5 liters öltunnor

Finns inte tomma ölfat längre? Såna enkla man använde beerking till med patroner?
Finns ju med tappkran på sidan, tex heineken å tyska sorter..... Skulle vara perfekt att köra kolsyrejäsningen på. Sen bara tappa upp när man ska dricka.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: 5 liters öltunnor

Jodå - här exempelvis:  http://www.hobbybrauerparadies.com/

Här finns både med och utan tappkran på sidan och en hel uppsjö med olika tillbehör och utrustning till de s.k. partyfaten. Ex. proppar, motryckspåfyllare, adaptrar till olika kopplingar mm.

Lite svårnavigerat men det går att hitta (på lite olika ställen verkar det som?)

Kanon! I stort sett enda sidan jag hittat. Finns nån finsk åxå.
Men dom har mer på den tyska. Synd bara att dom tror att hela värden pratar tyska. Så den sidan kan jag skita i eftersom jag inte kan tyska. Bara att leta vidare.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Hej
Det var jättelänge sedan som jag använde sådana fat.
Jag tyckte den var ganska usla.

När man stoppar in en patron så har man den kvällen på sig, dagen efter är patronen slut oavsett hur mycket öl du tagit, DVS den läcker lite.

Den tål inte att jäsa upp något stort kolsyretryck.
Fatet bucklar till sig då, med risk för att skada skyddslacken på insidan.
Min ambition att endast använda faten till engelsk ale med låg kolsyre nivå funka ganska bra men efter några användningar så misslyckades jag och fick för hög kolsyrehalt och faten gick sönder. Snart var alla faten slut.

Skydds lacken på insidan är inte så stark, snart blev det hål och där blev det något som såg ut som rost, fast det var nog aluminium så det borde det inte vara, det ölet fick en metallisk bismak.

OJ, det blev väldigt negativt.
trots allt hade jag nytta av dem under några år.
Jag köpte dem billigt i tyskland med hyfsad öl i.
Men det går inte att jämföra med ett kornelius fat.

/Kjell

Håller dom inte så är det inget att snacka om.
Jag tänkte mest att det hade vatt perfekt att använda dom med tappkran så man slipper beerking som jag aldrig fick att fungera ordentligt. Visionen jag fick var att ta upp ett fat i taget å ställa i kylen, sen kunde man ta ett glas när man känner för det. UTAN bottensats

Dom verkar ganska vanliga bland hembryggare i danmark. Har för mig att dom tål 2,5 bars tryck innan dom bucklar...

Jag har själv en hög partyfat jag köpt (inkl. öl) i tyskland och använt för mitt eget öl några gånga, men jag håller nog med Kjell. Det är ett billigt sätt att börja med fat, men dom håller inte evigt

Ska man ha fat som funkar i lägenhet (läs i kylen) får det bli 5 liters. Å köpa 4 st cornelius fat eller liknande till varje sats...... blir ganska mycket pengar.  Man lär ju minst få köpa 12 st fat som sen återanvänds efterhand.
Sen funkar det inte ändå eftersom man måste ha kolsyra åxå....
Blir ändå billigare med engångsfat med tappkran om man kan använda dom 4-5 ggr. Kostar ju bara ca 50 spänn.....

scaryeyes skrev:

Å köpa 4 st cornelius fat eller liknande till varje sats...... blir ganska mycket pengar.

Hur räknar du nu? En normal sats är väl på dryga 20 liter och då räcker det med ett corneliusfat och blir det litet mer så häller man det på flaskor och primar.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

9 Senast ändrad av scaryeyes (2009-09-03 20:59:57)

Jo men 19 liters fat får man inte in i kylen. Tänkte på 5 litersfat. Annars måste man dessutom ha en kylanläggning ju. Eller 2 om man vill ha 2 olika sorter att dricka samtidigt. Det hade ju funkat om man haft engångsfat (5 liters party). Går ju att ha 2 fat i kylen av dom små samtidigt.

Det finns som tillbehör särskilda pluggar med en liten inbyggd säkerhetsventil så att faten inte bucklar sig. Adaptrar finns även så att man kan använda samma kolsyreutrustning  etc. som till Corneliusfaten om man vill.

Här är ett försäljningställe till - i Belgien - (med engelsk version).

http://www.brouwland.com/en/

Jeg er stor-bruger af 5-liters "festfade", og jeg er meget tilfreds med dem.

