Har satt igång ett liknande öl. Hade ingen vienna malt tyvärr. Så detta blir nåt annat.....

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Oscura
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Vienna Lager
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.052 SG
Estimated Color: 39.1 EBC
Estimated IBU: 29.8 IBU
Brewhouse Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.40 kg       Müncher malt (18.0 EBC)                   Grain        46.7 %       
1.30 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        43.3 %       
0.12 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        4.0 %         
0.12 kg       Crystal 100 (100.0 EBC)                   Grain        4.0 %         
0.06 kg       Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain        2.0 %         
18.00 gm      Saaz [3.30%]  (60 min)                    Hops         13.7 IBU     
13.00 gm      Tettnanger [4.10%]  (60 min)              Hops         12.3 IBU     
11.00 gm      Tettnanger [4.10%]  (10 min)              Hops         3.8 IBU       
0.25 tsp      Misc (Boil 5.0 min)                       Misc                       
1 Pkgs        Saflager (Fermentis #S-23)                Yeast-Lager               


Mash Schedule: Double Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 3.00 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Protein Rest       Add 5.63 L of water at 55.6 C      50.0 C        30 min       
Saccrification     Add 5.01 L of water at 97.1 C      70.0 C        30 min       
Mash Out           Add 3.76 L of water at 93.0 C      75.6 C        10 min

1,652

(43 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00248.JPG

VAR FÖRSIKTIGA!

Ha ha... nu gick en flaska i köket! Jag ser ut som om jag våldtagit en katt. Frun förbjuder all hantering av min kolsyremaskin för övrigt..... SUCK!!!!!

Det var stora bitar av flaskan i hallen å in i vardagsrummet. 2st 90 graders svängar å 10-12 meter. Synd på så fint julöl. Å tvätta blod....IGEN!
Skar av en muskel i handen för en vecka sen å är halvt förlamad. Helvete. Måste hitta på en bättre konstruktion.

Glasflaskor tål inte 12 bar! Tänk på det. Bör ha en riktig regulator verkar det som. Borde ta reda på vilket tryck bryggerierna använder.

Jävla tur att flaskan brevid höll... Enda jag har nu att smaka på. En tavla i hallen klarade sig inte lika bra..... ha ha ha... Hela lägenheten är full med glas. I alla rum!

(anledningen att bitarna ligger kvar är att dom träffade mej i bröstet. Vilken jävla knuff alltså! he he)

1,653

(43 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

använder man mindre kastrull måste man ha mer humle. Kolla beersmithprogrammet eller beertools.com  Där går det att räkna ut

Hon är från mexico city. Så mina svärföräldrar bor där. Men det är inte i stan man trivs, utan bland alla ruiner av pyramider! Efter ett par timmar i solen, fotandes ruiner å fått mer å mer insikt i Azteker, Toltecs å Mayas kulturer, så passar en Michelada på Victoria eller indio.

Men kommer du dit igen så passa på att köpa en hink XX-Lager eller Tecate när du ligger på stranden i Playa Del Carmen eller Cancun. Det är åxå ljusa blask-öl, men jag lovar att det smakar smaskens i värmen! För övrigt tror jag Tecate kommer från Chiuaua.

Ps.... en riktig michelada innehåller förutom limejuice å salt, även chili å tequila.

Har du bryggt fler av denna goda öl? Min mexikanska fru vill att jag brygger negra modelo, eller ännu hellre nochebuena. Som för övrigt är en verklig toppen öl. Lite svår att få tag på när det inte är vinter, men man köper desto fler till jul i stället.

Sen att corona är skräpöl vill jag inte hålla med om. Visst är den tillverkad av råvaror som malt och majs, men mer smak än bud å bycket bättre än många andra världspopulära öl. Det finns fler öl i mexico som åxå smakar förträffligt son tex Tecate och Leon, montejo och victoria å naturligtvis Indio. Finns fler. Tex Sol Brava som är mörk och helt otroligt god säger frun. Den ska jag ha nästa gång ja åker dit.


