Problem med disig öl!

Hej,

Jag har gjort en IPA som ligger på fat, men den är fortfarande disig när jag fyller ett glas. Hade tänkt flaska denna öl och bjuda på men eftersom den är disig så vette katten. Jag använde gelatin i 1+ kyl. Men det hjälpte inte. Jag har använt gelatinblad förut men denna gång i pulverformat, kanske därför det gick snett?

Folk brukar tycka om kristallklar öl och inte disig öl, så vad bör jag tänka på tills nästa gång?

2 Senast ändrad av Mjödner (2015-06-04 16:10:14)

Sv: Problem med disig öl!

Smakar den bra?

Jag brukar int bry mig om ifall ölen är kristallklar, speciellt int när det är en IPA brukar int bry mig alls för normalt så brukar de vara lite grumliga och om det är det så vet jag att den kommer ha en punch to the face humle karaktär så länge ölen smakar bra , speciellt om de är torr humlat så kan den vara väldigt grumlig ett bra tag.
Vad jag vet så gör det ingen skillnad om man använder pulver eller blad så länge det är sådan som int är smaksatt, hur man tillsätter det gör skillnad så hur har du tillrett det och satt ner det i ölen.

Om det är en IPA med mycket humle så tror jag int den kommer att klarna alls, fast jag kan ju ha fel, tycker bara att om en IPA är för klar så försvinner mycket av smaken och det som gör den till en IPA.

Så tycker du kan servera ölen med stolthet så länge den smakar bra.
En bild skulle vara kul, för det finns ju en gräns så inte ölen ser ut som brunsås eller något ha ha.

Den är humlad till den grad att det både doftar och smakar humle, färgen är mot det oranga (apelsin?) och den är disig som en lättare variant av hefeweizen fast kanske ändå inte lika disig. Jag kan ta en bild när jag kommer hem från jobbet, och så lägger jag upp den så får du avgöra vad du tycker.

Smakmässigt är den bra så jag tror inte något gått fel i själva bryggningen. Däremot när jag tillsatte gelatinet. Kanske jag blandade i för varmt vatten? När jag löser upp bladen i vattnet så brukar det gå väldigt bra att klarna ölet. Detta var första gången på pulver så det kan mycket väl varit så att jag gjorde fel i den processen, men det gör inget egentligen, kan ju alltid säga att "den är disig och det beror på att det är en välhumlad öl" smile.

Men som sagt, jag lägger upp en bild sen så får du se vad du tycker om disigheten.

Här kommer bilden, som du ser så är det rätt så disigt.

http://s7.postimg.org/jkwsmwqfv/ipa.jpg

5 Senast ändrad av Mjödner (2015-06-04 20:58:18)

Löste sig gelatinet med vattnet så de var en klar vätska så ska de nog int varit för varmt, Ut över det så tycker jag det är en vacker färg på den öl du har där ser god ut, tycker att det ser ut som de ska. Så länge de smakar bra så tycker jag de int spelar någon roll hur grumlig ölen är, Om du oroar dig så vänta en vecka med fatet i kyl så klarnar nog det upp mer, men tycker det är helt onödigt ser ut som en IPA tycker jag välhumlad gillar färgen på den.
Googla efter IPA så kommer du se hur andras ser ut, de är bara de som man köper i butik som brukar vara kristall klara, men själv så tycker jag att de som hembryggare brygger har mer smak.

Här är en bild på min första öl som en del tyckte såg lite motbjudande ut men när de smakat så tog de slut fort, var en vete öl med kraftig torr humling och 2.6kg svartvinbär är fortfarande en av de godaste öl jag bryggt, och vänner familj vill att jag brygger mer nästa höst då bären är mogna.
http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/oumllner_zps9e4c33c3.jpg

Hjälper gelatin verkligen mot humlegrumlighet?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Jo de hjälper, de ända som är dåligt är att man tar bort en del arom så själv brukar jag inte använda någon form av klarnings medel till öl med mycket humle.

8 Senast ändrad av LagerKing (2015-06-05 19:05:05)

Jag skulle ställt den kallt tills den klarnar. Ju kallare desto bättre.
Själv har jag aldrig förstått tjusningen med disigt/grumligt öl.
Om nu inte stilen är sådan.
Btw, hade du mycket vete?
Havregryn?

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

0 % havre eller vete faktiskt.

Just nu står den i 1+ grader temperatur. Problemet är att jag har två andra öl som väntar på att kolsyras. Ska ha med fyra sorter till personalfesten på jobbet. Så måste flaska denna för att hinna kolsyra de andra två. Får bli vad det blir denna gång.

Synd bara att det är en lager kvar som skall kolsyras och den är relativt disig också, men den kanske går att fixa till med gelatin eftersom det inte är någon torrhumling i.

Jag tycker din öl ser riktigt god ut, var stolt över den. Om det sen blir några flaskor över kommer du finna att de sakta klarnar ändå i viss mån. Servera med glädje!