Lösning på problemet med elgrytans termostat

Som har diskuterats här på forumet så har det förekommit problem med att vissa elgrytor slagit ifrån under kokning. Detta beror på termostaten som ska säkra mot överhettning t.ex. vid torrkokning.

Jag har under en längre tid haft en dialog med tillverkaren om detta, och idag fick jag äntligen det glädjande beskedet att de tror sig ha en lösning. Genom att byta ut termostaten mot en som slår ifrån vid en något högre temperatur försvinner problemet, enligt deras tester.

I fortsättningen kommer alla nya elgrytor att levereras med den nya termostaten.

Redan levererade grytor kan åtgärdas genom att byta termostat.

Alla som köpt grytan av oss och upplever sig ha problem med detta kommer alltså att kunna få detta ordnat. De som känner sig trygga med att göra detta själva kan få en ny termostat från oss, och de som vill att vi ska göra bytet kan skicka in grytan på service. Allt givetvis kostnadsfritt för kunden.

-- Svante

Sv: Lösning på problemet med elgrytans termostat

Finns det möjlighet att köpa termostaten från er även om grytan är köpt från maltbazaren? Gött med en lösning!

Hur fungerar själva bytet? Innebär det lödning och så...eller räcker det med att skruva lite?

dav: Om inte det andra försäljningsstället kan hjälpa dig så vill vi förstås göra det. Men jag vet fortfarande inte hur mycket den nya termostaten kostar eller hur många vi kan få tag på.

svejk: Förhoppningsvis är det ett enkelt ingrepp. Men vi har inte fått detaljerna ännu från tillverkarens tekniker.

Hur som helst så dröjer det nog ytterligare några veckor innan vi har de nya termostaterna.

-- Svante

Svante skrev:

Som har diskuterats här på forumet så har det förekommit problem med att vissa elgrytor slagit ifrån under kokning. Detta beror på termostaten som ska säkra mot överhettning t.ex. vid torrkokning.

Jag har under en längre tid haft en dialog med tillverkaren om detta, och idag fick jag äntligen det glädjande beskedet att de tror sig ha en lösning. Genom att byta ut termostaten mot en som slår ifrån vid en något högre temperatur försvinner problemet, enligt deras tester.

I fortsättningen kommer alla nya elgrytor att levereras med den nya termostaten.

Redan levererade grytor kan åtgärdas genom att byta termostat.

Alla som köpt grytan av oss och upplever sig ha problem med detta kommer alltså att kunna få detta ordnat. De som känner sig trygga med att göra detta själva kan få en ny termostat från oss, och de som vill att vi ska göra bytet kan skicka in grytan på service. Allt givetvis kostnadsfritt för kunden.

Hej

Då fungerar "Sverker" tjat till slut. Om jag beställer en gryta nu så kan jag va säker på att den kommer att fungera? Det är det som är så bra med att va stor på olika saker då börjar dom bry sej om att fixa olika fel. Med det menar jag Svante eftersom du beställer så många grytor och det blivit strul då fungerar kapitalismen eftersom profiten måste fungera. Jag är kommunist samt tycker det är ok att grytan fungerar. Kanon Svante, du tar ju faktiskt ditt ansvar som disrubitör, bra gjort, Jag själv trodde inte för en sekund att du Svante inte skulle ta ditt ansvar. jag har köpt malt/humle genom åren och alltid fått bra saker snabbt . När tror du Svante att jag kan köpa kastrullen?
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag har en gryta som efter att ha fungerat felfritt några gånger börjat slå av vid kok.
Jag har fått en ny termostat som jag installerade igår, lagom till hembryggardagen.
Men grytan slog ifrån igen vid uppkok trots den nya termostaten!
Efter att ha försökt med en del paniklösningar som att koppla mig förbi den nya termostaten under bryggningen börjar jag misstänka att  det andra överhettningsskyddet slår ifrån.
Funderar på att kanske försöka förbättra kylningen under grytan eller att helt enkelt koppla förbi även det överhettningsskyddet.
Har någon annan haft problem även med de nya termostatera?

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo