Att få väck envisa etiketter och klibbigt lim

Understundom händer det att jag går till bolaget. Då kan det hända att jag köper med några flaskor öl hem. Inte helt sällan av amerikanskt ursprung. De är de värsta...

När jag druckit upp innehållet brukar jag vilja hedra flaskan med att att ha min henbryggda öl i den. Det är bara det att ofta är etiketterna nåt jävulusiskt hårt fastlimmade. Och lyckas man mot förmodan få bort etiketten sitter där kvar limrester som gör att flaskan känns klibbig. Att skrubba bort blir lite för jobbigt, trots att alla politiker tycker att folk ska jobba mer.

1. Varför i hela friden måste framförallt amerikanerna limma fast etiketterna som om det gäller livet?

2. Finns det någon bra och arbetsbesparande metod att avlägsna etiketter och lim?

Tacksam för svar

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-02 09:46:03)

Sv: Att få väck envisa etiketter och klibbigt lim

Vissa använder varmt lim, för att få bort sådana etiketter måste flaskan och etiketten värmas i en gryta "sjudande" vatten.

För min del går sådana flaskor direkt i återvinningen.
Med undantag för champagneflaskor som får vara värda mödan.

Varför använder de sådant lim?
För att etiketterna ska sitta kvar även om det bildas kondens på flaskorna och dom skaver mot andra flaskor i lådor, kylskåp etc.
De håller även bättre under långlagring i källare etc. Till skillnad från klassiska labels med kalllim som ramlar av om flaskan blir för kall, eller plockas ur kylen och ställs fram på bordet en stund.
(Tänk klassiska partybilder där folk har öletiketter i pannan wink

Även om sådana partybilder säkert är smickrande för bryggerierna stundom. Så handlar det om att varumärket sitter kvar på flaskan.
Samma sak som med ex en adidaströja med tryck wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har något som heter "Lim och klotter bort", en klottersanering. Fungerar hur bra som helst. Men jag måste säga att jag sällan tycker det är värt besväret...

Jupp lösningsmedel är ett alternativ, men jag håller med dig gedman.
Men det är klart, har man tid/behov av lite terapiarbete så kan det kanske vara lite småmysigt att pilla etiketter.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

om man blötlägger flaskorna i hett vatten en stund så limmet får mjukas upp lite, så funkar det bra med "slösidan" på en vanlig bordskniv... jag brukar hålla flaskan mot kanten på diskbänken så man får lite stöd, sen är det bara att "tälja av" etiketten. funkar rätt bra när man får in tekniken.
men en del bryggerier verkar ha kommit runt detta genom att etiketten, som verkar vara av okrossbart material, på nåt sätt bildar en molekylär bindning med glaset... Brewdog är ett exempel... såna flaskor går i kupan... ( ingen källa på det sista här tyvärr...)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej

Har kört med varmluftspistol en gång när behovet av flaskor var akut...
men herregud vilket tidsödande jobb, aldrig mer!
Däremot så var jag på Bolaget i går och hämtade en låda Bernard Cerne,
underbara bruna 0,5lit flaskor med etiketter som släpper lätt i vanligt vatten
däremot så sitter bygelkorken kvar! wink

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Om man nu gett sig fán på att få bort dessa självhäftande kletetiketter så kan det gå enligt följande (kräver en del lugn och tålamod): Värm på flaskan med en hårtork el.dyl. Försök få tag i en bit av etiketten med papperet helt. Dra sedan sakta, sakta av den så att kletet sitter kvar på papperet. Värmning kan behövas då och då under tiden. Det kan gå så bra att flaskan är helt ren sedan. Eventuellt kvarvarande klet kan tas bort med ren bensin.

Har man varit på med vatten innan går det sämre då papperet löses upp men ej kletet. Det går dock att slutföra med ren bensin.

Kanske lite OT.