Min favorit-leverandør (www.beertools.dk) har en tapp-kran, som anslutes en "professionel" regulator og fast CO2, fx. en 300 gr. Sodastream eller de nyere 450 gram, og det kan jeg varmt anbefale frem for tappkraner med 16 grams CO2 patroner (som er dyre i drift, synes jeg). Jeg har forsøgt mig med tvangskarbonering af de små fade, og det kan lade sig gøre.

Jeg synes at 5 liters størrelsen er handy, nem at tage med til festlige lejligheder blandt familie og venner, og så er de nemme at køle ned med standard-udstyr (køleskab).

Hvis man bruger dem, så er "øl-fedt", dvs. livsmedelsgodkendt smøremiddel, nødvendigt for at holde fadene tætte.

12 Senast ändrad av scaryeyes (2009-09-06 11:49:13)

Finns det en leverantör i danmark som säljer tomma fat? Brygger man själv, är man ju inte intresserad av att köpa fat med öl i..... Kanske om man bor i danmark, då är det kanske inte så dyrt? Men vi måste ju ta oss över vattnet, å då är man där igen, att man måste köpa hem mycket för att det ska löna sig.

Bra sida annars. Tack

Tyvärr så ser jag bara att alla som säljer nya fat inte har tappkran på sidan tyvärr.... Så det blir nog att köpa en massa öl i tyskland. Synd man inte har möjlighet att åka dit ännu.

Som jag nämnde tidigare i tråden så har åtminstone http://www.hobbybrauerparadies.com/ nya sådana fat med tappkran längst ner på sidan.

"5 liter Partyfass mit Zapfhahn" - bestellnummer 76220920 - 5,15 EUR styck - fanns även i fyrpack.

OBS om du går in på hemsidan så sök inte under menyvalet "Katalog". Där verkar det bara finnas ett urval av produkter.

14 Senast ändrad av jkjen (2009-09-08 17:00:21)

Beertools forsælger også tomme fade, bung's (vanlige og sikkerheds-).

Han har fx. en samlet pakke med 8 fade med sikkerhedsbung (se varenr. 034,202 på siden her: http://beertools.dk/index.php?cPath=738 … thTop=741)

Øverst på denne side finder du også vejledninger til brugen af festfade, både påfyldning, CO2 og tapning er beskrevet. Ganske vist på dansk, men det går vel.

gå in på www.brouwland och sök på Mini keg starters kit.

16 Senast ändrad av INFORMATION (2009-09-15 21:58:54)

Har använt 5-liters faten från Brouwland en tid och är mycket nöjd med dem. De går bra att sterilisera i ugnen på 150 grader. Jag har också tappen från Lund Teknik, men den var inte så bra, gick sönder efter ett par använingar; materialet är för vekt.

Johannes

Björn Petersson skrev:

Som jag nämnde tidigare i tråden så har åtminstone http://www.hobbybrauerparadies.com/ nya sådana fat med tappkran längst ner på sidan.

"5 liter Partyfass mit Zapfhahn" - bestellnummer 76220920 - 5,15 EUR styck - fanns även i fyrpack.

OBS om du går in på hemsidan så sök inte under menyvalet "Katalog". Där verkar det bara finnas ett urval av produkter.

Det är inte lätt att handla av dom. Dom tar inte mastercard, utan vill bara använda paypal. Men paypal har av nån anledning blockerat min access. Lite tråkigt nu när man har beställt.... Får väl försöka betala med banköverföring i stället. Men det är ganska dyrt. Vet inte vad det kostar inom eu, men jag har ett utländskt konto å måste betala för en överföring till EU. Fan!

Kanske kan man öppna ett nytt paypal konto? nån som vet om man kan ha flera?

jesusfranco skrev:

gå in på www.brouwland och sök på Mini keg starters kit.

Ingår det en CO2 reglering?
Behöver man alltså inte prima med något socker?
Håller de länge när man väl satt i kranen?

Hej,

Jag har letat så mycket information som jag bara kunnat hitta om dessa mini fat och även andra "tappmetoder". Det är extremt svårt att hitta en fullständig sammanfattning om hur de olika systemen verkligen fungerar. Kanske kan det vara idé att sammanställa någon form av positiva och negativa aspekter för de olika metoderna.

Det här har jag lyckats utröna såhär långt.

