Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Hej alla.

Scaryeyes och jag har haft ett antal diskussioner i olika trådar om vår kärlek till mexikansk öl, framförallt då de mexikanska wienerölen.  Scaryeyes skickade ju dessutom ett utmärkt resebrev med mängder av intressant information och fina bilder på de olika öl han kom över när han var i Mexico över jul och nyår, se tråden Mexican Cerveza.

Läser man litteratur som nämner mexikansk öl kommer alltid ett speciellt namn upp: Noche Buena, från bryggeriet Moctezuma i Mexico City.  Ölet är ett mörkt säsongsöl som ges ut specifikt till jul. Det är starkare än vanliga mexikanska wieneröl på 5,9% - 6,1%.  Nedan finner ni inklippt bild och text från Scaryeyes inlägg i tråden Mexican Cerveza om Noche Buena.

Generellt hyllas ölet av ölkännare som det bästa ölet i Mexico, bland annat skriver Michael Jackson så här:

"Noche Buena, a strong, dark lager, is one of the tastiest beers from Mexico. It has a deep, amber-brown colour, and is very smooth, with both malty sweetness and hoppy dryness in its long finish". Michael Jackson, Great Beer Guide.

George Fix, känd amerikansk pionjär inom hembryggningen i USA, skriver följande:

"Noche Buena is arguably Mexico´s finest beer. At 12L it is on the dark side for a Vienna, but it is consistent with the Graf version of this style." George & Leurie Fix,  Vienna, Märzen, Oktoberfest.

Scaryeyes och jag pratat om att brygga var sin Noche Buena, och varför då inte dela med oss, för den som är intresserad, av hur ölets recept och bryggning tar form?  Vem vet vad det blir av denna tråd?

Pål

Från Mexican Cerveza:
---------------------------

NocheBuena: Cuautemoc Moctezuma. 5,9%  Min favorit. En wiener ol men god beska, tydlig humle smak och arom. Ganska kraftig öI smaken och medelstor kropp. Färgen är samma som Leon kanske lite morkare. NocheBuena bryggs bara till jul varje år. Aven har symboliserar julstjarnan julen, vilken ocksa heter nochebuena.

Noche Buena

The only Christmas beer in Mexico, Noche Buena is a dark, full-bodied premium brew with a strong, distinctive flavor. True beer connoisseurs await its release every year between the months of October and December, when its rich custom-crafted qualities provide the perfect complement to the holiday spirit. Emblazoned with the festive Poinsettia (or Noche Buena) flower, this brand inspires those who enjoy it to give their best during the holidays by delivering the best quality and taste available in a dark beer.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/noche%20buena%20II.jpg

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Portugisen (2010-06-03 12:14:54)

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Jag börjar med att dokumentera lite data som jag samlat in på olika håll om ölet Noche Buena, samt ge mig på ett försök att analysera ölet.  Är väldigt öppen för synpunkter på tolkningar osv:

OG: 1.059-1.061
IBU 26-28
EBC 30-40
Alkoholhalt 5,9-6,1%

Detta skulle betyda att FG ligger på 1.013-1.016, alltså en utjäsningsgrad på 75% till 77%.

Eftersom ölet är ett säsongsöl och bara bryggs en gång om året finns det variationer, vad jag förstår. Likaså har jag läst rapporter om att ölet också ändrats i karaktär under årens lopp, att ölet blivit lättare i kroppen för att matcha ändrad smak bland konsumenterna under årens lopp.  Ligger väl också i ett säsongsöls natur att receptet ändras något, om inte från år till år så i allafall över en flerårs period.

Vad man kan läsa sig till är att ölet har en maltig och maltigt söt smak. Jackson rapporterar om "brown sugar sweetness", något som både kan referera till sockertillsats så väl som karamellmalt och evt rostade malter.  Öppen för förslag på tolkning.

Sedan är ölet bra humlat. Både Scaryeyes och Jackson talar om humlig smak och arom.  Någonstans har jag läst om Tettnanger, om det är sant eller inte vet jag inte, men helt klart är smak- och aromhumlen av aromatisk typ, á la Saaz, Tettnanger, Herbrücker med mera. 

