Den är humlad till den grad att det både doftar och smakar humle, färgen är mot det oranga (apelsin?) och den är disig som en lättare variant av hefeweizen fast kanske ändå inte lika disig. Jag kan ta en bild när jag kommer hem från jobbet, och så lägger jag upp den så får du avgöra vad du tycker.

Smakmässigt är den bra så jag tror inte något gått fel i själva bryggningen. Däremot när jag tillsatte gelatinet. Kanske jag blandade i för varmt vatten? När jag löser upp bladen i vattnet så brukar det gå väldigt bra att klarna ölet. Detta var första gången på pulver så det kan mycket väl varit så att jag gjorde fel i den processen, men det gör inget egentligen, kan ju alltid säga att "den är disig och det beror på att det är en välhumlad öl" smile.

Men som sagt, jag lägger upp en bild sen så får du se vad du tycker om disigheten.

Hej,

Jag har gjort en IPA som ligger på fat, men den är fortfarande disig när jag fyller ett glas. Hade tänkt flaska denna öl och bjuda på men eftersom den är disig så vette katten. Jag använde gelatin i 1+ kyl. Men det hjälpte inte. Jag har använt gelatinblad förut men denna gång i pulverformat, kanske därför det gick snett?

Folk brukar tycka om kristallklar öl och inte disig öl, så vad bör jag tänka på tills nästa gång?

Hej, jag har ett problem.

Jag har gjort en väldigt god Milk stout, och i kylen är det 2 grader och jag har ställt in baren på 0.3, men nu när jag testar så kommer det ut trögt och det bildas inget skum.

Är det ens någon kolsyra? Satte den i torsdags på kolsyrning.

Det stora problemet är att jag skall fylla från fat till flaska sen när den är kolsyrad och klar. Problemet är att om det är så här dåligt tryck/kolsyra då också, då kommer jag behöva fylla flaskan upp till kanten för att inte ha en luftficka när jag sätter kapsyl, annars brukar jag låta det skumma över när jag sätter på kapsyl.

Kan man på något sätt när man är nöjd med kolsyran, höja baren så att det blir mer tryck när man fyller flaskan? Eller måste jag höja baren redan nu så att det dels blir mer kolsyra i ölet, för att sedan få ett mer skummande öl i flaskan?

Jag försöker få min att likna Mikkellers Milk stout som jag åtminstone upplevde som väldigt söt och "fet" i munkänsla.

Gällande vete, och råg så tycker jag det bidrar till en lenare känsla när man dricker, samt bidrar till smak på ett sätt som jag finner god.

Men får testa mig fram helt enkelt med t ex ändra lite receptet och testa det ni skrivit.

För 19 liter batch:

(3.6 kg) pale malt
(0.5 kg) vete malt
(0.91 kg) crystal malt (90 ° L)
(0.45 kg) Carapils malt
(0.14 kg) Dark chocolate chokladmalt
(0.34 kg) roasted barley
(0.45 kg) flaked oats
(0.22 kg) flaked rye
(0.45 kg) laktos

Tacksam för svar!

Hej, jag har funderat på en sak. Jag har gjort några milk stout men har inte varit nöjd gällande sötman i ölen. Jag använder laktos för att få ölen fylligare och trodde även att sötman skulle öka. Mäskat i 67-68 grader.

Det jag funderar på är att ändra receptet och tillsätta mer karamellmalt eftersom den oftast gör ölen söt om man haft i för mycket. Men i denna öltyp vill jag ha ölet sött. Så kanske jag bara kan öka mängden karamellmalt och låta mängden laktos vara som den är, för att få ölet mer sött? I så fall undrar jag vilken procenthalt jag borde lägga mig på för att karamellmalten skall öka sötman.

Tacksam för svar!

Hej, jag är sugen på att testa att prima med socker i ett fat istället för vanliga vägen för att få kolsyra till fat. Detta gäller då en hefeweizen, vinner den på att primas med socker istället för med CO2 från tub?

I så fall, hur går jag tillväga? Tar jag den vanliga mängden socker som jag brukar ha till hefe och kör ner det i fatet tillsammans med ölen, och sedan låter jästen bilda kolsyra för att sedan trycksätta lite så jag kan få ut ölen till glas? (när kolsyran är där dvs).

Blir smaken bättre på detta sätt för just Hefe? Eller spelar det ingen roll om jag primar med socker eller tillsätter CO2 via tub? För smaken i Hefeweizen dvs.

Tacksam för svar!

Svart IPA

http://s11.postimg.org/77vam807j/ipa.jpg

tack svennson.lu, skall ta mig en titt.

Ok tack!

Hej,

skall göra en hefeweizen i morgon och jag har att välja mellan att köra  single decoction mash eller använda mig av melanoid malt (som tydligen skulle ge ungefär samma effekt). Men om jag kör  single decoction mash, ska jag i så fall bara skopa ur vätskan? Eller ska malten med? dvs kornen. 1/3 läste jag någonstans, men menas det att malten/kornen + vätskan skall ner i en annan kastrull, eller bara vätskan?

Tacksam för svar!

