Kvass
Hejsan jag har funderat på att testa o brygga kvass som experiment, har också funderat på att brygga sahti.
Men hur som helst så ingår ju rågbröd i kvass och i vissa fall inom sahti bryggning så byter man ut malten mot bröd (av samma sädesslag).
Det jag är fundersam över är hur mycket stärkelse som kan omvandlas till socker och slutligen alkohol utav bröd då man inte genomgår en grundlig mäskning (jovars det är ju inte malt men...) och skulle det behövas enzymer till detta så borde ju de vara "döda" för länge sen (efter gräddningen av brödet).
Eftersom jag förmodligen är helt ute och cyklar så hoppas jag att någon kan förklara för mig hur saker och ting ligger till.
Tack i förväg, återkommer med resultat (och recept) om bryggningen om nu bryggningen blir av.