Jag ska brygga all-grain. Men har ingen vienna malt hemma just nu så jag får suga på den karamellen en stund. Fast har du fler recept på såna cloner så vill jag gärna ha dom. Mycket intressant!

1,656

(1 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Håller på med programmet igen. En sak jag inte fattar, är hur man genererar recept i detta programmet. Som jag fattar får man själv bestämma mängderna av alla ingredienser. Men vet attdet finns funkioner för både gerering och tips på öl man kan brygga utifrån vad man har hemma sk "in stock"
Men inte kommit dit ännu.

Däremot har jag en pilsner i tankarna. Va tror ni om denna? Med tanke på Humlevalet å mängden.....

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: VikingPilsner
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L
Boil Size: 10.86 L
Estimated OG: 1.053 SG
Estimated Color: 7.1 EBC
Estimated IBU: 40.3 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
2.45 kg Pilsner (3.5 EBC) Grain 100.0 %
15.00 gm Northern Brewer [10.50%] (60 min) Hops 33.7 IBU
15.00 gm Saaz [3.30%] (20 min) Hops 6.4 IBU
5.00 gm Saaz [3.30%] (1 min) Hops 0.2 IBU
1 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) [Starter 12 ml]Yeast-Lager


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 2.45 kg
----------------------------
Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 6.39 L of water at 77.0 C 70.0 C 45 min
Mash Out Add 2.56 L of water at 91.5 C 75.6 C 10 min

1,657

(1 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Scanian Hell

Category            Light Lager
Subcategory    Munich Helles
Recipe Type    All Grain
Batch Size            8 liters
Volume Boiled    4 liters
Mash Efficiency    72 %
Total Grain/Extract    1.77 kg.
Total Hops            16.0 g.
Calories (12 fl. oz.)    189.9
Cost to Brew    $13.41 (USD)
Cost per Bottle (12 fl. oz.)    $0.59 (USD)
Summary :    A damn good tasting beer. Better than most pub beers. This one im gonna keep for myself!

1.75 kg.    German 2-row Pils info
0.02 kg.    Candi Sugar Clear info
6 g.    Perle (Pellets, 8.25 %AA) boiled 60 min. info
5 g.    Hallertau Mittelfruh (Pellets, 4.50 %AA) boiled 15 min. info
5 g.    Tettnanger (Pellets, 4.50 %AA) boiled 1 min. info
Yeast :    WYeast 2206 Bavarian Lager info

    Predicted    Munich Helles    Compliance
Original Gravity    1.048    1.045 - 1.051    100 %
Terminal Gravity    1.010    1.008 - 1.012    100 %
Color    2.93 °SRM    3.00 - 5.00 °SRM    97 %
Bitterness    19.5 IBU    16.00 - 22.00 IBU    100 %
Alcohol (%volume)    5.0 %    4.70 - 5.40 %    100 %
    99 % overall


Apparent    Real
Original Extract    11.91 °Plato    11.91 °Plato

Attenuation    79.2 %    64.3 %

Extract    2.47 °Plato    4.25 °Plato

% Weight    % Volume
Alcohol    3.9 %    5.0 %
-----------------------------------------------------------------------

Mexican Cerveza - scaryeyes
September 26, 2009   
   

liters


Category            Light Lager
Subcategory    Standard American Lager
Recipe Type    Partial Mash
Batch Size            10 liters
Volume Boiled    4 liters
Mash Efficiency    72 %
Total Grain/Extract    1.70 kg.
Total Hops    29.0 g.
Calories (12 fl. oz.)    172.3
Cost to Brew    $15.53 (USD)
Cost per Bottle (12 fl. oz.)    $0.55 (USD)
Summary :    Im gonna brew this one today. After a lot of studies on corona clones, this is my invention.

