Jästkakan i botten. normalt?

Hej,

Är det normalt att det ligger en jästkaka, eller rättare sagt en del av jästkaka i botten medan ölen jäser?

Igår innan jäsningen var igång på riktigt så låg hela hela jästkakan på botten, idag när jäsningen tagit start på riktigt, så ligger fortfarande en del av den jästkakan kvar på botten, men halverad så att säga.

När jäsningen är igång borde inte hela jästen jobba? Gjorde en starter med hjälp av DME och magnetomrörare så att jag skulle få rätt mängd jäst, men om nu ändå en del av jästen ligger i botten som en jästkaka så används den ju inte till 100 %.

Är det normalt? Eller har något gått snett, tänker t ex att det är för kallt i lägenheten så att jästen inte vill arbeta med hela sin arme.

Tacksam för svar!

Sv: Jästkakan i botten. normalt?

Låter normalt, kan också vara mer eller mindre druv beroende på hur klar vört man får till jäshinken samt döda jästceller. Får likadant även när jag odlar från agar-slant men mindre död jäst då.

3 Senast ändrad av alegi (2014-11-08 11:27:17)

Sv: Jästkakan i botten. normalt?

Ah ok vad bra, då vet jag. På tal om druv så är det säkerligen det vi pratar om. Jag kör ju med saftsil när vörten skall ner i hinken och som alltid så rinner det klar (glasklar) vört ner, ungefär 2 liter innan det bli stopp i saftsilen, då brukar jag få röra runt med en slev och då börjar det så klart att rinna en massa igen, dock är vörten inte längre glasklar utan den blir lite disig.

Detta kan ha sina förklaringar då det antagligen är druv som följer med, och det är druven (samt döda jästceller) som ligger kvar på botten som du skrev.