Jo, det du skriver stämmer. Jag undviker att tappa från kranen, utan använder mig av hävert för att få över ölen till fatet.

Jag kolsyresätter ölen via fat och sedan flaskar jag, just för att slippa jästkakor. Detta gör jag med alla öl utan hefeweizen. Men jag hoppas ölet kommer att smaka bra ändå, återstår att se.

Hej,

Jag gjorde en klon på Leffe Blonde som smakade väldigt gott då jag tog tester för mäta FG via tappen på hinken.
Detta gjorde jag 3-4 gånger tills jag FG var perfekt.

Men eftersom jag bryggt 8 öl för att ha till ölprovning så fick denna öl stå i "kö" till att hamna i fat och sedan flaskas.

Problemet är nu att jag smakade på den idag och tycker den smakade väldigt annorlunda, gröna äpplen är väl det första som poppar upp i huvudet.

Hur har den blivit såhär? Det har inte ens gått 4 veckor sedan jag gjorde den, så det är inte att den stått på jästkakan var länge vad jag tror, är det oxiderande som skett? I så fall hur? Det måste ha skett via pga plasthinken inte är det tätaste, men kan tappen ha haft någon påverkan? Det vill säga när jag öppnat den för smakprov, har det krupit in syre då?

Vad kan ha skett? Från att ha gått från fruktiga toner och smaker, likt Leffe blonde, till att smaka äpple och annat jag icke kan sätta tungan på.

Det är 10 liter rakt ner i toan i så fall, för den vill jag ju inte bjuda på. Synd bara eftersom den smakade gott innan.

Men vore tacksam för svar på vad som kan ha skett!

Detta är faktiskt något jag märkt, om jag väljer att ha i mer humle, skippa 60 minuters givan och får ut all IBU från t ex 30/20-10-5-2-1 minuter och sen stor 0 giva så smakar ölen mer.

Jag har alltid väntat med att ha i 0 minuters givan tills ölen är kyld till runt 70 grader, detta tycker jag har gett mig mer resultat.

Jag kanske bara hade i för lite sist. För min senaste IPA som står på fat är single hop Citra IPA och den smakar mycket mer än vad den jag skrev om gjorde.

Så antagligen var det bara en miss från min sida, men jag vill inte dra den slutsatsen än utan måste göra ett nytt försök och testa samma sak som jag gjorde med min IPA, för att se om det hjälper, fast i detta fall då kanske en APA.

Du menar en helt annan vattenprofil pga av PH 5.2 Stabilizator? För värdena fick jag från http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Jag skall ge fullständigt recept, så kanske man kan lokalisera felet där.

Kör BIAB, så totalt vatten är 9 liter för att få ut 5 liters batch (brukar alltid få precis 5 liter).
Mäskvatten är dvs = 9 L.

Har i 7,2 gram PH 5.2 Stabilizator och alla tillsatser för vattenbehandlingen.

kör detta i 69 grader i 60 min.

0.85 kg    Pilsner (2 Row) UK (2.0 EBC) 65.5 %
0.06 kg    Chocolate Dark 6-Row (Briess) (827.4 EBC)    5.0 %
0.06 kg    Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC) 4.6 %
0.06 kg    Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC) 4.6 %
0.05 kg    Cafe (450.0 EBC) 3.9 %
0.05 kg    Wheat Malt, Ger (3.9 EBC) 3.9 %
0.04 kg    Oats, Flaked (2.0 EBC)  3.3 %
0.12 kg    Milk Sugar (Lactose) (0.0 EBC) 9.2 %
5.00 g    Goldings, East Kent [5.70 %] - Boil 60.0 min    Hop    9    16.5 IBUs
5.00 g    Goldings, East Kent [5.70 %] - Boil 15.0 min    Hop    10    8.2 IBUs

Hej,

jag gjorde en milk stout med laktos men när jag smakade på vörten så var den inte alls så söt utan mer torr och kärv.

Jag vattenbehandlade den och trodde jag fått till det, men icke.

Jag bor ute i Saltsjöbaden/Stockholm och tror att jag har Norsborgs vatten, värderna som jag fick var:


Ca+2       Mg+2     Na+      Cl-      SO4-2    Alkalinity      pH
23       4            11      13       35            50 (HCO3)      8.4

Vattenbehandlade med följande:

1.5 gram CaCO3
1.5 gram NaHCO3
0.4 gram CaCI2
1.0 gram NaCI

Och resultatet blev:

7. Adjusted Water:   

Ca+2  mg+2    Na+   CI     SO4-2    HCO3   Alkalinity
68      4           102    102   35         272      223

Vad blev fel? Den ska ju vara söt (Milk stout) mäskade på högre värme och hade i laktos.
Körde även med PH5.2 stabilizater eller vad den heter.

Kört med den förut när jag gjort stout och det har blivit bra då.

Resultatet som jag får är:

Ion Balance for Flavor, Color and pH (based on Adjusted Water above)

Sulphate : Chloride ratio: highly malty
Alkalinity and SRM: good for dark beer (150-300 ppm Alkalinity)

Någon som vet vad som gick snett? Vad jag borde köra på för vattenprofil för att få en bra söt milk stout? med mycket kropp och maltsmak?

