1 Senast ändrad av svensson.lu (2007-10-29 10:31:42)

Utopias

Det har varit rätt mycket snack om Samuel Adams Utopias på amerkanska podcasts.
Är det nån som har smakat den?
Den ska tydligen komma till Sverige den 17: december. Totalt 36 flaskor till det facila priset av 1217:- st

Måste bara inflika att den har ett OG på 48 Plato eller 1.227!!! utjäst till 25,6% alkohol

Sv: Utopias

Billigt och bra smile
Men jag undrar, vad har de använt för jäst för att klara den utjäsningen?

Jag undrar fortfarande om man inte reducerat vatteninnehållet på något sätt, till exempel frysning. Jämför med Eisbock.

Jag ställer mig mycket frågande till hur man kan få fram jäst som tål mer än 25%.

Dessutom de som provat ölet tycker inte att det är bra!
Kanske ska den lagras några år innan det blir drickbart, vad vet jag.

Jo att jag aldrig kommer att betala dessa hutlösa priser för en flaska öl hur starkt ölet än är, och oavsett hur fin flaskan är.

Jag har provat Utopias en gång för ett par år sedan. Var inte speciellt imponerad, tyckte mest att den smakade sherry. Och då finns det mycket godare sherry för en bråkdel av det priset...

Ett öl som kostar en bra slant men som ändå känns prisvärt är Kaggen Stormaktsporter från Närke Kulturbryggeri. Det är en imperial stout som är eklagrad i bourbonfat. Har provat den två gånger i år: på Stockholm Beer and Whisky Festival (60 kr för 5 cl) och på Söderbärke Mikroölfestival (40 kr för 5 cl), och tycker att den var väl värd pengarna.

Tyvärr går det inte att köpa flaskor i butik, Kaggen finns bara på vissa pubar. Priset är högt eftersom tillgången är så begränsad, och eftersom den omväxlande ligger etta och tvåa på RateBeer.

-- Svante