Till sist talas det om ett lent öl med en torr avslutning.  Att ölet är lent är väl ett tecken på att ölet är vällagrat?  Och i och med att det är ett julöl med hög förväntningsgrad hos konsumenterna så är det också sannolikt att Moctezuma kanske ger detta specialöl lite mer uppmärksamhet och omsorg, med en längre än vanligt kallagring?

Att ölet är torrt kan först och främst tolkas som att ölet är väl utjäst, vilket de 75-77% utjäsningsgrad pekar på.  Samtidigt kan också torrheten komma från användningen av mörkare rostade malter?  Chocklad- och svartmalt tenderar väl att ge ölet en torrare avslutning? 

Avslutar med att försöka analysera nyckelorden:
Maltigt - müchenermalt ingår garanterat, kanske även wienermalt och melanoidinmalt
Maltigt söt - ioch med att utjäsningen är 75-77%, så måste sötman komma från karamellmalt
Humlig men inte för bitter - aromatisk humle tillsätts vid 15 resp 5 minuter eller bara vid 10 minuter kvar
Långlagrad - ölen bör nog få 2-3 månaders kallagring innan konsumtion
Torr lång avslutning - bra utjäsning kombinerat med chocladmalt?  Svårt.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Nu har jag ju inte smakat ölet i fråga själv, men det låter onekligen väldigt gott. Utjäsningsgraden tycker jag ligger i linje med vad man kan förvänta sig av ett öl gjort på 100% malt, alltså inga (eller mycket små) sockertillsatser. Den rostade tonen skulle jag också tro kommer från en liten andel färgmalt (choklad/svart). Och kropp och maltighet säkert från en stor andel münchnermalt, kanske 70-90%.

Fast så är det ju det där med "brown sugar sweetness". Håller med om att det låter som karamellmalt i någon mängd.

Angående humlingen så ser ju 26-28 IBU vid OG ~1.060 ut som en mycket balanserad beska. Lite svårt att säga när man inte smakat, men kanske kommer en del av upplevelsen av beska från den rostade malten?

Think globally. Drink locally.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

"brown sugar sweetness", skulle kunna vara mörk triacle/treacle (olika stavning finns, svensk motsvarighet är väl sirap) eller melass kanske?
Tycker ändå att utjäsningsgraden tyder på att man inte tillsätter socker.
Kan tänka mig att någon form av bisquit-malt, aromatic eller liknande.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Vad händer om man kombinerar en lågt utjäsande jäst, typ en tjeckisk jästtyp, och en mindre proportion med socker?  Om jästen inte orkar att jäsa ut all socker från malten (maltos) men jäser ut all socker från sockret (sucros), blir det då restsötma och högre utjäsning?  Förstår någon vad jag menar egentligen?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Var faktiskt igår och inhandlade en burk "Black Treacle" till en Old Ale som skall bryggas i morgon, med destination mitt nya ekfat. Kan rapportera mer om det i en ny tråd. Det är vad jag förstår en väldig oraffinerad rörsockervariant, dock inte riktigt så rå och burdus som ren melass.

"Brown sugar sweetness" är nog ett mysterium som ännu söker en lösning. Har ganska stor erfarenhet av oraffinerat socker i öl, och det enda man inte skall förvänta sig av att hälla socker i ölen är "sweetness". Hade 1/2 kg ren melass i en porter härförleden, och den ölen förblev en kruttorr käftsmäll länge. Efter ett halvår hade smakerna gått ihop, så maltens restsötma och de mörka tonerna från sockret tillsammans gav någonting som kanske skulle kunna kallas "sugar sweetness".

Think globally. Drink locally.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Oj! Här var det en tråd i min smak! He he...

Här kan jag inte tillföra nåt speciellt

Nu är inte ölet speciellt sött. Men så klart toner av den sötman finns där. Om man tänker sej en negra modelo, fast mycket mer humle. Den är så klart väl balanserad, ett riktigt mästerverk skulle jag vilja påstå. Smaken rostade malten kommer inte fram som en rostad ton, som man kanske skulle förvänta sig, utan är helt integrerad i den andra malten. Jämförde faktiskt lite med just en negra modelo, då den är vad som ligger närmast tror jag. Men där finns en aning av rostad smak, om än lite. Men den har inte alls så framträdande humlesmak och arom, vilket gör att den blir lite anonym i jämförelse. Därför är just humlen så otroligt viktig i denna bryggd.

jag har själv satt 2 stycken test av denna redan men misslyckats med utjäsningen på båda. Så det är bara på ritbordet ännu. Kommer att börja jaga en clon med hjälp av alla bryggarvänner här, beersmith, fantasi och lite tur nu med början i augusti.