Jag fyller aldrig i antal dagar i beersmith eftersom jag alltid kör på mellan 5-7 dagar. Så jag vet det i huvudet.

I detta fall var det 5 dagar i rumstemp sedan 2 dagar i kylskåp + gelatin för att få den blank.

Detta är dock ändå rätt skumt. Jag gjorde en svart IPA vars recept jag tappat bort, men den smakade mycket mycket mer humle, har för mig att det inte skiljde sig jätte mycket.

Men skulle behöva tips ändå på vad jag kan ändra på för att få ut mer humle.

Dvs, ska jag dubbla mängden från det jag hade på tidigare recept? eller finns det andra knep?


Här kommer en bild på min Svart IPA som jag är nöjd med, egentligen den enda IPA jag varit nöjd med och så har jag inte receptet kvar pga datoråterställning sad.

http://i.imgur.com/ikyjcSB.jpg?1

Här är ett exempel på en öl jag tycker saknar den där mängden humle man vill ha i doft och smak.

5 liters batch:

1.00 kg    Pale Ale Malt 2-Row (Briess) 90.9 %
60 g            Caramunich I (Weyermann) 5.5 %
40 g            Caraaroma (Weyermann)     3.6 %

0.50 g    El Dorado [15.00 %] - First Wort 90.0 min    Hop    4    5.4 IBUs
7.40 g    El Dorado [15.00 %] - Boil 15.0 min    Hop    5    33.7 IBUs
5.50 g    Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min    Hop    7    0.0 IBUs
5.50 g    El Dorado [15.00 %] - Boil 0.0 min    Hop    8    0.0 IBUs
5.50 g    Cascade [5.50 %] - Dry Hop 0.0 Days    Hop    10    0.0 IBUs
5.50 g    El Dorado [15.00 %] - Dry Hop 0.0 Days    Hop    11    0.0 IBUs

45

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

inte ett så stort problem men ändå något jag reagerar på.

Varje gång jag brygger lager/pilsner så är jag extremt nöjd både till smak och doft. Men så fort jag brygger humlad öl som IPA/DIPA/APA etc så är jag inte riktigt nöjd.

Någonting fattas, och jag misstänker att det är humlen.

Jag tycker inte ölen smakar tillräckligt med humle, ändå har jag försökt göra om givorna, ökat eller lagt det mesta mot slutet av koket och 0mins giva.

Vad kan man göra för att förbättra öl som bör ha mycket smak av humle?

Ännu mer humle + torrhumling?

Ah ok vad bra, då vet jag. På tal om druv så är det säkerligen det vi pratar om. Jag kör ju med saftsil när vörten skall ner i hinken och som alltid så rinner det klar (glasklar) vört ner, ungefär 2 liter innan det bli stopp i saftsilen, då brukar jag få röra runt med en slev och då börjar det så klart att rinna en massa igen, dock är vörten inte längre glasklar utan den blir lite disig.

Detta kan ha sina förklaringar då det antagligen är druv som följer med, och det är druven (samt döda jästceller) som ligger kvar på botten som du skrev.

Hej,

Är det normalt att det ligger en jästkaka, eller rättare sagt en del av jästkaka i botten medan ölen jäser?

Igår innan jäsningen var igång på riktigt så låg hela hela jästkakan på botten, idag när jäsningen tagit start på riktigt, så ligger fortfarande en del av den jästkakan kvar på botten, men halverad så att säga.

När jäsningen är igång borde inte hela jästen jobba? Gjorde en starter med hjälp av DME och magnetomrörare så att jag skulle få rätt mängd jäst, men om nu ändå en del av jästen ligger i botten som en jästkaka så används den ju inte till 100 %.

Är det normalt? Eller har något gått snett, tänker t ex att det är för kallt i lägenheten så att jästen inte vill arbeta med hela sin arme.

Tacksam för svar!

Själv bryggt en DIPA, IBU runt 120 och jag må säga att den är besk. MEN det finns en viss sötma (restsötma) som backar upp beskan vilket gör ölen drickbar.

Sen är det ju upp till var och en ifall man tycker om mycket beska eller inte, men jag tror att denna DIPA klarade sig pga restsötman som finns i bakgrunden, för den balanserar upp så att beskan inte är dödligt besk smile.

Tack för svaren! Jag är nu på det gröna med det smile

Jag ligger hemma och är sjuk, kan inte riktigt utveckla det jag ville fråga i bokstäver.

Men det stämmer brandemannen att jag vill veta om jag skall ställa in baren efter temperaturen som jag vill ska vara när ölen är i flaskor och ställda i kyl. Dvs runt 5 grader. Medan jag tänker flaska när temperaturen är nere på 2-3 grader.

Om jag vill ha t ex 1.2 bar i flaskorna, vid 5 graders temperatur för servering, då ska jag alltså ställa in 1.2 bar även om jag kör i 2-3 grader innan flaskning, stämmer det?

PS: kommer att köra på Ghettoblaster.