Kvass

Hejsan jag har funderat på att testa o brygga kvass som experiment, har också funderat på att brygga sahti.
Men hur som helst så ingår ju rågbröd i kvass och i vissa fall inom sahti bryggning så byter man ut malten mot bröd (av samma sädesslag).

Det jag är fundersam över är hur mycket stärkelse som kan omvandlas till socker och slutligen alkohol utav bröd då man inte genomgår en grundlig mäskning (jovars det är ju inte malt men...) och skulle det behövas enzymer till detta så borde ju de vara "döda" för länge sen (efter gräddningen av brödet). 

Eftersom jag förmodligen är helt ute och cyklar så hoppas jag att någon kan förklara för mig hur saker och ting ligger till.

Tack i förväg, återkommer med resultat (och recept) om bryggningen om nu bryggningen blir av.

Sv: Kvass

Om du brygger på bröd så är det mesta av kolhydraterna förjäsningsbara.
Jag har inte bryggt på bröd själv, så jag vet inte så mycket om det.

Om jag skulle göra det så skulle jag prova mig fram för att se hur stor förjäsningsgrad det blir och hur mycket bröd som går åt för att få ett visst OG.
Små experiment som att till exempel ta 500 gram bröd. Blötlägga, sila ifrån, mäta OG osv.
Jäsa med kanske lite brödjäst till att börja med för att få reda på hur det beter sig.

Sv: Kvass

Jo det blir nog ganska många experiment framöver faktiskt, jag återkommer med resultat!

Sv: Kvass

Låter mycket spännande! Kommer ihåg att jag för en tid sedan läste en tråd om ett experiment att försöka brygga en öl på enbart saker man kan köpa i affären. Tror aldrig det blev något av detta, men tycker hursomhelst det låter spännande att mäska bröd

Sv: Kvass

Fan, tycker det lät så spännande så jag tror nästan jag ska ta och göra ett försök nu i dagarna. Tror jag tar och köper lite mörkt rågbröd och låter stå i kanske 68-gradigt vatten en timme, och sedan ta OG.

Gilgrim: Ska det vara kolsyrat eller ej?

6 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-04 12:23:35)

Sv: Kvass

Jag vet inte ifall riktig kvass har någon kolsyra men det tror jag, jag hade tänkt att prima med lite socker efter en veckas jäsning.


Det jag har tänkt mig för mitt "Brödöl" (eftersom det knappast är kvass eller sahti) är följande:
Baka ett bröd:

1-1,5 kg rågmjöl
Lite vete
Som brödvätska hade jag tänkt förklistrade havreflingor

Jag struntar i att låta brödet jäsa för detta har ingen betydelse eftersom det ändå bara skall mäskas. (Eller?)
Sedan så gräddar jag brödet i ca 200 C och tar ut halva brödet då jag märker att brödet är ljust men gräddat, resten utav brödet forsätter jag grädda i högre temperaturer och tar stegvis ut mer och mer utav brödet för att få någon sorts rostning som ett försök att ge lite bränd/rostad smak, alltså jag höjer tempen stegvis och tar ut mer och mer utav brödet ur ugnen stegvis.


Mäskning: Ungefär så som Mangsters tänkt sig, ca 68-gradigt vatten en timma, sila, mäta OG.
Tillsätter brödjäst, låter det jäsa och sedan primar med socker.

Jag har funderingar att krydda med enbär och låta russin jäsa med i tanken för både smak och fyllighet men jag ska först göra ett basexperiment utan någon kryddning.

Sv: Kvass

Kanske man borde kolla upp ugnstider och temperaturer för några vanliga malter, och köra på dessa rakt av? Alltså göra t.ex. 90% "pale-ale" bröd och resten "choklad" eller dylikt. Bara för att ha något att gå efter? Hursomhelst så borde man anteckna brödets tjocklek, längd mm. så det blir lättare att experimentera med ugnstiderna.

Känns roligt med ett lite annorlunda experiment. Jag misstänker dock att det inte kommer bli något vidare utbyte från brödet?

Sv: Kvass

Mangster: Jo det var idén att rosta brödet så det blir som substitut för maltsorter. Fast jag hade nog tänkt att använda mig utav maltrostningens grader men korta ner tiden oerhört (har för mig att malt rostas mycket länge, och jag är säker på att brödet kommer att bli tillräckligt torrt trots att jag kortar ner tiden oerhört mycket).