Det kan även hända att man skulle använda lite omältat korn åxå för att få den lite "jordiga" smaken som finns åxå.
Men så klart tror jag väl en del på det maize grits, vilket är majsmjöl, men vet inte hur det är behandlat, och ris. Det används ju för att hålla ner maltigheten. Jag kan nog tro att ölen hade blivit lite tung annars kanske. Med bibehållen alc. och en lättare känsla gör väl att man gärna tar en till på raken?

Men jag trodde när jag var i mexico och drack lådvis med nochebuena, att det var en wiener... Men det är en bock! Och humlen för tankarna direkt till Bohemia Clasica. Vilken är en ljus lager med otroligt bra stöt i humlesmaken. Tror det är samma humle. Tetnanger

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Skulle ni som har smakat kunna relatera smaken till någon på systembolaget förekommande öl? Hur förhåller sig t.ex. Negra Modelo resp. Noche Buena till Nils Oscar Kalasöl?

Det är ju lite tunnsått i hyllorna med (bra) mörk lageröl. Har inte lyckats hitta en enda münchner dunkles, borträknat förstås de svenska storbryggeriernas knasiga "bayersk". Det finns ju några tjeckiska "dark lager", men de är väl snarare schwarzbier.

Think globally. Drink locally.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Jag drack en del Krusovice Cerne i Prag förra året.
Den var väldigt trevlig där, har dock inte provat den som finns på bolaget.
Tycker inte att den liknade en tysk schwarzbier utan är maltigare/sötare.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Får ta och gå förbi bolaget i eftermiddag och plocka upp några Krusovice Cerne helt enkelt.

På tal om bolaget hittade jag mitt bland fulölen flak efter flak med Jenlain Blonde, i helt otidsenliga och jättecharmiga 33-centilitersburkar. Kanske borde starta en ny tråd om det, men jag är för lat. Kanske inte deras mest klockrena exempel på en bière de garde, men jättegod är den hursomhelst.

Think globally. Drink locally.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Peps, jag ska ge mig på en side-by-side mellan en Negra Modelo och en Kalasöl som mitt fredagspyssel i kväll, men på rak arm är det stor skillnad på ölen.  Humlen i Kalasölet är helt annorlunda, det är mer och större humle i den.  Även malten har jag för mig smakar rätt annorlunda, Kalasölen känns väldigt tung på münchnermalt, det gör inte mexikansk öl generellt, och Negra Modelo är inget undantag. 

Återkommer med en bättre beskrivning i kväll, om jag hinner hitta en Kalasöl på bolaget på vägen hem.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Jag har inte druckit Noche Buena, men hoppas få tag på det så småningom. Tror att taquerian/restaurangen La Neta (http://www.laneta.se/contacto) i Stockholm har Negra Modelo åtminstone.

Kom att tänka på de noter för min wiener, som jag fick på domarprotokollet från SM. Där hade det noterats "Honung" på flera ställen. Är det den sortens sötma ni är ute efter?
Hela tråden om den ölen ligger på SHBFs forum, som flera här säkert redan vet. Honungssmaken i min öl kom antagligen från melanoidinmalten.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Vilket härligt ställe du hittat, Klas!  Jag vill gå dit i morn med familjen.  Ser ut som ett riktigt krypin någonstans i Latinamerika.  Cool.  Måste kollas ut.

Nej, någon honungsaktig smak kan jag inte påminna mig, men så är jag jävligt dålig på att associera smaker.  Men du har nog rätt, skulle tippa det var melanoidinmalten som gav den smaken.

Tyvärr glämde jag bort att köpa Kalaölet på bolaget, fick i stället med mig Dragets Kanal Dubbel IPA från NÅ (som jag precis skall börja munna på), Nils Oscars Sorachi Blond (spännande dryck till morgonens grillpartaj), Rulles nånting och SN Glissades Bock. 

