1 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-17 23:15:19)

Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon)

Tjena Bryggarvänner,

Wienerölet känns lite som ölet Gud glömde.  Om man bortser från glada hembryggare och ett och annat mikrobryggeri, så är det inte många Wieneröl som rosar ölmarknaden.  Wienerölet, som "uppfanns" av Anton Dreher i mitten av 1800-talet, hade sin storhetsperiod under 1800-talet andra hälft och har sedan dess mer eller mindre tynat bort i Europa. 

Lite av en paradox är det att Wienerölet är något av Mexicos traditionella öl.  Visst har skräpöl som Corona och Sol givit mexikanskt öl ett dåligt rykte, men dessa öl är relativt nya på den mexikanska ölmarknaden.  Fram till och med 1970-talet var Wieneröl som Noche Buena, Dos Equis, Tres Equis, Negra Modelo och det bömiska pilsnerölet Bohemia marknadsledande i Mexico.  Det är bara att beklaga att skräpölet fått fäste även i Mexico.  Men än finns Negra Modelo, Dos Equis och Bohemia för den som vill ha.

Orsaken till att Wienerölet blev en mexikansk angelägenhet är att österrikiska och bayerska immigranter startade bryggnäringen i Mexico under slutet av 1800-talet, just som Wienerölet var på sin höjd i Centraleuropa.  En viss Santiago Graf anses vara huvudman i målet och fader till kultölet Noche Buena.  Skillnaden mellan mexikansk Wieneröl och centraleuropeisk Wieneröl är att små men tydliga mängder chockladmalt används i recepten, vilket ger den mexikanska varianten något mer färg och mer rostade toner.

Själv är jag mycket förtjust i Negra Modelo, ett öl mörkare än vad som är "normalt" för Wiener, med den där touchen av chokladmalt som gör att den passar perfekt till mexikansk mat.  Jag har velat ge mig på en klon på Negra Modelo länge, nu är det dags.

Fakta om Wieneröl:

Vital Statistics (från bjcp):
OG: 1.046 - 1.052
FG: 1.010 - 1.014
IBU: 18 - 30
SRM: 10 - 16 (EBC: 25 - 41)
ABV: 4.5 - 5.7%

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-17 23:17:11)

Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon)

Så, här har vi kvällens recept.  Negra Modelo eller ej, det får vi se, men jag är väldigt spänd på hur resultatet blir.  Det värsta med lageröl är ju att man måste vänta så förbaskat länge på att få dricka't.  Men rapporter kommer att följa.

Namn: El Chepultepec Oscura
Typ: Wiener (mexikansk variant)
Mängd: 11 liter
OG: 1.051
Est. FG: 1.013
Est ABV: 5.0%
IBU: 33
EBC: 35

1275gr Bavarian Pilsner LME - 20 EBC, 46%
1200gr Wiener malt - 7 EBC, 44%
100gr CaraMunich malt - 100 EBC, 4%
100gr CaraHell malt - 30 EBC, 4%
75gr Pale Chocolate malt - 525 EBC, 3%

Malten 3-stegs mäskad 10 min vid 40C, 20 min vid 50C. och 50 min vid 65C., därefter utmäskad vid 76C i 10 minuter.

20gr Hersbrücker kottar, 2.30%, 60 min
18gr Tettnanger pellets, 3.80%, 60 min
12gr Tettnanger pellets, 3.80%, 10 min

Koktid: 80 minuter
Tillsatser:
Malto-dextrin 50gr 70 minuter
Protafloc 0.25ml 15 min.

Jäst: Wyeast 2124 Bohemian Lager

Planerar att jäsa vid 9-12C. i cirka 21 dagar.

Avsmakning vid tappning på jäsningsfat var mycket lovande.  Kanske en aning för mycket humle, men hmmm det blir nog gott det här.

Portugisen skrev:

Så, här har vi kvällens recept.  Negra Modelo eller ej, det får vi se, men jag är väldigt spänd på hur resultatet blir.  Det värsta med lageröl är ju att man måste vänta så förbaskat länge på att få dricka't.  Men rapporter kommer att följa.