Jag tänkte mig att när jag börjar baka brödet så gör jag så små degbitar som möjligt och sprider ut dessa över hela plåten så att de blir torra och rostas fortare, de större bitarna hade jag sedan tänkt att dela mitt itu så att "inamätet" också kan få utsättas för direkt värme och rostning. Vad tycks om det tro?

Jag får ursäkta att jag skriver så oerhört långa meningar som kan vara svåra att förstå vid första anblicken, hehe, japp det är jag allt.

Sv: Kvass

Det låter som en plan. Jag är väldigt nyfiken på hur det ska gå, särskilt hur det blir med effektiviteten. Får se om jag hinner med något liknande experiment denna vecka

Sv: Kvass

Jag vill också veta hur det går.
Har varit inne på att brygga ett "bröl" (bröd-öl) men inte kommit till skott.
Jag har tänkt mig att använda knäckebröd av lite olika sorter.
Lite blandning av rågbröd, vetebröd (finns det kornbröd?)
Använda brödkryddor som anis och fänkål, till beska kanske en del pomeransskal och ev lite koriander.
Enbär blir väldigt speciellt i öl, en del beska men framförallt en "gin-ton" som kanske fungerar.
Spännande är det i alla fall.

Sv: Kvass

Kul med spekulationer kring kryddning! Får hoppas vi lyckas komma fram till ett bra bas-recept (motsvarande maltgivan i öl) så man kan börja experimentera med kryddning.

Man kanske skulle kunna slänga i lite korngryn i brödet för skojs skull?

Sv: Kvass

Kenneth skrev:

Lite blandning av rågbröd, vetebröd (finns det kornbröd?)

Tunnbröd bakas på en blandning av vete-, råg- och kornmjöl.

13 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-06 00:03:35)

Sv: Kvass

Kenneth skrev:

(finns det kornbröd?).

Jovisst finns det kornbröd men det blir väldigt kompakt och hårt vad jag förstått. Kanske derför veteöl inte är så populärt då bagaren föredrar vete och bryggaren föredrar korn då vete är problematiskt att mälta med.

Sv: Kvass

Det var så att redan igår så skulle jag testa o göra ett brödöl eller bröl efter ett vanligt hembakat rågbröd men jag måste säga att ni bör låta degen jäsa för då blir det oerhört mycket lättare att laka ur vätskan.

Sv: Kvass

Ok då vet jag. Tänkte ta och slänga ihop ett rågbröd idag och försöka mäska och laka. Tar nog bara och rör ihop lite rågmjöl med vatten, låter det jäsa ett tag och sen in i ugnen. Hur tror du det blir? Experimentet idag blir nog mest för att testa effektiviteten hos brödet, men får jag ut lite socker så tar jag nog och jäser skiten på någon liten flaska.

Eftersom jag tror det blir sån liten mängd så tänkte jag i princip hoppa över lakningen. Tar nog bara ett durkslag och häller över varmt vatten. Min lakningsutrustning är byggd för ungefär 25 liter så den går nog inte att använda här

16 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-07 15:41:44)

Sv: Kvass

Det var så att mitt blev som knäckebrödsbitar men dom vägrade att suga åt sig vattnet så jag fick bara ut kolhydraterna som hade direktkontakt med vattnet, men jag tror dock att det skänkte lite smak iaf. Lakningen gick åt helvete så jag lät allting bara stå och rinna av genom ett durkslag och lite tyg istället. Sen så jag blandade ihop brödvörten med 500g muscvadosocker och 500g russin och spädde till 10 L sen tillsatte brödjäst och ca 20-30 krossade enbär.

Detta blev ju inte direkt ett basexperiment men det luktar gott i tunnan i alla fall ^^. Tror inte det kommer bli en höjdare men man måste ju testa och sen kan man ju slipa på receptet och tillvägagångssättet till nästa gång.

Eftersom jag inte hade humle vid tillfället så struntade jag i det och körde enbart men enbär sad

17 Senast ändrad av mangster (2009-01-07 17:21:24)

Sv: Kvass

Jag tog och kollade upp lite rågbrödsrecept, och råkade köpa hem kornmjöl när jag var och handlade rågmjöl, så mitt slutrecept blir nog 50% vetemjöl 25% rågmjöl och 25% kornmjöl. Tar och blandar det med vatten och jäst, och jäser under duk en timme. Sen tänkte jag grädda i 200 grader tills det blir gyllenbrunt och föra bort 70% av bröden (gör kanske 10 småbitar). Sen gräddar jag resten tills det blir brunt varav jag för bort 20%, och sedan lätt bränna de sista 10%.