0.4 kg.    German 2-row Pils info
0.3 kg.    2-Row Caramel Malt 10L info
0.2 kg.    Dry Light Extract info
0.2 kg.    Oats Flaked info
0.3 kg.    Corn Flaked (Maize) info
0.3 kg.    White Table Sugar (Sucrose) info
15 g.    Hallertau Mittelfruh (Whole, 6 %AA) boiled 60 min. info
7 g.    Tettnanger (Whole, 3 %AA) boiled 15 min. info
7 g.    Perle (Pellets, 10 %AA) boiled 1 min. info
Yeast :    Fermentis S-23 Saflager S-23 info

    Predicted    Standard American Lager    Compliance
Original Gravity    1.044    1.040 - 1.050    100 %
Terminal Gravity    1.007    1.004 - 1.010    100 %
Color    4.11 °SRM    2.00 - 4.00 °SRM    94 %
Bitterness    22.6 IBU    8.00 - 15.00 IBU    0 %
Alcohol (%volume)    4.8 %    4.20 - 5.10 %    100 %
    79 % overall


Apparent    Real
Original Extract    10.85 °Plato    10.85 °Plato

Attenuation    84.4 %    68.6 %

Extract    1.69 °Plato    3.41 °Plato

% Weight    % Volume
Alcohol    3.8 %    4.8 %

-------------------------------------------------------------------


Starkbock - scaryeyes
October 10, 2009   
   

liters


Category            Light Lager
Subcategory    Munich Helles
Recipe Type    Partial Mash
Batch Size            10 liters
Volume Boiled    8 liters
Mash Efficiency    72 %
Total Grain/Extract    3.00 kg.
Total Hops    25.0 g.
Calories (12 fl. oz.)    303.9
Cost to Brew    $27.29 (USD)
Cost per Bottle (12 fl. oz.)    $0.97 (USD)
Summary :    On the brew now. A little too bitter for the style and maybe a little too strong for my taste.

1 kg.    Munich Malt info
1 kg.    American Caramel 10°L info
1 kg.    Dry Extra Light Extract info
9 g.    Perle (Pellets, 8.25 %AA) boiled 60 min. info
9 g.    Tettnanger (Whole, 4.5 %AA) boiled 20 min. info
7 g.    Hallertau Mittelfruh (Whole, 4.5 %AA) boiled 1 min. info
Yeast :    Fermentis S-23 Saflager S-23 info

    Predicted    Munich Helles    Compliance
Original Gravity    1.076    1.045 - 1.051    0 %
Terminal Gravity    1.015    1.008 - 1.012    24 %
Color    13.69 °SRM    3.00 - 5.00 °SRM    0 %
Bitterness    24.6 IBU    16.00 - 22.00 IBU    57 %
Alcohol (%volume)    8.1 %    4.70 - 5.40 %    0 %
    16 % overall


Apparent    Real
Original Extract    18.43 °Plato    18.43 °Plato

Attenuation    79.2 %    64.0 %

Extract    3.83 °Plato    6.65 °Plato

% Weight    % Volume
Alcohol    6.3 %    8.1 %

------------------------------------------------------------------

Dom 2 första är helt ok öl faktiskt. Den jag döpt till starkbock, är inte en light lager då jag bytte malten i efterhand. Hade ingen pilsnermalt. Men den kommer i en annan utredning när den jäst färdigt.


Kom med synpunkter på humlen i ölen för övrigt. Jag har inte en susning om vilka sorter som passar eller hur dom andra smakar. Jag självlär mej fortfarande. Bara lite dumt att inte ta fasta på andras erfarenheter.

Min mexikanska fru gillade min corona clone otroligt mycket! Till början skrattade hon åt mej när jag hällde i ett paket cornflakes i mäskkärlet......

Detta ger mej en liten idé. Nu är jag inte alls hemma på detta å har hittills bara satt 2 st helmalt som håller på att bli klara. Men varmdruven.... Först å främst.... När mitt projekt att bygga lakkärl misslyckades så tog jag nylonpåse som jag av en slump hittade på ett ställe. Väldigt finmaskig så wörten blir ju nästan klar. Många 100 ggr över förväntan. Så samma påse (en bit av den andra jag köpte för 5:- styck) skall i fortsättningen användas till humlen åxå.

Nu till topic..... Kan man inte använda nåt i den stilen å kanske tappa till ett kärl emellan som har en sån påse å sen bara låta det gå rakt ut i hopbacken?

