Varorna kommer först hit till Humlegården, och sedan vidare till kunden. Vi tar hem beställda varor från Brouwland i samband med vår nästa hemtagning därifrån. Det är samma princip som när man vill ha en jäst från Wyeast som finns i vårt beställningssortiment.

Hur lång tid det maximalt kan ta beror på hur ofta vi kommer att göra hemtagningar från Brouwland. Gissningsvis blir det 1-2 månader mellan gångerna, och sedan har de cirka två veckors leveranstid. Så i värsta fall kan det bli uppåt 2 1/2 månads leveranstid, i bästa fall två veckor.

Om man håller koll på vår hemsida kan man se när det är läge att beställa Brouwland-varor. Kanske skulle vi också kunna ordna något slags bevakningstjänst, så att man kan anmäla att man vill få ett mail ett par dagar eller så före nästa beställningsillfälle.

Humlegården har nu inlett ett samarbete med Brouwland i Belgien, som innebär att vi får tillgång till hela deras sortiment.

Alla produkter i deras utbud kommer att gå att beställa genom oss. Priset kommer att bli detsamma* som om man skulle beställa från Brouwland, men frakten blir ju billigare, och man kan köpa allt på ett ställe istället för två. Beställning sker tills vidare genom att man skriver ett mail på fri hand och anger vilka artiklar (gärna med Brouwlands artikelnummer) man vill ha. Det går förstås också bra att göra detta i fritextfältet vid beställning i vår webbutik.

Ett urval av deras produkter kommer vi dessutom att lagerhålla och ta in i vårt ordinarie sortiment.

Har du några önskemål om vilka av Brouwlands varor vi skulle ta in i Humlegårdens ordinarie sortiment? Svara gärna här i tråden!

----
* Undantag kan förekomma, för varor där fraktkostnaden från Belgien är hög i förhållande till varuvärdet, som t ex malt, maltextrakt, ölsatser, socker och stora plastkärl. Det rör sig då om en extra kostnad på 10 kr/kg.

778

(7 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Ja, Portugal, Danmark och Sverige i samma kvalgrupp - det lär bli anledning till några icke-ölrelaterade inlägg här på forumet även fram till 2010...

...anar dock att det kan bli tufft för Sverige att kvalificera sig för det sjätte raka slutspelet. Många spelare i landslaget har sett sina bästa år vid det laget (somliga har det redan nu).

Visst är det en trevlig idé med en FAQ! Frågan är bara hur man lägger upp det hela så att den hålls levande.

Det finns oftast inte bara ett svar på varje fråga, utan många, beroende på vem det är som svarar. Det är ju också det som är styrkan med ett diskussionsforum, att frågan kan belysas från många håll. Nackdelen är förstås att det blir lite svåröverskådligt. Man kan ha nytta av sök-funktionen...

Wiki-formatet är bra för att gemensamt ta fram en överskådlig informationsresurs, och SHBF har ju startat en Bryggar-Wiki: http://shbf.eu/wiki/index.php/Huvudsida . Där finns dock inte någon renodlad FAQ i nuläget.

Jag flyttar denna tråd till "Litteratur och informationsresurser". Fler tankar om detta efterlyses!

780

(3 svar, postad i Humlegården)

De är inte av livsmedelskvalitet utan av "teknisk kvalitet". Se tabellen på http://www.svenskakemi.nu/lagerkemikalier.html . Jag avråder starkt från detta! Man vet inte vad som kan lakas ur och följa med i vörten.

Vi skulle gärna ta in risskal i sortimentet om vi bara visste vem som kan leverera risskal av livsmedelskvalitet.

781

(6 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Jag håller med om att trådar som mer handlar om politik än om bryggmetoder och råvaror inte hör hemma under "Ölbryggning > Bryggmetoder och råvaror". Flyttar nu denna tråd till "Övrigt > Inget av ovanstående".

782

(3 svar, postad i Humlegården)

Hej!

Vi har jobbat på detta länge, och idag har vi äntligen fått in dessa maltsorter i sortimentet. Dessutom belgisk alemalt.

Alla dessa sorter är från mälteriet Dingemans i Belgien, som har tagit över recepten på Special B, Biscuit, Aromatic och Caravienne från DeWolf-Cosyns.

