag ska tappa om det direkt. Detta för mig till min andra fråga. Ska jag vänta tills ölet har klarnat innan jag lägger det på flaska? Jag hade även tänkt kolsyresätta ölen med maltextrakt och undrar hur man gör, och hur mycket man ska lägga i varje flaska (33 cl).

Tackar på förhand för de goda råden.
P. M. Alsö, Norrköping

P. M. Alsö.
Haga Hembryggeri, Norrköping.

Sv: Råd sökes!!!

Jag tycker att du kan strunta i att tappa om till ett annat kärl de första bryggningar. Sedan kan du prova med omtappning och se om du märker någon skillnad. Många brygger utmärkt öl med ett enda jäskärl!

Det är bra att inte vara för ivrig med att tappa på flaska. Räkna med minst två veckor i jäskärlet. Att tappa efter att ölet klarnat kan vara en bra idé, men ibland kan det ta väldigt lång tid, och kanske är det vid första bryggningen viktigare att få drickbar öl än snygg öl... Själv brukar jag tappa efter två-tre veckor och får då helt klar öl efter en vecka på flaska.

Varför vill du kolsyresätta med maltextrakt istället för vanlig strösocker?

Jäser: julöl

Tack för snabbt svar. Jag ska följa ditt råd att ha ölen i glasballongen i minst två veckor. Det är sant att jag hellre får ett drickbart än snyggt öl. Detta var som sagt min första sats och jag gjorde några misstag så jag blir nöjd om det går att dricka.

Angående kolsyresättningen tänkte jag bara att jag skulle använda maltextrakten som jag har nästan en hel påse av. Blir det någon större skillnad om man kolsyresätter med socker så vill jag gärna veta det. Om jag använder socker hur mycket ska jag då använda?

P. M. Alsö.

Maltextrakt jäser inte ut lika mycket som socker och därför måste du använda mer maltextrakt för at åstadkomma samma kolsyregrad.  Det finns tabeller som listar skillnaderna, sök på nätet så hittar du.  Min erfarenhet är att socker ger ingen smakskillnad och jäser redigare, det tar dubbelt så lång tid med maltextrakt.

Sedan måste jag hålla dig tillbaka lite, när det gäller primningen/karboneringen.  Primningen ska du inte göra direkt i flaskan, framförallt inte med maltextrakt.  Du tappar om ölet till en annan hink, som jag kallar primningskärlet.  Med hävert och utan plask.  Innan du tappar på flaska vill du ha ett så rent öl fritt som möjligt, från jästkaka och gojs. 

Du blandar ut ditt socker (eller maltextrakt) i 2dl kokande vatten och låter sockerblandningen stå för kylning. När den är 20-30 grader häller du försiktigt ner blandningen i primningshinken och rör försiktigt om noggrannt med en mycket noga rengjord slev.  Det skall inte plaskas och virvlas, syresättning under primningen (och generellt under öljäsningens slutfas) ger dåliga bismaker.  När du är säker på att blandningen är väl mixat med ölet tappar du på flaska.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Man stöter på de som menar att om man kolsyresätter med hjälp av maltextrakt istället för ren sockerlag får man mindre och finare kolsyra i det färdiga ölet. Dessutom kan man säga att man följt de tyska renhetslagarna till fullo (nåja) om man gör på detta sätt. Eftersom maltextrakt innehåller en del icke-förjäsbara sockerarter måste man följaktligen ta lite mer av torrt extrakt än socker, men jag kan inte siffran i huvudet, kan det vara 20-25% mer?

Min uppfattning är dock att majoriteten av bryggare som kolsyresätter naturligt på flaska gör det med socker och att de mindre och finare kolsyrebubblorna kommer efter hand som ölet lagras.