Nu kör jag väldint väldigt liten skala i köket där min fru åxå vistas emellanåt, så jag fattar om vissa tycker man e knäpp. Men till min blygsamma utrustning (ÖB kylväska å div kastruller på spisen) bör det nog kunna funka.
Dessutom tillverkar dom vermeväxlare i varierande storlek på jobbet. Synd bara att dom inte monterar ihop dom där. Men när dom ska ner till alfalaval nästa gång är det en som lovat att plocka med sej en hem till mej.

MEN..... Arom humlen... i mitt fall, skulle det inte funka med lite extra humle i ställer för att kompensera bortkoket? I stora batcher misstänker jag ju att det har en ekonomisk betydelse åxå. Kanske även är svårt att beräkna bitterhumlen?

Mina 2 satser jag satte förra helgen har slutat jäsa. Tänkte sätta dom på sekundär nu när jag var hemma men ångrade mej. Skiter i sekundär denna gången. Jobbar borta hela veckorna å kommer hem igen till helgen. Ska sätta på flaska då. Skulle gjort det denna helgen, men hade inte tillräckligt med flaskor tyvärr. Men ska skaffa en back till så har jag så det räcker till båda satserna - 20 liter.
Gör jag fel???? Skulle jag buteljerat nu? Eller gör det inget att låta den stå en vecka? Dom står i rumstemp.....

Ska testa det. Har mer än 8g/liter nu i primningen. Närmre 9 räknade jag ut.  Men ska testa med lite torrjäst hädanefter. Denna satsen får jag nog sodastreamkolsyra. Men gör inget, för jag måste ändå bygga ett system för det. Men har ju 2 öl som står å primär/sekundärjäser. Kanske det är bättre att strunta i sekundären å bara låta den jäsa ut i 2 veckor på samma dunk å sen tappa om å tillsätta primer, å buteljera?

Men det är tur man får problem så man kan lära sej nåt.

1,661

(19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag har bryggt många 23-liters batcher. Dom flesta har haft dåligt med kolsyra, trots att jag ökat mängden socker i primningen lite för varje gång.

Va gör jag för fel tro??????

Min svarta som stått i rumstemp nu i över 3 veckor för kolsyrejäsning, men ingen kolsyra alls. Bara sötare öl. Detta är receptet. Men eftersom jag jäste i rumstemp. så använde jag bara ett paket jäst.

Recept:

Amount Item Type % or IBU
4.00 kg Bavarian Dunkel (70.0 EBC) Extract 83.3 %
0.20 kg Black Malt (carifa ll Spec) (1360.0 EBC) Grain 4.2 %
0.10 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain 2.1 %
1.00 kg Extra Light Spray malt
30.00 gm Perle [8.20%] (60 min) Hops 24.0 IBU
15.00 gm Hallertauer Mittelfrüh [4.30%] (20 min) Hops 3.5 IBU
21.00 L Local Water Water
2 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

Vill ha tag i party fat. Beg som nya. Allt av intresse. Men vill ha med tappkran på sidan. Tror bara det är fat som sålts med öl från början som har den tappkranen

1,663

(43 svar, postad i Utrustning)

Finns det en leverantör i danmark som säljer tomma fat? Brygger man själv, är man ju inte intresserad av att köpa fat med öl i..... Kanske om man bor i danmark, då är det kanske inte så dyrt? Men vi måste ju ta oss över vattnet, å då är man där igen, att man måste köpa hem mycket för att det ska löna sig.

Bra sida annars. Tack

Tyvärr så ser jag bara att alla som säljer nya fat inte har tappkran på sidan tyvärr.... Så det blir nog att köpa en massa öl i tyskland. Synd man inte har möjlighet att åka dit ännu.

1,664

(29 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hmm.... På fat på gågatorna.... Inte i hässleholm tror jag. I ryssland då eller i Umeå? Men låter intressant. Men först får man nog lära sej att mäska malten på vanligt sätt innan man börjar avancera.
Föregångare till tyska schwartzbier då eller? Kan inte alls historien, bara att munkarna bryggde bock  i slutet av 1200-talet när dom bosatte sig i bergen i bayern. För att att ha ett flytande bröd under fastan.... så detta med brödet är säkert äldre än det tyska ölet......