Gå in i webbutiken och sök på Dingemans så hittar du dem.

783

(3 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Jag har provat Utopias en gång för ett par år sedan. Var inte speciellt imponerad, tyckte mest att den smakade sherry. Och då finns det mycket godare sherry för en bråkdel av det priset...

Ett öl som kostar en bra slant men som ändå känns prisvärt är Kaggen Stormaktsporter från Närke Kulturbryggeri. Det är en imperial stout som är eklagrad i bourbonfat. Har provat den två gånger i år: på Stockholm Beer and Whisky Festival (60 kr för 5 cl) och på Söderbärke Mikroölfestival (40 kr för 5 cl), och tycker att den var väl värd pengarna.

Tyvärr går det inte att köpa flaskor i butik, Kaggen finns bara på vissa pubar. Priset är högt eftersom tillgången är så begränsad, och eftersom den omväxlande ligger etta och tvåa på RateBeer.

784

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Ytterligare en metod för långsam kolsyresättning är

4) Ställ in regulatorn på det tryck som är jämviktstrycket för önskad kolsyresättning, och låt koldioxiden vara ansluten hela tiden vid detta tryck.

Fördelar:
+ skonsammaste metoden för ölet
+ man riskerar inte att trycka in för mycket gas i ölet
+ enklaste metoden (man slipper hantera ölet upprepade gånger under kolsyresättningen - den sköter sig själv)

Nackdelar:
- man riskerar att förlora gas, i värsta fall hela tubens innehåll, om det är läckage någonstans på gasledningen
- man binder upp kolsyretuben och kan inte ta med den någon annanstans under kolyresättningen


Det här är den variant jag oftast kör med.

dav: Om inte det andra försäljningsstället kan hjälpa dig så vill vi förstås göra det. Men jag vet fortfarande inte hur mycket den nya termostaten kostar eller hur många vi kan få tag på.

svejk: Förhoppningsvis är det ett enkelt ingrepp. Men vi har inte fått detaljerna ännu från tillverkarens tekniker.

Hur som helst så dröjer det nog ytterligare några veckor innan vi har de nya termostaterna.

Som har diskuterats här på forumet så har det förekommit problem med att vissa elgrytor slagit ifrån under kokning. Detta beror på termostaten som ska säkra mot överhettning t.ex. vid torrkokning.

Jag har under en längre tid haft en dialog med tillverkaren om detta, och idag fick jag äntligen det glädjande beskedet att de tror sig ha en lösning. Genom att byta ut termostaten mot en som slår ifrån vid en något högre temperatur försvinner problemet, enligt deras tester.

I fortsättningen kommer alla nya elgrytor att levereras med den nya termostaten.

Redan levererade grytor kan åtgärdas genom att byta termostat.

Alla som köpt grytan av oss och upplever sig ha problem med detta kommer alltså att kunna få detta ordnat. De som känner sig trygga med att göra detta själva kan få en ny termostat från oss, och de som vill att vi ska göra bytet kan skicka in grytan på service. Allt givetvis kostnadsfritt för kunden.

Nu har jag sent omsider fått svar från Andreas Richter (kvalitetsansvarig hos Weyermann) - eller snarare en fråga... :

Hello Svante,
We'll check our samples and come back to you.
A picture or better sample of the foreign bodies would be helpful.

Har du kvar ett prov på malten och gruset som var i? Eller ett foto?

Sent omsider så tar jag till mig kritiken, och flyttar boken i webbutiken från underkategorin "avancerade böcker om ölbryggning" till "öltyper", och skriver tydligare i produktinfon att tyngdpunkten ligger på statistik.

Själv tycker jag förresten fortfarande att det är en intressant bok.  Det finns ingen annan liknande vad jag vet, och när den kom tyckte jag att den tillförde mycket. Det kan dock vara så att jag gillar statistik mer än de flesta...

Thomas Fransson skrev:

Kanske rätt forum, om inte så får admin stuva filmen till rätt kategori.

Vi kanske skulle starta ett nytt forum för multimediaposter - vad sägs om "BrewTube"...?