Sen tänkte jag, beroende på konsisten, antingen smula eller krossa brödbitarna. Slänga dessa i vatten och köra en kokmäskning på 68 grader i en timme. Sen blir det lakning med durkslag och duk, mätning av densitet och sedan en eventuell (om jag fått ut en nämnvärd mängd socker) kokning och jäsning (slänger i brödjästen som blev över från brödbaket).

Förhoppningsvis blir denna bryggd intressant, och experimentering med kryddning samt ändringar av mjölmängder kan påbörja!

Uppdatering:
Det slutade med följande recept:
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl rågmjöl
2,5 dl kornmjöl
4 dl vatten
0,5 paket jäst.

Skapelsen ligger och jäser under duk just nu. Efter det jäst i bunken 1h ska jag dela upp i småkakor och jäsa 30min till

Sv: Kvass

Kan rapportera att det blev eller mindre ett misslyckande. Lakade ur ungefär en halvliter tjock sörja med en densitet på ca. 1.020. Blev så otroligt mycket stärkelse och slem så det såg rätt äckligt ut, och det varken smakar eller luktar särskilt angenämt. Tror att basera något drickbart på detta inte blir särskilt gott. Laddar upp bilder på processen senare om jag orkar

Sv: Kvass

Varför inte mäska med något kilo pilsnermalt för att hjälpa till med nedbrytande av stärkelse?

20 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-08 07:12:38)

Sv: Kvass

Min mäskning som blev som en knäckebrödsröra vart ju ett stort misslyckande, men jag tillsatte 500g russin samt 500g muscvadosocker och lite enbär och det står nu på primären ocjh jäser för fullt (använde kronjäst, blå). Själva "vörten" smakade lite lätt bröd och lite lätt bränt (egentligen inte gott eller trevligt alls) men jag envisades med att använda detta brödvatten och tillsatte smakgivare och sockergivare (eftersom jag förstod att det inte var tillräckligt med stärkelse eller socker m.m för att jäsa till önskad alkoholhalt). Nu i tunnan luktar det förvånandsvärt gott! Om en vecka eller två får vi se hur själva "Brölet" eller snarare "Sockervinet med lite bröd" blev smile.

Kvass är ju egentligen alkoholsvagt, men mitt landar runt 4,2-5% istället för 1,7% eller vad det brukar ligga på, men jag tillsatte ju stora mängder socker och russin för en sådan liten bryggvolym (10 L), derför kallar jag detta varken kvass eller sahti utan endast.... Brödöl.

Albin: Jag har funderat på att använda bröd som komplement vid en bryggning då man slänger i brödbitar i mäskningen utav ett riktigt öl, det borde ju också bidra till den där brödigheten som finns i vissa öl som kan vara underbar.

21 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-09 15:49:05)

Sv: Kvass

Uppdatering: Jag smakade av brölet utav nyfikenhet, tänkte att det har ju ändå gått åt pipan no matter what men vilken chock! Det var ganska surt och jag tror att detta beror på att jag exponerade brödvörten (eller vad det skall kallas) för syre väldigt länge innan jäsningen kom igång och jag har nog flertalet vildjäster (då jag lät det stå öppet över natten, 10L i en 25L jäshink) men trots att det var surt så smakade det som ett lite syrligt vin fast oerhört gott och lite som en torr äkta cider!

Måste nog varit russina som tagit översmaken, brödet kunde jag endast känna i bakgrunden, sen så vart det ganska ljust till färgen och väldigt grumligt. Men jag gillar det än så länge (kanske borde dricka upp det innan det blir dåligt, hehe, nej jag kommer låta det jäsa färdigt i lugn o ro nu).

Öl? Nja knappast, kanske nån speciell Lambic isåfall, eller nån sur fruktöl ^^

22 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-12 09:26:29)

Sv: Kvass

Hepp det visade sig att det blir/blivit nån form av ättika, viljästen har surnat brölet rejält, roligt att iaktta dock, hehe, får göra ett nytt bröl experiment snart.

Sv: Kvass

Kan bakjästen oxå va en anledning till att det blivt surt? Jag gjorde en Gotlandsdricka innan jul och den blev oxå sur i smaken. Och den hade inte stått öppet.

Sv: Kvass

Kanske kan bakjästen vara en bov i dramat, men mer troligt att det smugit med lite otäcka bakterier

Sv: Kvass

Jag sparade två flaskor med den där otäcka "ättikan" bara för att se vad det blir av den