Dubbel, eller dylikt

Hejsan allihopa,

Jag har under en tid skissat på ett dubbel-recept. Det lider av min sedvanliga beslutsångest och lite väl många ingredienser. Jag har också utgått från vad som finns i mitt förråd och behöver användas upp. Därav Magnum som bitterhumle och Fuggle som en ersättare för Styrian Golding. Efter att ha tittat igenom några recept har jag sett att några använder melanoidin-malt och eftersom jag har en påse som ligger och skräpar tänkte jag slänga i lite. Jästen blir Safbrew T-58 eftersom jag är nyfiken på den.

Det är inte så viktigt att ölet blir stiltypiskt men har ni några synpunkter, i synnerhet om något verkar helgalet, så är de välkomna.

Min nuvarande spis orkar inte riktigt ta koka en hel 20-literssats. När jag nu ändå måste göra två separata kok så tänkte jag göra ett litet experiment och använda demerarasocker i de ena och brunt kandisocker i den andra (sockerna är från Dansukker). En av satserna kommer dessutom användas till ett chiliexperient – tre flaskor kommer att smaksättas med vars en typ av chili.


Volym: 20 liter
OG: 1,065
FG: 1,0xx
Alkohol: 6,x vol%
Beska: 25 IBU
Färg: 45 EBC (mörkbrun)

3 200 g    60 %    Pale Ale-malt    6 EBC
600 g    11 %    Münchnermalt    15 EBC
300 g    6 %    Melanoidinmalt    70 EBC
300 g    6 %    Caraamber    70 EBC
400 g    8 %    Caraaroma    350 EBC
250 g    5 %    Demerarasocker    ~50 EBC ?
250 g    5 %    Brunt kandisocker    ~100 EBC ?

20 g    H. Magnum (kottar)    10,9 %    60 min
10 g    Fuggle (kottar)    4,5 %    20 min
10 g    Fuggle (kottar)    4,5 %    5 min

0,5 ml    Protafloc    20 min

Safbrew T-58

2 Senast ändrad av Kenneth (2009-09-02 18:03:03)

Sv: Dubbel, eller dylikt

Socker är helt rätt för att få den tunna kroppen som de flesta dubblar har.

Det är bara att tuta och köra wink

Sv: Dubbel, eller dylikt

Kenneth skrev:

Socker är helt rätt för att få den tunna kroppen som de flesta dubblar har.

Det är bara att tuta och köra wink

Åh, tack! Det var skönt att höra. smile

Sv: Dubbel, eller dylikt

vad är kandi socker och Demerarasocker? Finns bara i bryggshoper?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Dubbel, eller dylikt

scaryeyes skrev:

vad är kandi socker och Demerarasocker? Finns bara i bryggshoper?

De socker jag tänkte använda är från Dansukker och går att köpa i en välsorterad matbutik. Jag köpte mina i en Ica-butik.

Demerarasocker (eller turbinadosocker) är ett rårörsocker, socker som inte är helt raffinerat och därför innehåller en del orenheter som ger det färg och smak. Just demerarasocker ska ha en smörkolaaktig smak. En annan typ av rårörsocker är muscovadosocker.

Kandisocker är socker som kokats tillsammans med vatten och syra. Syran gör att sockret inverteras vilket gör det mer lättjäst. Därefter får vattnet långsamt avdunsta så att stora sockerkristaller bildas. Vid högre temperaturer blir sockret allt mer karamelliserat, blir mörkare och mer aromatiskt. Dansukkers kandisocker är brunt till färgen. Notera att belgiska bryggare som regel använder flytande kandisirap.

Sv: Dubbel, eller dylikt

vanlig sirap är ju åxå inverterat. Kanske åxå kan användas?

Jag använde vit baksirap till en pilsner i stället för strösocker när jag satte en ölsats. Hade inte köpt spraymalt eller nåt då. Men det blev helt kanon! Kan kanske använda lite mörkare sirap. Men INTE brödsirap. Den innehåller för mycket salter.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Dubbel, eller dylikt

Tycker ditt recept ser riktigt bra ut. Kanske lite för mycket CaraAroma, kan tänkas att det blir för sött och russinartat - ett förslag är att du tar 6-8% CaraAmber och sänker CaraAroma till 4%. 

Enligt min ProMash ligger brun kandissocker på cirka 200 EBC och den kandisirap som Humle säljer ligger på 325 EBC.  Jag skulle nog öka proportionen socker till 15% om du sänker användningen av karamellmalt som nämnt ovan.

Lycka till.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Dubbel, eller dylikt

Portugisen skrev:

Tycker ditt recept ser riktigt bra ut. Kanske lite för mycket CaraAroma, kan tänkas att det blir för sött och russinartat - ett förslag är att du tar 6-8% CaraAmber och sänker CaraAroma till 4%. 

Enligt min ProMash ligger brun kandissocker på cirka 200 EBC och den kandisirap som Humle säljer ligger på 325 EBC.  Jag skulle nog öka proportionen socker till 15% om du sänker användningen av karamellmalt som nämnt ovan.

200 EBC för brunt kandisocker verkar rimligt. Jag använde det värdet i en tidig version av receptet och då var mängden CaraAroma också lägre. Så jag följer ditt råd och minskar på CaraAroma en smula (mot att jag höjer CaraAmber). Sen brukar mitt utbyte hamna aningen lägre än vad jag räknat med här så det är möjligt att jag tillsätter lite extra socker för att nå min tänkta startdensitet.

Lycka till.

Tackar!