Tills vidare är väl det här bästa kategorin, det får räknas som en del av bryggloggandet.

Kul att du fotar och filmar Thomas, hoppas du fortsätter med det!

790

(83 svar, postad i Humlegården)

svensson.lu skrev:

Hej,
finns det nån möjlighet att ta hem nån kulkopplingar med skruvgänga?

http://www.northernbrewer.com/pics/thumbs/ball-disconnects.jpg
Kulkopplingar med skruvgänga finns i sortimentet från och med idag.

Dessutom nipplar och muttrar till, plus en  adapter som gör att man kan fästa en tappkran direkt på en gängad ölkoppling på fatet.

Ajdå, så får det naturligtvis inte vara!

Jag ska ta upp det med Weyermann direkt. När köpte du maltpåsarna?

Tog krossen någon skada?

792

(10 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Tyvärr drar det ut på tiden. Det verkar inte som att de är särskilt intresserade av att sälja sina vinjäster på små förpackningar i Europa. Vi jobbar fortfarande på det, men kan inte säga om/när vi får in dem.

Under tiden kan du alltid beställa från Nordamerika, t.ex. http://www.northernbrewer.com/wine-yeast.html .

793

(2 svar, postad i Humlegården)

Svante skrev:

Vi kommer att beställa hem jäst från Wyeast nästa gång den 24 september, och de skickar jästen den 1 oktober.

Vi skjuter upp Wyeast-beställningen en vecka, dvs vi beställer 1 oktober, de skickar 8 oktober och vi får leveransen 11 oktober. Då kommer vi att ta hem VSS-jäst, inklusive Fat Tire.

794

(3 svar, postad i Humlegården)

Hej Techno och ni andra.

Nu har jag lagt upp en sådan avdelning, i samband med att jag strukturerade forumet lite.

"Resor, pubar och bryggerier" heter den, och ligger under Övrigt.

795

(6 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Förståeligt att du missade den, särskilt med tanke på att den inte fanns förrän nu ikväll...

I själva verket var det ditt roliga reportage som fick mig att äntligen lägga upp denna sektion! Tack för dina inlägg, filmer och foton!

Jag ska se om jag kan hitta lite gamla inlägg på olika ställen som hör hemma här och flytta hit dem efter hand.

796

(2 svar, postad i Humlegården)

Jag strukturerade upp de olika avdelningarna här så att det hela förhoppningsvis ska bli lite överskådligare. Det började bli lite väl många rubriker, och när jag nu ville lägga till ytterligare en (Resor, pubar och bryggerier) så passade jag på att införa denna struktur.

Humlebladet har nu följande kategorier:

Ölbryggning
Andra drycker och mat
Resurser
Annonser
Övrigt
International discussions
Testforum

Under varje kategori ligger sedan några få forum.

Det forum som tidigare hette "Ölbryggning" döpte jag om till "Bryggmetoder och råvaror".

Hela strukturen ser ut så här:


Ölbryggning
  Bryggmetoder och råvaror
  Öltyper, recept och bryggloggar
  Utrustning
Andra drycker och mat
  Vin, cider och mjöd
  Bakning och matlagning
Resurser
  Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)
  Litteratur och informationsresurser
Annonser
  Begagnad utrustning köpes/säljes
  Kontakt
Övrigt
  Resor, pubar och bryggerier
  Öl och hälsa
  Inget av ovanstående...
International discussions
  Homebrewing (discussions in English)
Testforum
  Här kan du testa att posta inlägg

Vad tycks om detta? Ris eller ros?

Jag bryggde en hallonwit en gång i den grå forntiden. Tog undan 8 liter wit efter sekundären och tillsatte en liter nyplockade hallon som fick ligga i med vildjäst och allt i sju månader och tertiärjäsa. (Tillsatte också bottensatsen från en flaska Liefmans Goudenband, så det var egentligen en hybrid jag bryggde.)

Ölet blev helt torrt och väldigt lätt och friskt och fick en fin färg av hallonen - jag kallade det Blanche Rousse. Har för mig att det fick en silvermedalj i SM 1992.