Mitt tips är annars att kontakta den lokala puben och be dem om flaskor om man inte vill ha lättölsflaskor.
Frågade här nere i Borås och efter en vecka ringde de och hade två fulla lådor med flaskor för avhämtning.

Kostade några hembryggda men det är det värt.

Om jag har några riktigt knepiga etiketter att få av brukar jag inte göra framsidan helt ren, där sätter jag sen min egna etikett.
För varje gång jag rengör så försvinner det mer att den ursprungliga etiketten.

Mvh

Ta't lugnt, ta en hembryggd

9 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2011-04-02 21:57:08)

Oj, tack för alla svar!

Jag har inte panik för flaskor, på nåt sätt, men jag gillar återvinning. Lite lagom mycket...

Skrubba med kniv mot diskbänken är en metod jag prövat och tyckt varit för arbetsintensiv för att det ska vara värt insatsen...

Jag har lite kaustiksoda hemma, men att hålla på att jiddra med farliga kemikalier brukar jag dra mig för. Eller?

Varmluftspistol/hårtork låter för krångligt och tidsödande. Men jag ska tänka på den metoden när den sista flaskan i världen ska avetiketteras...

Koka bort etiketterna, är det så du menar Tomas? Det kunde vara en variant. JAg har lagt flaskorna i blöt med kranvatten från värmeverket, håller väl 50 grader, funka inte. Sen körde jag dom i diskmaskinen, 70 grader. Funka inte. Men 90-100 grader kanske.

Frågan är om det är värt mecket. Får se. Annars blir det återvinningen för de stackarna. Känns synd bara på fina flaskor som kanske aldrig får chansen att innehålla en hembrygd...

Bernard Cerne låter intressant. Är ölen lika god som flaskan är snygg?

Varmt vatten och kaustiksoda funkar på de flesta flaskor och tar det mesta (gummihandskar på). Jag försöker undvika att få sodavatten i flaskorna så jag fyller dem innan jag ställer dem eller lägger dem (de med etikett på halsen) i sodavattnet. Eventuella klisterrester tar jag bort med torkypapper och matolja. Är man paranoid så sköljer man flaskorna inuti med något surt typ citronsyra/vinäger och vatten , jag gjorde det på en del flaskor.

Tålamod kan fungera :-)
Jag lägger flaskorna i blöt i diskvatten över natten.
Efter  det brukar alla etiketter nästan trilla av själv, bara att gnugga lite med en stålullsboll efteråt så är alla limrester borta. Ganska praktiskt :-)

Jag lade in ett gäng Piston Head med plastetiketter i ugnen på 150C och då var de enkla att ta bort (liten kniv för att få upp hörnen och en handske för att hålla i den heta flaskan). Men sedan är det matolja och rejält hushållspapper och lite tålamod som gäller - det är sedan gammalt! Men vad mer kan man göra framför TVn under denna Corona epedemi?! smile

Jag brukar koka mina flaskor och då lossnar det lätt. Ett par rejäla gummihandskar och lite stålull för att få bort det sista klistret brukar funka.

Men nu för tiden har jag slutat bry mig om det sista klistret, är inte värt jobbet enligt mig.

Jag låter flaskorna stå i kranvarmt vatten över natten. Eventuella rester av klister tar jag bort med kemisk bensin.

Oppigårds öl på flaska är bra på många sätt: Gött öl, bra flaskor och extremt lätt att få bort etiketterna. Obefintligt med limrester utan någon slit. Ett varmt vattenbad är allt som krävs.

15 Senast ändrad av foliehatt (2022-03-06 09:23:47)

Bryggerierna använder olika limsorter, som går bort med olika metoder.
En del tar man enkelt med varmt vatten (=bäst!!)
Andra går bort med stark kaustiksoda (akta ögonen!!)
Vissa tar man med lacknafta, medan bromsavfettning (typ bräkkleen) tar andra.

Man får helt enkelt pröva sig fram - och sedan komma ihåg vilket medel som tog vilka etiketter/lim.