Namn: El Chepultepec Oscura
Mängd: 11 liter
IBU: 33
EBC: 35

1275gr Bavarian Pilsner LME - 20 EBC, 46%
1200gr Wiener malt - 7 EBC, 44%
100gr CaraMunich malt - 100 EBC, 4%
100gr CaraHell malt - 30 EBC, 4%
75gr Pale Chocolate malt - 525 EBC, 3%

Malten 3-stegs mäskad 10 min vid 40C, 20 min vid 50C. och 50 min vid 65C., därefter utmäskad vid 76C i 10 minuter.

20gr Hersbrücker kottar, 2.30%, 60 min
18gr Tettnanger pellets, 3.80%, 60 min
12gr Tettnanger pellets, 3.80%, 10 min

Koktid: 80 minuter
Tillsatser:
Malto-dextrin 50gr 70 minuter
Protafloc 0.25ml 15 min.

Jäst: Wyeast 2124 Bohemian Lager

Planerar att jäsa vid 9-12C. i cirka 21 dagar.

Avsmakning vid tappning på jäsningsfat var mycket lovande.  Kanske en aning för mycket humle, men hmmm det blir nog gott det här.

Hej Pål

Kanon att du ger dej på ett "dåligt öl" Bara en undring till er alla här på bryggaren. Jag läste i BYO kommer inte i håg numret nu. Ölet det gällde att brygga det var en American Pils, något liknande du är ute efter. Jag har kollat runt lite, en american pils är det absolut svåraste ölet vi hembryggare kan ge oss på. Varför? Jo att kunna brygga ett öl som i "princip" inte smakar något alls det är svårt det. Jag skojar inte. Om jag kunde brygga en BUD så skulle jag va väldigt nöjd. det är svårt att brygga amerikansk pilsner och liknande, så Pål lycka till samt hör av dej. Jag själv är väldigt nyfiken på att kunna brygga en hyfsad Sol. Efter julens alla maträtter samt olika mer eller mer krystade julöl så köpte jag mej 6 st BUD. Ölet var licensbryggt i England. Det stämmer det varfucking close to water. Det smakade  inte något. Men jag dricker heller Bud på en fest än Sofiiero, det är ett ÄCKLIGT öl det är inte BUD. Tycker jag.

Bop

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sol, Corona och Bud må vara "dåliga" öl men Negra Modelo har både härlig karaktär och smak.  Inget close to water där inte.  Har du en chans att prova en så skall du slå till.  Du kommer att bli glatt överraskad.

Roligt att du nämner Bud.  När jag bodde i England bodde jag i Putney i sydvästra London men jobbade i Reading några mil väster ut i Thames-dalen.  Varje dag i bil på väg till jobbet passerade jag Mortlake Brewery, där just Budweisser brygger sin europeiska Bud.  Självklart hade Mortlake Brewery varit ett eget bryggeri med egna öl tidigare och som sig bör fanns det säkert 4-5 pubbar rakt över gatan som en gång serverat färskt öl direkt från det lokala bryggeriet.  Tror du någon av dom annonserade att dom nu sålde Bud, från bryggeriet rakt över gatan. Icke!  Misstänker att det inte fanns en droppe Bud i dessa pubbar, på pin tji.

Därimot dracks det förvånande nog mycket Bud och Miller's i England.  På "yngre" ställen sprangs det runt med Bud, Carlsberg och Kronenbourg, och en pint of bitter fanns ingen chans att få.  Märkligt.  Vem hade någonsin trott att en britt skulle dricka fransk öl direkt ur flaska på en engelsk pub?  Utan tvekan är detta Marget Thatcher's fel.  Hade hon inte stängt de där gruvorna i Midlands hade det här förfallet aldrig inträffat. big_smile

På vägen hem brukade jag ta M4 och då passerade jag Fuller's bryggeri i Chiswick.  Det grämer mig fortfarande att jag inte en enda gång kunde ha svängt av och tagit en tour i stället för att stressa hem.  Tänk att få begravas i Chiswick's stora kyrkogård, i skuggan av Fuller's bryggeri?

Så, efter 20 dagars jäsning har jag tappat över min Oscura på sekundären.  SG var 1.012, vilket gav en betydligt högre utjäsning än jag räknar med.  Men mexikansk wieneröl är lättare i kroppen än den europeiska så det blir nog bra.  Ölen hade redan en klarhet i färg och renhet i smak som är ovanligt för mig.  Ölet var riktigt gott.

