Hej,
Jag har letat så mycket information som jag bara kunnat hitta om dessa mini fat och även andra "tappmetoder". Det är extremt svårt att hitta en fullständig sammanfattning om hur de olika systemen verkligen fungerar. Kanske kan det vara idé att sammanställa någon form av positiva och negativa aspekter för de olika metoderna.
Det här har jag lyckats utröna såhär långt.
Flaskor:
+Bra hållbarhet (så länge de inte öppnas såklart)
+Troligtvis det billigaste alternativet
+Lätt att ta med till vänner och bekanta samt kyla ner i kylskåp
+Bra som "gåva"
-Allt detta tvättande och steriliserande
-Att få tag på tillräckligt med flaskor
-All plats de tar, kan bli problem med "regeringen" hemma
Minifat med co2 utdrivning (som för övrigt är billiga på candirect.de).
+Små
+Smidiga att tvätta och sterilisera
+Går att kyla i kylskåp (även om en hylla antagligen behöver tas bort)
-Verkar läcka en del koldioxid och kräver därför en förhållandevis stor mängd co2 (inte så billigt)
-Hållbarheten vad jag lyckats förstå från andra forum anges till 2-3 veckor
-Verkar lätt gå sönder vid för hård primning
Trycktunnor (beer king mfl)
+Lätta
+Billiga
+Hållbarhet 45-60 dagar om den hålls kyld
-En del modeller har problem med tappkran som läcker
-Stora, går inte att kyla i kylskåp som samtidigt används till hushållet
Cornelius fat
Här tror jag att någon mer erfaren lättare kan peka ut för och nackdelar men i sammandrag kan man väl säga att om man har plats och råd så är det den bästa lösningen
Funderingar kring mini fat:
Hur längre håller verkligen ölen om man tex endast kyler fatet framåt helgen för att sedan låta det stå i rumstemperatur under veckan och sedan återigen placera det i kylen till helgen? Hur mycket koldioxid kan man förvänta sig går åt vid denna typ av användande? Vilka prylar behöver man för att kunna använda en soda stream co2 flaska? Vart säljs dessa säkerhetsventiler som förhindrar bucklade fat om man primar för mycket?
Funderingar kring trycktunnor: Dessa är ett intressant mellanting, dock trist att de inte (verkar) finnas i 5l varianten. som troligtvis får plats i kylskåpet.
Som svar till Tristan så har jag förstått det som att det är tänkt att man ska prima mini faten och endast använda co2 för att drica ut ölet. När det gäller regulator tror jag inte att det medföljer...
Mvh
Olle