Kolsyresätta fat för att sedan flaska?

Hej,

om jag vill att min öl skall ha X bar i 5 grader, hur ska jag då ställa in baren om jag ska flaska ölen från fat? För det jag läst är att man skall ha så kallt som möjligt för detta ändamål.

Ställer jag då in baren efter den kalla temperaturen eller efter den temperatur som jag sedan tänkt ha för flaskorna?

Sv: Kolsyresätta fat för att sedan flaska?

Så kallt som möjligt är bra. Förstår inte riktigt det där med temperaturen på flaskorna? Man kan ju kyla flaskorna innan fyllning om det är det du menar.
Hur som helst så kyl ölet till så lågt du kan eller vill, Se till att ölen är tillräckligt kolsyrad eller gärna snäppet över för att parera ev co2 förlust vid överföring.
Om flaskorna är i rumstemp blir det såklart mer förlust så kyl dom gärna. Ju kallare desto bättre.

Vid överföring sänker du trycket i fatet till ett värde som funkar bra för dig men gärna mellan 2 och 5 PSI. Det är också bra att ha lång slang eller smal slang för att få tryckfall. Fyll alltid flaskorna som om du skulle flaskjäst, alltså med ett litet headspace så co2 inte går ur ölen ytterligare.

Om du har en beergun finns det ju en fin beskrivning med. Om frågan egentligen gällde om du skulle ställa in temperaturen efter temperaturen du hade tänkt servera ölen på flaska så är svaret nej. Kallt fat - överför - kapsylera - tina om du vill servera varmare. Så länge fatet har bra med co2 i ölet och förlusten inte är så stor så får du bra co2 i flaskorna oavsett temp.

Hoppas du fick svar på frågan....

3 Senast ändrad av brandemannen (2014-10-01 14:28:12)

Är inte heller riktigt med på din fråga. Du ska tänka mindre på bar och mer på löst kolsyra gissar jag. Mottrycksfyller du? Kolla vilken vol löst kolsyra du vill ha. Sänkt tempen så mycket du kan i fatet innan flaskning, justera trycket så att trycket motsvarar ditt önskemål om löst kolsyra. Trycket i flaskorna varierar beroende på vilken temperatur du förvarar dem (liksom det varierar i fatet beroende på temperatur) men så länge falskan eller fatet är slutet kommer kolsyremängden att vara den samma. Ju varmare, desto högre tryck om du har samma mängd kolsyra. Förstår jag din fråga rätt?

4 Senast ändrad av alegi (2014-10-01 17:54:57)

Jag ligger hemma och är sjuk, kan inte riktigt utveckla det jag ville fråga i bokstäver.

Men det stämmer brandemannen att jag vill veta om jag skall ställa in baren efter temperaturen som jag vill ska vara när ölen är i flaskor och ställda i kyl. Dvs runt 5 grader. Medan jag tänker flaska när temperaturen är nere på 2-3 grader.

Om jag vill ha t ex 1.2 bar i flaskorna, vid 5 graders temperatur för servering, då ska jag alltså ställa in 1.2 bar även om jag kör i 2-3 grader innan flaskning, stämmer det?

PS: kommer att köra på Ghettoblaster.

Först skilj på att kolsyra ölet och tappa upp det.
För att lösa kolsyra i ölet måste inte ölet vara kallt, det går dock åt lite mer tryck för att "få ner" kolsyran i ölet. Kolsyretabellen hjälper dig att hitta rätt tryck för att kolsyra ölet.
När du sedan ska tappa ölet på flaska behöver du se till att ölet är ordentligt kallt, ju kallar desto bättre och kylda flaskor hjälper lite också, annars kommer det skumma lite mer än nödvändigt (alternativt så får man en stout-fontän i ansiktet som jag fick första gången...)
När du väl tappar på flaska går det inte åt mer än 0,1-0,3bar, när du tappar på flaska kolsyrar du inte ölet du bara trycker ut det ur fatet. Högre tryck ger högre fyll hastighet men också mer skum.

6 Senast ändrad av brandemannen (2014-10-02 07:53:42)

Som Rambo säger. Gå enligt kolsyretabell. Du vill egentligen veta hur mycket kolsyra som finns löst i ölet. Trycksätt fatet vid den temperatur och det tryck du ska ha för att nå x antal ovlymer löst kolsyra. När du sedan ska flaska kyler du ölet så mycket du kan, driver ut det med tryck till flaskan. Sen kapsylerar du och då kommer du inte behöva bry dig om hur många bar du har i flaskan. Du vet att du ligger nära den volym kolsyra du vill ha. Du kan servera ölen i vilken temperatur du vill, kolsyran i ölet kommer inte att förändras (i praktiken) beroende på vilken temperatur du har. Om du öppnar en flaska som är varm kommer du förstås förlora aningen mer (trycket sjunker och lösloigheten minskar) än om du har en kall öl. Precis som en flaska eller burk du köper på affären. Hänger du med eller är det jag som missar något i din fråga?

Edit: För att svara rakare på din fråga ser jag nu.... Du behöver inte ställa trycket och kolsyra vid temperaturen du ska servera vid. Du kan kolsyra i 15 grader om du vill men då får du ha ett högre tryck för att nå samma volym kolsyra som vid kolsyresättning vi 2 grader. Men mängden kolsyra blir den samma och det är ju det du är ute efter. Men flaksa så kallt som möjligt för att minska risken för skumbildning.

Tack för svaren! Jag är nu på det gröna med det smile