Ett argument mot maltextrakt som tillsatssocker vid kolsyresättning på flaska är att jästen förökar sig i större omfattning vilket skapar mer bismaker. Rent socker ger upphov till det som kallas vildapeleffekten och som jag förstår det betyder det att jästen sätter igång att knapra i sig sockret direkt utan att föröka sig nämnvärt.

http://bistron.tumblr.com/

Jag slutade sekundärjäsa efter mina första bryggningar, tycker att det utgör en extra risk för infektion och oxidation.  Brukar låta ölen stå på primären i ca 2 veckor, kortare om det är ett svagt öl med jäst som flockulerar bra och längre om det är ett starkt öl med jäst som flockulerar dåligt.

Jag primar med socker direkt i flaskorna. Mäter upp sockret med min "knarkvåg" som har 0,02g osäkerhet. Det tar lite tid men fungerar för mig eftersom jag aldrig brygger mer än 10 liter åt gången. Jag får jämn och bra kolsyra med den metoden.

Jag tycker att ölen får den där fina kolsyran när den klarnar under lagring. Klara öl har inga partiklar där kolsyran kan börja fällas ut runt och detta gör att bubblorna blir mindre och du får en "krämigare" kolsyra.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Hej!

Min fredagsork räcker inte till för att ge mig in i debatten:
Primning i bulk (spann) eller i butelj.

Däremot orkar jag att berätta om flerårig erfarenhet av buteljmetoden
särskilt map 33 cl flaskor.
Det är så vist inrättat att det som heter Mockabitsocker är primarens bästa vän.
En st Mockabitsocker väger ~2,2gram vilket utgör en perfekt dos primning i en 33 cl flaska.
Dessutom så har jag lyckats att peta ner en bit i varje flaskas mynning utan övervåld.
Vill man kvalitetssäkra så petar man i Mockabitsocker först och sedan räknar man
analogt antalet bitar ivarje flaska:
Om antalet överstiger 1/flaska eller saknas ....så gör om och gör rätt! wink

Sugar-boy Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

8 Senast ändrad av Torstensson (2011-03-11 22:13:43)

Har prövat med både strösocker och maltextrakt och kan inte finna några större vetenskapliga skillnader som inte skulle kunna bero på andra saker.
Spara din maltextrakt, perfekt att använda till nästa bryggd eller till förkultur.

Har även både primat direkt i flaska samt gjort en sockerlag som jag tillsatt i jäshinken så som Portugisen beskriver och tycker det sistnämnda är bekvämast.

Gällande min expertis så är jag själv nybörjare och försöker hålla det simpelt tills jag lär mig alla moment innan jag går vidare.

Som nybörjare har jag märkt att det viktigaste i början är tålamod:
- Låt ölen fortsätta stå i jäskärlet ett tag till.
- Tillåt den lagras ett minst par veckor i flaska innan du gör första provsmakningen.
- Strunta i grumlighet, så länge smaken är bra.

Som sagt så är jag själv nybörjare och det är mina tips.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Raasken skrev:

Vill man kvalitetssäkra så petar man i Mockabitsocker först och sedan räknar man
analogt antalet bitar ivarje flaska:
Om antalet överstiger 1/flaska eller saknas ....så gör om och gör rätt! wink

Sugar-boy Raasken

Haha... tror du har misslyckats nån gång med sockerbit metoden, Raasken! Samma här. Körde ett tag med mocka bitsocker med bra resultat, efter att ha tröttnat på ojämn kolsyra från att ha rört ner sockerlag.
Tänker återuppta den metoden nu om jag får lite vört för mycket framöver som då kan åka i flaska.

Köpekolsyra-mange!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

+1 på strösocker, det enda du är ute efter vid priming är koldioxid. Skickar du i maltextrakt kommer du förändra ölprofilen, och det är ju inte syftet. Faktum är att jag instämmer med alla tidigare inlägg i tråden, bry dig inte om sekundärjäsningar och sådant förrän du är riktigt säker på processerna i stort.

Think globally. Drink locally.