Dragets kommer i gulliga små 25 cl flaskor. Vore det inte så opraktiskt att tvätta och fylla dubbelt så många flaskor som med 50cl flaskor skulle jag bara använda dessa småttingar.  Fick med mig från Sicilien i somras ett perfect 25cl glas från bryggeret Forst.   Får försöka ta en Kalasöl under morgondagen, men det blir svårt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Ledsen, nu måste jag nog göra dig besviken. Jag tror att bilderna kommer från Mexiko och inte från Stockholm... Restaurangen verkar mer vara en normal krog, tyvärr... Min tjej älskar Mexiko och om det fanns ett sånt ställe som på bilderna skulle hon aldrig gå därifrån big_smile
Men jag har i o f s inte varit där än, så vem vet! (Hoppas, hoppas, hoppas...)

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Hej Pål

Hur går det med själva receptet på din samt scary s Buena? Jag själv är inte någon större lagerbryggare. Det beror helt på lägenhet/samt inget extra kylskåp, bara det.

Jag brygger lageröl 1 gång/år i slutet av september /början av oktober på min balkong. Jag har sedan 1996 en gång/år bryggt öl på min balkong. Oftast så har det trots lite fluktuationer blivit mycket goda lager öl.

Den där "starka" Buenan, ett recept vore kanon att snart att ha.

Bo

P.S.

Tur du Pål, att vi inte var i Sydamerika på den "tiden", då hade vi inte skrivit om Mexikanska öl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Jag kommer besvara lite mer här i tråden när jag är hemma igen nästa vecka.
Men lite OT:

Fick ett mail av min fru som befinner sig i mexico. Hon söker info åxå om NocheBuena nu. Hon hittade detta:

"jag läser att på 1700 talet...det var en helgon som hette Magnus "San magnus" i tyskland, som var nåt som heliga brigitta men för alla som älskar ölen"


Jag heter ju det så det måste vara jag!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

"Ring" Jamil och Can you brew it. Utländska öl blir alltid prioriterade av dem.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Thomas.  Utmärkt idé.  Skall bara se till att bli registreras så skall jag noog pestelera Jamil.   wink

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Hej.

Innan jag ger mig på något försök att själv formulera några recept själv, så tänkte jag dela med mig av några andra bryggares försök.  Jag har letat runt på webben för att hitta hembryggarrecept på Noche Buena, men tyvärr finns det inte mycket att hämta.  Det beror sannolikt på att Noche Buena är ett säsongsöl, endast tillgängligt i Mexico (inte mycket exporteras verkas det som) under december och januari.  Det flesta hembryggare kommer helt enkelt inte över Noche Buena.

Men det finns i varje fall två publicerade recept på Noche Buena eller liknande öl.  Det ena receptet finns i George och Laurie Fix bok från Classic Beer Style Series: Vienna, Märzen, Oktoberfest.  Det andra finns i klonreceptboken Beer Captured, av Tess och Mark Szamatulski.

I George Fix avhandling benämns mexikansk wieneröl som en egen gren, med mörkare färg, inslag av chokladmalt/savrtmalt och en högre alkoholhalt än standard wieneröl, och han kallar ölet Graf-versionen, efter den österrikiske bryggare som byggde upp mexikansk bryggerinäring i slutet av 1800-talet. 

Samtliga recept i Fix bok baseras på en basmalt i form av amerikanskt 2-raders kornmalt av pilsnermaltkaraktär, tre olika karamellmalter (typ CaraHell, CaraMunich och britisk Dark Crystal malt), samt i Graf-versionen av wieneröl även en mindre mängd svartmalt.  Basmalten utgör cirka 90% av totalvikten, karamellmalten drygt 8% och svartmalten resterande nästan 2%.  Receptet säger inte mycket om val av humle mer än att det skall vara en aromatisk typ till cirka 25 IBU (vilket i princip alla Fix recept i boken gör).

I Fix bok avråder författaren från att brygga wieneröl på wiener- och münchenermalt, eftersom kvalitén på amerikansk wiener- och münchenermalt vid tiden var så undermålig (boken skrevs 1991).  Det känns därför lite osäkert om en så stor del som 90% skall vara pilsnermalt, nu när det faktiskt finns både bra wienermalt och münchenermalt på marknaden.  Dessutom vet jag inte vad jag tycker om nära 9% karamellmalt, varav 2,5% dark crystal.  På något vis känns receptet som ett spår av sin tid, men kanske inte nutid?