6 Senast ändrad av Portugisen (2008-03-16 17:35:00)

Hej å hå!  Nu har jag tappat min mexikanska Wiener på flaska.  På sekundären föll graviteten med ytterligare en pinne och vi hamnade till sist på 1.011.  Alltså en utjäsningsgrad på 78% och ett slutlig alkoholhalt på 5.3%, alltså något högre än vad jag räknat med.  Men jag mäskade i regionen 62-65C, så kroppen blev lätt och inte många dextriner. 

Vid avsmakning smakade ölet mycket gott.  Därimot inte tillräckligt "mexikanskt", dvs jag kunde inte känna den typiska chokladsmaken som är en specialitet för mexikansk Vienna.  Kanske blir det "bara en vanlig" Wieneröl?  Inte så illa det heller.

Nu skall ölen få primas i 10-12 grader celsius i två veckor och därefter in i ölkylen med den för ytterligare 3-7 veckors lagring.  Min El Chepultepec Oscura är ett öl som lovar gott så här långt!  Återkommer om ett par veckor när ölet är kolsyrat och klart för lagring.

/Pål

7 Senast ändrad av Portugisen (2008-05-10 18:57:45)

Hej bryggarvänner.  Efter 8 veckors lagring börjar nu mitt mexikanska Wieneröl bli färdigt.  Det har en härlig rödbrun färg, mycket tilltalande och med ett fint tunnt skumlager.  Aromen är maltig med inslag av rostad malt.  Smaken är rund och god, mellanstor i kroppen.  Humlebitterheten gör sig påmind, lite kryddig.  Sedan är där rostad malt, från pale choco, omisskänligt,  Ett väldigt gott öl!

Jag kan verkligen rekommendera receptet.  Jag kommer själv använda det igen.  Men nästa gång provar jag kanske Vanguard eller Strisselspalt som bitterhumle, för att få en viss variation.  Sedan kanske jag skulle använda vanlig chokladmalt i st f pale choco?  Mmmmm!

/Pål

Ja, nu är där bara två flaskor kvar av min El Chepultepec Oscura.  Det här är nog faktiskt det bästa ölet, rent kvalitetsmässigt, jag bryggt hittills.  Fantasktiskt gott men också otroligt väl balanserat mellan maltsötma, humlebitterhet, karamell, humlesmak och rostad malt.  Ölet blev också otroligt vackert, mörk koppar och väldigt klart.  Ölet är lätt till medium i kroppen och satans lätt att dricka.  44 av 50 möjliga!  Mums!!!

Har du bryggt fler av denna goda öl? Min mexikanska fru vill att jag brygger negra modelo, eller ännu hellre nochebuena. Som för övrigt är en verklig toppen öl. Lite svår att få tag på när det inte är vinter, men man köper desto fler till jul i stället.

Sen att corona är skräpöl vill jag inte hålla med om. Visst är den tillverkad av råvaror som malt och majs, men mer smak än bud å bycket bättre än många andra världspopulära öl. Det finns fler öl i mexico som åxå smakar förträffligt son tex Tecate och Leon, montejo och victoria å naturligtvis Indio. Finns fler. Tex Sol Brava som är mörk och helt otroligt god säger frun. Den ska jag ha nästa gång ja åker dit.

Jag ska brygga all-grain. Men har ingen vienna malt hemma just nu så jag får suga på den karamellen en stund. Fast har du fler recept på såna cloner så vill jag gärna ha dom. Mycket intressant!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 Senast ändrad av Portugisen (2009-10-20 11:04:05)

Hej Scaryeyes.

Just nu jäser en dubbelbock i kylen men efter den skall jag brygga en Oscura igen.  Jag ser verkligen mycket fram till det, för det är nog fortfarande det bästa ölet jag gjort.  Ölet är definitivt mer åt Negra Modelo än Noche Buena, men samtidigt har jag bara smakat Noche Buena en gång tidigare så jag minns inte hur den smakade längre, mer än at den var riktigt god.  Bohemia är ju annars ett riktigt gott mexikanskt öl också.  Tänkte också brygga all-grain nästa gång.