Hallonkaraktären var dock ganska subtil. Vill man ha en tydlig hallondoft och -smak ska man ta mer hallon, kanske dubbelt upp. Jag vägde inte hallonen men gissar att det var cirka 0,5 kg.

Så till 19 liter kanske du ska prova med 2,5 kg hallon.

Techno:
Grytan säljs fortfarande. Vi har levererat ganska många. De allra flesta som köpt den är nöjda med den. En mindre andel har rapporterat ett problem med att termostaten slår av och på under kokning. Det verkar som att termostaten vid kokningsläge är inställd att slå av strax över 100 grader. För vissa exemplar tycks det vara vid kanske 101 grader, medan det för de flesta är vid en något högre temperatur som man inte kommer upp i vid vörtkokning och därför inte blir något problem. Enligt tillverkaren är detta en säkerhetsåtgärd för att förhindra överhettning. Vi har en dialog med tillverkaren för att få dem att lösa detta på ett bättre sätt.

Vi tar ansvar för att våra kunder ska bli nöjda med de varor de köper hos oss (vår nöjd-kund-garanti). Är kunden inte nöjd så ordnar vi upp det. Om vi inte kan lösa det på annat sätt så låter vi köpet gå tillbaka.

När man läser ditt inlägg kan man få intrycket att du tycker att vi överhuvudtaget inte borde ha tillhandahållit grytan till svenska hembryggare, och att vi i nuvarande läge inte borde ha redogjort för problemet och bett om synpunkter från hembryggarna på Humlebladet. Det kanske inte är så du menar, men jag tror att folk kan tolka det så, och därför vill jag förtydliga vår ståndpunkt.

Jag tror fortfarande att vi har bidragit positivt till hembryggningen i Sverige genom att tillhandahålla den här grytan. Och att jag bad om tips på lämpliga åtgärder i forumet är ju helt i samklang med idén med diskussionsforum i allmänhet och Humlebladet i synnerhet. Du skriver att du är helt oteknisk. Jag är inte heller född med verktyg i händerna. Men jag vet att vi har en enorm samlad kompetens på det här forumet!

Jag måste medge att ett skäl till att vi startade det här forumet var att vi ville avlasta oss själva från att svara på alla frågor vi fick via mail. Vi fick massor med frågor. Och vi svarade på dem. Men nackdelarna var flera: det tog mycket tid för oss, den som frågade fick bara vårt svar, och ingen annan fick ta del av svaret. Diskussionsforumet har löst en stor del av detta.

Nu kan många ställa frågor, få svar från många, och många får ta del av svaret.

Dessutom kan vi själva ställa frågor och få svar från medlemmar här på Humlebladet. I egenskap av kunder, hembryggare eller utrustningsexperter. Det är värdefullt för oss att få in synpunkter på sortimentet, men även på mer tekniska frågor som den här angående termostaten i elgrytan.

Jag förstår helt och hållet att du inte skulle vilja hålla på att meka med att koppla förbi termostaten eller sätta in en smältsäkring i grytan. Men somliga kunder vill göra detta själva, med delar som vi står för. Den som inte vill göra det slipper förstås. Då tar vi hem grytan och bygger om den utan att det kostar kunden någonting.

Nu vet vi inte ännu vilken åtgärd som är den bästa. Det är därför jag ställde frågan här i forumet. Men när vi vet kommer vi att ordna det så att alla kunder blir nöjda.

Erik VL skrev:

Ok det var ju fint att Caraambern hade tagits hem. Problemet kvarstår ju dock att jag blir mer och mer sugen på att testa Honey malten.

...

Om man inte får tag på denna kan man ersätta den med nått annat? tex. ljus kramamell och Caraamber eller ska rentav honung blandas i, jag har sett det i en del cream ale recept.

Rekommenderad ersättningsmalt är Weyermanns melanoidinmalt.

För vidare diskussion om honey malt finns den här tråden.

800

(1 svar, postad i Humlegården)

Hej!

"Honey malt" är en kanadensisk malt. Det skulle bli mycket dyrt om vi tog in den i sortimentet.

Den närmaste motsvarigheten torde vara Weyermanns melanoidinmalt.

Se Google-sökning för diverse diskussioner om likheterna mellan brumalt, melanoidinmalt och honey malt.