Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon)
Tjena Bryggarvänner,
Wienerölet känns lite som ölet Gud glömde. Om man bortser från glada hembryggare och ett och annat mikrobryggeri, så är det inte många Wieneröl som rosar ölmarknaden. Wienerölet, som "uppfanns" av Anton Dreher i mitten av 1800-talet, hade sin storhetsperiod under 1800-talet andra hälft och har sedan dess mer eller mindre tynat bort i Europa.
Lite av en paradox är det att Wienerölet är något av Mexicos traditionella öl. Visst har skräpöl som Corona och Sol givit mexikanskt öl ett dåligt rykte, men dessa öl är relativt nya på den mexikanska ölmarknaden. Fram till och med 1970-talet var Wieneröl som Noche Buena, Dos Equis, Tres Equis, Negra Modelo och det bömiska pilsnerölet Bohemia marknadsledande i Mexico. Det är bara att beklaga att skräpölet fått fäste även i Mexico. Men än finns Negra Modelo, Dos Equis och Bohemia för den som vill ha.
Orsaken till att Wienerölet blev en mexikansk angelägenhet är att österrikiska och bayerska immigranter startade bryggnäringen i Mexico under slutet av 1800-talet, just som Wienerölet var på sin höjd i Centraleuropa. En viss Santiago Graf anses vara huvudman i målet och fader till kultölet Noche Buena. Skillnaden mellan mexikansk Wieneröl och centraleuropeisk Wieneröl är att små men tydliga mängder chockladmalt används i recepten, vilket ger den mexikanska varianten något mer färg och mer rostade toner.
Själv är jag mycket förtjust i Negra Modelo, ett öl mörkare än vad som är "normalt" för Wiener, med den där touchen av chokladmalt som gör att den passar perfekt till mexikansk mat. Jag har velat ge mig på en klon på Negra Modelo länge, nu är det dags.
Fakta om Wieneröl:
Vital Statistics (från bjcp):
OG: 1.046 - 1.052
FG: 1.010 - 1.014
IBU: 18 - 30
SRM: 10 - 16 (EBC: 25 - 41)
ABV: 4.5 - 5.7%
/Pål