Bildas felsmaker pga tappen?

Hej,

Jag gjorde en klon på Leffe Blonde som smakade väldigt gott då jag tog tester för mäta FG via tappen på hinken.
Detta gjorde jag 3-4 gånger tills jag FG var perfekt.

Men eftersom jag bryggt 8 öl för att ha till ölprovning så fick denna öl stå i "kö" till att hamna i fat och sedan flaskas.

Problemet är nu att jag smakade på den idag och tycker den smakade väldigt annorlunda, gröna äpplen är väl det första som poppar upp i huvudet.

Hur har den blivit såhär? Det har inte ens gått 4 veckor sedan jag gjorde den, så det är inte att den stått på jästkakan var länge vad jag tror, är det oxiderande som skett? I så fall hur? Det måste ha skett via pga plasthinken inte är det tätaste, men kan tappen ha haft någon påverkan? Det vill säga när jag öppnat den för smakprov, har det krupit in syre då?

Vad kan ha skett? Från att ha gått från fruktiga toner och smaker, likt Leffe blonde, till att smaka äpple och annat jag icke kan sätta tungan på.

Det är 10 liter rakt ner i toan i så fall, för den vill jag ju inte bjuda på. Synd bara eftersom den smakade gott innan.

Men vore tacksam för svar på vad som kan ha skett!

Sv: Bildas felsmaker pga tappen?

Om jag förstår dig rätt så har du inte tappat ölet än utan du har återigen smakan ifrån tappen?

Mina tankar går lite såhär: Om du tidigare hade fruktiga toner som inte längre är kvar - kanske kan vara att dessa smaker kommer från den belgiska jästen och att jästen har dragit sig tillbaka lite nu efter 4 veckors lagring.

Känns inte som att du borde ha fått in så mycket syre vid tappning att du nu skulle få en massa acetaldehyd (gröna äpplen). Jag har jäst öl i plasthink i mer än en månad och det blev inte oxiderat så jag tror inte att det är det som är problemet heller.

Skulle det kunna vara så att det satt kvar rester av ölen i tappen (eftersom du har tappat från den och sedan lämnat den under en lång tid) som har torkat, oxiderats och tja, börjat smaka gammal öl. Och att när du nu tappar från den så får du med dessa smaker?

Detta borde inte ha påverkat ölen inne i hinken i så fall, så chansen finns att ölen ändå är okej där inne.

Häll för guds skull ut inte ut den (om det inte är uppenbart att den är infekterad, dvs att det flyter konstiga saker i ölen och smakar för jävligt)
Flaska den, låt den bli färdig och se hur den blir. Det kanske blir bra ändå till slut. Du kanske får tillbaka toner från jästen när den vaknat till liv av kolsyrejäsningen.

Kanske undvika att tappa ölen via kranen om den nu har marinerats i sur öl smile

Jo, det du skriver stämmer. Jag undviker att tappa från kranen, utan använder mig av hävert för att få över ölen till fatet.

Jag kolsyresätter ölen via fat och sedan flaskar jag, just för att slippa jästkakor. Detta gör jag med alla öl utan hefeweizen. Men jag hoppas ölet kommer att smaka bra ändå, återstår att se.

Vad har du för kran du har? Är den använd tidigare och hur rengör du isf?
Oavsett. Om du monterat av kranen, tagit isär den, låtit den bada o PBW och sköljt med StarSan eller dyl är det nog inte kranen.