Flaskor:

+Bra hållbarhet (så länge de inte öppnas såklart)
+Troligtvis det billigaste alternativet
+Lätt att ta med till vänner och bekanta samt kyla ner i kylskåp
+Bra som "gåva"

-Allt detta tvättande och steriliserande
-Att få tag på tillräckligt med flaskor
-All plats de tar, kan bli problem med "regeringen" hemma

Minifat med co2 utdrivning (som för övrigt är billiga på candirect.de).

+Små
+Smidiga att tvätta och sterilisera
+Går att kyla i kylskåp (även om en hylla antagligen behöver tas bort)

-Verkar läcka en del koldioxid och kräver därför en förhållandevis stor mängd co2 (inte så billigt)
-Hållbarheten vad jag lyckats förstå från andra forum anges till 2-3 veckor
-Verkar lätt gå sönder vid för hård primning

Trycktunnor (beer king mfl)

+Lätta
+Billiga
+Hållbarhet 45-60 dagar om den hålls kyld

-En del modeller har problem med tappkran som läcker
-Stora, går inte att kyla i kylskåp som samtidigt används till hushållet

Cornelius fat

Här tror jag att någon mer erfaren lättare kan peka ut för och nackdelar men i sammandrag kan man väl säga att om man har plats och råd så är det den bästa lösningen

Funderingar kring mini fat:

Hur längre håller verkligen ölen om man tex endast kyler fatet framåt helgen för att sedan låta det stå i rumstemperatur under veckan och sedan återigen placera det i kylen till helgen? Hur mycket koldioxid kan man förvänta sig går åt vid denna typ av användande? Vilka prylar behöver man för att kunna använda en soda stream co2 flaska? Vart säljs dessa säkerhetsventiler som förhindrar bucklade fat om man primar för mycket?

Funderingar kring trycktunnor: Dessa är ett intressant mellanting, dock trist att de inte (verkar) finnas i 5l varianten. som troligtvis får plats i kylskåpet.

Som svar till Tristan så har jag förstått det som att det är tänkt att man ska prima mini faten och endast använda co2 för att drica ut ölet. När det gäller regulator tror jag inte att det medföljer...

Mvh

Olle

Olleman skrev:

Kanske kan det vara idé att sammanställa någon form av positiva och negativa aspekter för de olika metoderna.

Jag antar att det är okej att "reklamera" för SHBF:s Bryggarwiki här...

http://shbf.se/wiki/index.php/Flaska
http://shbf.se/wiki/index.php/Fat

Mht fat finns det redan en del info om man söker på "fatutrustning" även det mest är riktat mot corneliusfat, men det är ju bara att registrera sig och börja uppdatera.

Jag håller inte med om att 5l-faten är lätta att tvätta. Det är en väldigt liten öppning och det kan vara mycket svårt att få bort jäst och andra fällningar från insidan av locket. Jag använde en liten tandläkarspegel och ficklampa för att se om det blivit rent men det var svårt att se.

Mina 5l-fat hade också en tendens att börja rosta men det var efter flitig användning, kanske 10-20 gånger. Tappkranen var också lite ömtålig, själva huset var i rejält gjutgods men flera av de mest utsatta detaljerna var gjorda i plast som snabbt gick sönder. Fast det kan ju vara olika för olika fabrikat.

Några klara fördelar med corneliusfaten är att de är rostfria och håller nästan hur länge som helst samt att det är lätt att köra ner armen och skrubba om man inte får bort någon envis intorkad smuts.

Hur använder man faten? har en sån övertfycksventil. Funkar kanon. MEN... hur får man ut ölen? Man vill ju kunna ta ett glas å sen låta den va stängd. Men om man puttar ner ventilen kan man ju inte återförsluta den igen.

Det är väl en av dom största nackdelarna med 5L faten. När man "tagit hål" på ett fat får man dricka till det är tomt innan man kan flytta tapputrustningen till ett annat fat. På Corneliusfat stänger ventilen ju när man kopplar bor tappkranen....

skulle funnits en övertrycksventil som går att släppa på. Det finns en bild av det på fatet men hittar ingen sån på nätet. Testade i får med att skruva ut ventilen. men det går inte att hålla på med. men får bli så så länge i alla fall

http://server5.gs-shop.de/200/cgi-bin/s … ;PKEY=2DA1

Kan detta vara såna ventiler tro? Om man tittar på bilderna på faten dom säljer i 4-pack, så ser det ut att sitta såna där. När jag köpte så följde det bara med plastploppar som skydd. man skulle kanske köpa ett gäng såna å testa