Risskal

Hej Eva
Jag vet att i USA använder många risskal i mäsken när dom brygger veteöl för att underlätta lakningen. Kan det tänkas att ni köper in det? Om inte vet ni om det att ev går att få tag i Svergie/EU? Kan det ev. finnas något annat liknande som går att få tag här i Svergie?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

2 Senast ändrad av svensson.lu (2007-11-07 08:45:32)

Sv: Risskal

Det finns en del pyroteknikföretag som säljer risskal. Man använder det när man tillverkar stjärnbomber.
Edit: Det var ju lättare än jag hade trott. Risskal på google ger: http://www.svenskakemi.nu/k-risskal.html

Sv: Risskal

Undrar hur rena dessa risskal är, känns som de inte bryr sig så mycket när de bara används som utfyllnad. Risk för otrevliga kemikalier?

Sv: Risskal

De är inte av livsmedelskvalitet utan av "teknisk kvalitet". Se tabellen på http://www.svenskakemi.nu/lagerkemikalier.html . Jag avråder starkt från detta! Man vet inte vad som kan lakas ur och följa med i vörten.

Vi skulle gärna ta in risskal i sortimentet om vi bara visste vem som kan leverera risskal av livsmedelskvalitet.

-- Svante