Tess & Mark Szamatulski har skrivit två kända böcker fyllda med klonrecept: Clone Brews och uppföljaren Beer Captured.  Både storsäljare och mycket kritiserade.  Här finns både utmärkta klonrecept och riktiga slamkrypare.  På sidan 40 i Beer Captured finns klonerceptet för Noche Buena, som beskrivs som en djup "claret färgad öl, med söta malttoner som balanceras av humlebitterhet, och med en komplex eftersmak som slutar torr. 

Szamatulskis helmaltsrecept består av en basmalt av amerikansk 6-raders kornmalt vid 70% av totalvikten.  I övrigt ingår både majs- och risflingor till 14%, två karamellmalter som tillsammans överskrider 10%, cirka 5% münchenermalt samt en mycket liten mängd chokladmalt.  I tillägg används s.k. ricehulls som ingrediens i mäsken.  Receptet hänvisar till två givor (bitter- och smakgiva) av Tettnanger till en total IBU av 27 och föreslår jästen Wyeasy 2124 Bohemian Lager.  OG 1.060/61 - FG 1.013/14.

Om man bortser från den generella frågan om Szamatulskis trovärdighet, så är receptet säkert rätt i fråga användningen av 6-raders kornmalt och användningen av majs och ris, däremot finns det frågetecken om mängderna.  Med tanke på hur mycket negativt man läst om 6-raders kornmalt så känns en sådan ingrediens, om den nu ens var tillgänglig i Sverige, som näst intill utesluten i en så stor mängd som 70%.  Sedan har jag själv svårt att tro på att ett sådant recept skulle ge den maltighet som tillskrivs Noche Buena med bara 5% münchenermalt att bidra med just denna maltsmak.  Dessutom är drygt 10% karamellmalt mycket in en lager som har en torr avslutning.  Så jag ställer mig tveksam till hela receptet.

I båda recepten saknas högre proportioner av münchenermalt och/eller wienermalt, något som generellt ger den maltighet som eftersöks i receptet.  Jag är ganska säker på att münchenermalt ingår i det riktiga receptet, frågan är om det är någon wienermalt i mäsken också?  Det 6-radiga kornet borde i en europeisk variant av Noche Buena ersättas av pilsnermalt, så hur mycket av pilsner- och münchenermalt skall man ta, tro?  Och skall det även ingå en mindre eller större mängd wienermalt också?

Sedan är det ris- och majsflingorna.  Skall receptet vara genuint skall det nog ingå majsflingor i receptet. Ris är jag dock tveksam till, men så har jag läst att ris ersatt majs i många megabryggerier.  Men majsen bidrar med en viss sötma har jag läst, vet inte om riset gör det.  Frågan är om man ska bry sig om att använda majs/ris, och om man gör det hur mycket skall man ta?

Till sist karamellmalten.  Båda recepten använder karamellmalten till att färga ölet. Med mer münchenermalt blir det mindre behöv av karamellmalt att färga ölet. Frågan är hur mycket man ska dra ner karamellmalten till?  5%?  Dark crystal malt känns helt ute ur fråga.  Kanske CaraHell/CaraVienne och CaraMunich II? 

Ja, jag glömde chokladmalten och svartmalten.  Där som färgivare, först och främst.  Jämför jag beskrivningar av Negra Modelo och Noche Buena är det tydligt att chokladmalten är mer framträdande i den förstnämnda.  Skulle tro att i Noche Buena är det en mycket lite andel choklad- eller svartmalt. Max 1%.

Ni tror väl inte att jag bryter mot några lagar med min analys av de två recepten ovan?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Angående George Fix bok så publicerades den precis som du säger 1991, och då var utbudet av råvaror tillgängligt för amerikanska hembryggare inte så stort. Modernare hembryggningsrecept av Wieneröl innehåller avsevärt mindre (ibland inget alls, typ mitt recept) av karamellmalt.

Svartmalten/chokladmalten känns ju som den magiska ingrediensen i de mexikanska ölen. Vanlig wiener/märzen skall vad jag förstår inte ha minsta lilla antydan av rostade toner, medan det finns just en antydan av det i dessa öl.

Kanske skulle vi utlysa ett "SM i Mexikansk öl" på forumet. Med Pål och scaryeyes som domarjury. För att försöka få fram det mest stiltypiska receptet.

/P

Think globally. Drink locally.