Corona. Ja, smaken är ju som sagt delad som baken.  Jag kan inte fördra Corona. Hamnade på en bar i Barcelona i våras där Corona var det mest imponerande på menyn och beställde det med tanken att jag kanske kommit över min avsmak.  Men icke, det räckte med en klunk.  Jag fick be bartendern om en annan öl, Mahou i stället.  Annars är jag helt enig i att det finns mycket god öl i Mexico. Hade f.ö. mexikansk flickvän när jag bodde i staterna, från Chiuaua (stavning?). Var kommer din fru från - ett underbart land, Mexico.

Lycka till.
Pål

Hon är från mexico city. Så mina svärföräldrar bor där. Men det är inte i stan man trivs, utan bland alla ruiner av pyramider! Efter ett par timmar i solen, fotandes ruiner å fått mer å mer insikt i Azteker, Toltecs å Mayas kulturer, så passar en Michelada på Victoria eller indio.

Men kommer du dit igen så passa på att köpa en hink XX-Lager eller Tecate när du ligger på stranden i Playa Del Carmen eller Cancun. Det är åxå ljusa blask-öl, men jag lovar att det smakar smaskens i värmen! För övrigt tror jag Tecate kommer från Chiuaua.

Ps.... en riktig michelada innehåller förutom limejuice å salt, även chili å tequila.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag besökte Mexico City (DF?) i 1995 och jösses vilken stor stad det var!  Hade varit i Buenos Aires ett år innan och det tyckte jag var en stor rackare, men Mexico City var helt otroligt stor. Och vilket trafikkaos sen?  Jag skulle träffa en tjej en bit utanför centrum men missade daten eftersom det tog två timmar att komma fram med folkataxi.  Och vilken soppa till luft?  Smoggen låg över stan hela tiden.  Men kul hade jag.  Åker gärna till Mexico igen.

Har satt igång ett liknande öl. Hade ingen vienna malt tyvärr. Så detta blir nåt annat.....

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Oscura
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Vienna Lager
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.052 SG
Estimated Color: 39.1 EBC
Estimated IBU: 29.8 IBU
Brewhouse Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.40 kg       Müncher malt (18.0 EBC)                   Grain        46.7 %       
1.30 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        43.3 %       
0.12 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        4.0 %         
0.12 kg       Crystal 100 (100.0 EBC)                   Grain        4.0 %         
0.06 kg       Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain        2.0 %         
18.00 gm      Saaz [3.30%]  (60 min)                    Hops         13.7 IBU     
13.00 gm      Tettnanger [4.10%]  (60 min)              Hops         12.3 IBU     
11.00 gm      Tettnanger [4.10%]  (10 min)              Hops         3.8 IBU       
0.25 tsp      Misc (Boil 5.0 min)                       Misc                       
1 Pkgs        Saflager (Fermentis #S-23)                Yeast-Lager               

Mash Schedule: Double Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 3.00 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Protein Rest       Add 5.63 L of water at 55.6 C      50.0 C        30 min       
Saccrification     Add 5.01 L of water at 97.1 C      70.0 C        30 min       
Mash Out           Add 3.76 L of water at 93.0 C      75.6 C        10 min

Ser bra ut, jag är säker på att det blir ett skitbra öl. Några kommentarer bara:

1. Carapale (8 EBC) - vad är det för nått? 

2. I bristen på wienermalt kompenserar du med münchenermalt. Kanske borde du öka mängden pilsnermalt och minska mängden münchenermalt för att undvika att du får för mycket Münchener Dunkel karaktär?  Jag skulle föreslå 55% Pilsmalt och 35% Munchmalt i stället.

3. Ditt EBC blir aningen högt, 39 EBC, troligtvis pga av mängden münchenermalt. Nu sitter jag inte vid min promash men genom att dra ner på münchenermalten enligt punkt 2 ovan kanske färgen blir lite ljusare?  Generellt tyckte jag själv att min öl på gränsen till för mörk vid 35 EBC och kommer nästa gång försöka få ner EBC till cirka 30.

4. Du använder Saaz istf Hersbrücker och det tror jag är kanon.  Det enda jag egentligen ångrade från min bryggning var användningen av Hersbrücker som jag tycker är för kådaaktig.  Själv tänkte jag använda Vanguard, men Saaz blir säkert perfekt.