Hej

Peps:Den lilla ökningen av maltekrakt kommer väl knappast att ändra ölprofilen. Det är ju max bara 25 % mer maltextrakt än socker. Säj från 150 g socker till 190 g maltextrakt, det ändrar inte ölprofilen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Bättre att använda maltextraktet till förkulturer istället....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Techno skrev:

Den lilla ökningen av maltekrakt kommer väl knappast att ändra ölprofilen. Det är ju max bara 25 % mer maltextrakt än socker. Säj från 150 g socker till 190 g maltextrakt, det ändrar inte ölprofilen.

Det har du för all del rätt i. Men socker funkar bra, och så kan man som Mange säger spara maltextraktet till förkulturer.

Think globally. Drink locally.

jag har provat både mockbitsockret och sockerlagen och har kommit fram till att det är lättare för mig att köra på sockerlagen som man blandar med "hela" ölen istället för att ploppa ner socker i vereviga flaska. Sen så tycker jag att det känns bättre map bakterier/infektioner eftersom man kokar sockerlagen (eller åtminstånne häller kokande vatten på sockret). Men tycker man om sockerbitarna eller något annat sätt är det klart man ska göra det. det handlar väl i slutändan om vad som är lättast för en själv.

www.brygg.se

Tack än en gång för många och bra svar. Jag tänker låta vörten stå i jäskärlet minst två veckor. Sedan kommer jag nog tappa om det till ett nytt kärl (för att få bort druven) där jag kolsyresätter genom att koka sockerlag och hälla i, röra om (försiktigt) och sedan ned i flaskor.

Eftersom jag har 20 liter vört och varje flaska (33 cl) skulle ha c:a 2,2g socker borde det bli bra med 132g socker allt som allt, eller? Mängden vatten i sockerlagen spelar väl inte så stor roll så länge det kan smälta sockret?

P. M. Alsö, Norrköping

P. M. Alsö.

Mängden spelar bara roll om du använder mycket.  Säg att du blandar ut sockret i en liter vatten, då späder du ju ut ölet såväl som blandar in sockerlagen.  2dl räcker gott och väl, 1dl också.

Sedan tycker jag att 132gr socker på 20 liter låter lite.  Stämmer det?  Jag brukar alltid ha betydligt mer socker till mina öl. Visserligen brygger jag mest belgiska öl och lageröl, vilka har lite högre kolsyra.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja, nu blir jag lite orolig här. I den här tråden påstås det att 6,6g. socker per liter är bra, och bryggarewikin säger att 4g. är bra för ale. Portugisen tycker dock att båda dessa är i rejäl underkant. Är det någon som har erfarenhet av att kolsyresätta E. P. A. med gott resultat, rent kolsyremässigt?

P. M. Alsö.

vill bara inflika att mokkabitsockret är även min bästa vän.
använder 1 bit / 50 cl flaska, perfekt till mina "maltextrakt + stöpning IPA"...
11 lyckade brygder så här långt.

Jag tycker att 4g/l är lagom för många ale. Jag använder ca 6g/l till belgare, ca 5-6g/l till pilsner och mellan 1,5-4g/l till engelska och amerikanska ale. 1,5g/l har jag använt för ordinary bitter. Jag gillar när det inte är för mycket kolsyra i ale, 4g/l hade jag kört på.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

P. M. Alsö skrev:

Tack än en gång för många och bra svar. Jag tänker låta vörten stå i jäskärlet minst två veckor. Sedan kommer jag nog tappa om det till ett nytt kärl (för att få bort druven) där jag kolsyresätter genom att koka sockerlag och hälla i, röra om (försiktigt) och sedan ned i flaskor.

Om du häller i sockerlagen först så får du automatiskt en del omrörning när du sedan häverterar ner ölet.

Angående sockermängden så kör jag själv oftast på 5 g/l för vanliga ales, men har provat allt mellan 4 och 8 g/l med gott resultat. Det är en smakfråga - hur kraftig kolsyrning vill du ha?

Jäser: julöl