Satan vilken bra tråd! Önskar man hade lite innanför pannbenet å kunde åstadkomma nåt sånt! Har funderat hur man ska göra i en liten 2:a för att kunna effektivisera. Kan fan bara bygga bilar å möbler, men har ingen alls kunskap att kunna brygga öl mer effektivt å bättre. Man känner sig helt maktlös å värdelös när man ser trådar som denna. Men det är faktiskt det som skiljer intelligens från vanligt sunt förnuft.....
(Gör vågen)
Men visst.... tänker som en idiot nu hur jag ska mäska min malt som dyker upp i morgon....... Blir väl en sunkig kylväska från ÖB som alla andra använder.......

1,666

(29 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Har aldrig hört om kvass eller sahti
Vad är det eller är jag helt ute? Sorry att jag frågar, men vill ju lära mej dom grundläggade sakerna i bryggning

1,667

(43 svar, postad i Utrustning)

Jo men 19 liters fat får man inte in i kylen. Tänkte på 5 litersfat. Annars måste man dessutom ha en kylanläggning ju. Eller 2 om man vill ha 2 olika sorter att dricka samtidigt. Det hade ju funkat om man haft engångsfat (5 liters party). Går ju att ha 2 fat i kylen av dom små samtidigt.

1,668

(43 svar, postad i Utrustning)

Ska man ha fat som funkar i lägenhet (läs i kylen) får det bli 5 liters. Å köpa 4 st cornelius fat eller liknande till varje sats...... blir ganska mycket pengar.  Man lär ju minst få köpa 12 st fat som sen återanvänds efterhand.
Sen funkar det inte ändå eftersom man måste ha kolsyra åxå....
Blir ändå billigare med engångsfat med tappkran om man kan använda dom 4-5 ggr. Kostar ju bara ca 50 spänn.....

1,669

(43 svar, postad i Utrustning)

Håller dom inte så är det inget att snacka om.
Jag tänkte mest att det hade vatt perfekt att använda dom med tappkran så man slipper beerking som jag aldrig fick att fungera ordentligt. Visionen jag fick var att ta upp ett fat i taget å ställa i kylen, sen kunde man ta ett glas när man känner för det. UTAN bottensats

1,670

(43 svar, postad i Utrustning)

Kanon! I stort sett enda sidan jag hittat. Finns nån finsk åxå.
Men dom har mer på den tyska. Synd bara att dom tror att hela värden pratar tyska. Så den sidan kan jag skita i eftersom jag inte kan tyska. Bara att leta vidare.

1,671

(43 svar, postad i Utrustning)

Finns inte tomma ölfat längre? Såna enkla man använde beerking till med patroner?
Finns ju med tappkran på sidan, tex heineken å tyska sorter..... Skulle vara perfekt att köra kolsyrejäsningen på. Sen bara tappa upp när man ska dricka.

vanlig sirap är ju åxå inverterat. Kanske åxå kan användas?

Jag använde vit baksirap till en pilsner i stället för strösocker när jag satte en ölsats. Hade inte köpt spraymalt eller nåt då. Men det blev helt kanon! Kan kanske använda lite mörkare sirap. Men INTE brödsirap. Den innehåller för mycket salter.

vad är kandi socker och Demerarasocker? Finns bara i bryggshoper?

Klipper ut från annat forum:


Finns nån som är mer eller mindre expert på dom svarta tyska lager som är så innih''''''s goda?
Vill ha lite recept, teknik, tips å annat....

Håller på med en schwartzbier nu som kolsyrejäser..... Men den är satt på extrakt å lite svartmalt å chokladmalt. Men vill ha mer på fötterna å brygga bättre öl!

Kanon om man har nån att bolla ideer med......

kanske ska tänka på vatteninnehållet i sirap jämfört med strösocker. Vanlig baksirap innehåller 20% vatten.