Bildas felsmaker pga tappen?
Hej,
Jag gjorde en klon på Leffe Blonde som smakade väldigt gott då jag tog tester för mäta FG via tappen på hinken.
Detta gjorde jag 3-4 gånger tills jag FG var perfekt.
Men eftersom jag bryggt 8 öl för att ha till ölprovning så fick denna öl stå i "kö" till att hamna i fat och sedan flaskas.
Problemet är nu att jag smakade på den idag och tycker den smakade väldigt annorlunda, gröna äpplen är väl det första som poppar upp i huvudet.
Hur har den blivit såhär? Det har inte ens gått 4 veckor sedan jag gjorde den, så det är inte att den stått på jästkakan var länge vad jag tror, är det oxiderande som skett? I så fall hur? Det måste ha skett via pga plasthinken inte är det tätaste, men kan tappen ha haft någon påverkan? Det vill säga när jag öppnat den för smakprov, har det krupit in syre då?
Vad kan ha skett? Från att ha gått från fruktiga toner och smaker, likt Leffe blonde, till att smaka äpple och annat jag icke kan sätta tungan på.
Det är 10 liter rakt ner i toan i så fall, för den vill jag ju inte bjuda på. Synd bara eftersom den smakade gott innan.
Men vore tacksam för svar på vad som kan ha skett!