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Ok, jag är på. Har aldrig druckit ölen men imorgon gör jag ett försök att brygga en. Hade tänkt att brygga en vanlig Vienna Lager men modifierar det till en Noche Buena Clone istället.  Good Night smile

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Allright, the game's afoot! Jag behöver någon vecka innan jästen är i spel, sedan kör jag också.

Think globally. Drink locally.

23 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-05 23:50:18)

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

OJ OJ! Här var det skarpa puckar må jag säga! Jag är otroligt sugen åxå på att brygga en, men tyvärr ska jag flytta 1 aug å hela juli är jag i mexico. Så jag måste använda all tid nu till att packa hemma.

Sen ska en kyl införskaffas å det omedelbaraste!

På måndag kommer jag åxå in i diskussionen då jag har tillgång till beersmith å lite av mina försök.

Hade en liten diskussion där på forumet åxå.

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=3141.0

Tyvärr är jag väldigt oerfaren vad gäller helmalt ännu, men har konstaterat att 11g torrjäst inte jäser ut öl upp emot 6%

Så dessa satser jag hade här vet jag inget om tyvärr... Dom är bara väldigt söta.

Sen hade jag för mej att det var saaz jag använde till en ljus lager som hade den karaktäristiska humlesmaken, men så klart är det ju Tettnanger.
Måste köpas mer av. Sen kan man ju snickra ihop en klon av bohemia clasica åxå. En ljus pilsner som åxå är helt fantastisk.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

vem är bra på spanska? Pål?

En Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma,  estamos orgullosos de contar con la única cerveza navideña de México: Noche Buena, ya que por su particular estilo de cerveza resulta ser excepcional para disfrutar durante la época invernal.

Noche Buena se distingue por su sabor y su especial toque mexicano que está dado por su nombre y emblema: la flor de Nochebuena, la cual es reconocida como símbolo navideño a nivel mundial.

Noche Buena es una cerveza lager tipo bock, obscura con un sabor y aroma a malta bien definidos derivados de una composición bien balanceada de malta, chocolate, caramelo y lúpulos especiales; de cuerpo robusto y resabio prolongado.

Saxat från Cuautemoc Moctezumas hemsida...

http://www.ccm.com.mx/

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Techno skrev:

P.S.

Tur du Pål, att vi inte var i Sydamerika på den "tiden", då hade vi inte skrivit om Mexikanska öl.

Bo

Ha ha ha, tror du vi hade varit 6 fot under, eller?  Jag har alltid haft ett kärt öga till Latinamerika.  Under en tid i mitt liv skulle jag emmigrera dit.  Jag reste runt i södra delen, Chile och Argentina i 1984, och var helt inne på en scenförändring.  Älskar kvinnorna där nere.  Men så blev det USA istället och en portugisisk kvinna, och så var det med den saken.  Men jag älskar Latinamerika.  Innan min fru och jag träffades dejtade jag en mexikanska f.ö. - vem vet, man hade kanske kunde varit mariachi istället?     wink

Scaryeyes skrev:

En Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma,  estamos orgullosos de contar con la única cerveza navideña de México: Noche Buena, ya que por su particular estilo de cerveza resulta ser excepcional para disfrutar durante la época invernal.

Noche Buena se distingue por su sabor y su especial toque mexicano que está dado por su nombre y emblema: la flor de Nochebuena, la cual es reconocida como símbolo navideño a nivel mundial.

Noche Buena es una cerveza lager tipo bock, obscura con un sabor y aroma a malta bien definidos derivados de una composición bien balanceada de malta, chocolate, caramelo y lúpulos especiales; de cuerpo robusto y resabio prolongado.

Saxat från Cuautemoc Moctezumas hemsida...

Oj, jag kan läsa och förstå, men det är en helt annan sak att översätta.  I första stycket talas om hur detta öl förgyller juletiden.  I andra stycket talas om namnet som både syftar till julen och till den julstjärna som finns på etiketten.  I tredje talas om ölet som ett bocköl, mörkt och maltigt i smak och arom, från en balanserad komposition av speciellt utvalda malt, choklad, karamell och humle, en robust kropp och lång eftersmak. 

Sorry, det bästa jag kunde göra.  Det finns säkert dom som kan översätta mer ordagrannt.

Weinkeller och Peps, fan vad kul!  Önskar att jag kunde hinna brygga själv innan semestern startar men det blir nog knappast tid till det.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.