Dubbel, eller dylikt
Hejsan allihopa,
Jag har under en tid skissat på ett dubbel-recept. Det lider av min sedvanliga beslutsångest och lite väl många ingredienser. Jag har också utgått från vad som finns i mitt förråd och behöver användas upp. Därav Magnum som bitterhumle och Fuggle som en ersättare för Styrian Golding. Efter att ha tittat igenom några recept har jag sett att några använder melanoidin-malt och eftersom jag har en påse som ligger och skräpar tänkte jag slänga i lite. Jästen blir Safbrew T-58 eftersom jag är nyfiken på den.
Det är inte så viktigt att ölet blir stiltypiskt men har ni några synpunkter, i synnerhet om något verkar helgalet, så är de välkomna.
Min nuvarande spis orkar inte riktigt ta koka en hel 20-literssats. När jag nu ändå måste göra två separata kok så tänkte jag göra ett litet experiment och använda demerarasocker i de ena och brunt kandisocker i den andra (sockerna är från Dansukker). En av satserna kommer dessutom användas till ett chiliexperient – tre flaskor kommer att smaksättas med vars en typ av chili.
Volym: 20 liter
OG: 1,065
FG: 1,0xx
Alkohol: 6,x vol%
Beska: 25 IBU
Färg: 45 EBC (mörkbrun)
3 200 g 60 % Pale Ale-malt 6 EBC
600 g 11 % Münchnermalt 15 EBC
300 g 6 % Melanoidinmalt 70 EBC
300 g 6 % Caraamber 70 EBC
400 g 8 % Caraaroma 350 EBC
250 g 5 % Demerarasocker ~50 EBC ?
250 g 5 % Brunt kandisocker ~100 EBC ?
20 g H. Magnum (kottar) 10,9 % 60 min
10 g Fuggle (kottar) 4,5 % 20 min
10 g Fuggle (kottar) 4,5 % 5 min
0,5 ml Protafloc 20 min
Safbrew T-58