5. Nu vet jag inte om ditt mäskschema är medvetet eller från defaultvärden i Beersmith, men jag rekommenderar att du låter försockringsrasten ligga på relativt låga temperaturer vid 64-65 grader och evt en väldigt kort alfa-försockringsrast vid 70.  Kroppen i Negra Modelo är lätt-medium, troligtvis pga användning av majs (skulle jag gissa), och det gör den lättdrucken.  Skulle inte rekommendera en full kropp om du vill ha något som liknar på riktiga Negra Modelo ()det blir en ganska kurvig kropp på den modellen lol)

Lycka till och hör av dig hur den blir och blev.

Mvh
Pål

15 Senast ändrad av scaryeyes (2009-10-26 18:03:26)

Portugisen skrev:

Ser bra ut, jag är säker på att det blir ett skitbra öl. Några kommentarer bara:

1. Carapale (8 EBC) - vad är det för nått?

Ljus karamellmalt EBC 6-10

Portugisen skrev:

2. I bristen på wienermalt kompenserar du med münchenermalt. Kanske borde du öka mängden pilsnermalt och minska mängden münchenermalt för att undvika att du får för mycket Münchener Dunkel karaktär?  Jag skulle föreslå 55% Pilsmalt och 35% Munchmalt i stället.

Tja... hade ju ingen vienna malt. men tror denna blir lite bayern öl, vilket jag tycker blir intressant.
Angående modelo, så blir det en riktig vienna senare

Portugisen skrev:

3. Ditt EBC blir aningen högt, 39 EBC, troligtvis pga av mängden münchenermalt. Nu sitter jag inte vid min promash men genom att dra ner på münchenermalten enligt punkt 2 ovan kanske färgen blir lite ljusare?  Generellt tyckte jag själv att min öl på gränsen till för mörk vid 35 EBC och kommer nästa gång försöka få ner EBC till cirka 30.

Jo.... Frun ville ha den så mörk, så det var inga konstigheter med färgen. Som sagt, detta är fortfarande ett test. Ska bli intressant att smaka den

Portugisen skrev:

4. Du använder Saaz istf Hersbrücker och det tror jag är kanon.  Det enda jag egentligen ångrade från min bryggning var användningen av Hersbrücker som jag tycker är för kådaaktig.  Själv tänkte jag använda Vanguard, men Saaz blir säkert perfekt.

Jo, bryggde nåra satser innan med perle, hallertauer mittelfrü å tettnanger innan, så vill testa lite annan humle

Portugisen skrev:

5. Nu vet jag inte om ditt mäskschema är medvetet eller från defaultvärden i Beersmith, men jag rekommenderar att du låter försockringsrasten ligga på relativt låga temperaturer vid 64-65 grader och evt en väldigt kort alfa-försockringsrast vid 70.  Kroppen i Negra Modelo är lätt-medium, troligtvis pga användning av majs (skulle jag gissa), och det gör den lättdrucken.  Skulle inte rekommendera en full kropp om du vill ha något som liknar på riktiga Negra Modelo ()det blir en ganska kurvig kropp på den modellen lol)

Lycka till och hör av dig hur den blir och blev.

Mvh
Pål

Jo det är defaultvärden i beersmith. Valde den typen av mäskning på grund av - vet ej!

Håller som sagt fortfarande på att lära mej hur det funkar
Har mäskat med 67 grader en timme innan åxå utan olika steps, å det har åxå funkat. Vet inte hur detta funkar. Mest för att det låter avancerat kanske.... behöver ju inte funka för det..... Double Infusion, Full Body

Mvh
Mange

Faktiskt en lite kul grej... Negra modelo ligger på ca 20 SRM å min nya här hamnade på 19.8 estemated SRM

scaryeyes skrev:

Faktiskt en lite kul grej... Negra modelo ligger på ca 20 SRM å min nya här hamnade på 19.8 estemated SRM

Var fick du den informationen ifrån?  Låter väldigt mycket, men senast jag drack en Negra Modelo var i våras i Barca.  Kanske den är så pass mörk ändå?

Hittade lite recentioner å fakta på nätet. Själv har ja glömt hur mörk den är, så ja litade på frun.

Men strunt samma, för min är ju ändå ingen vienna lager, så det kvittar. Mer en bavarian dunkel om man ska dra gränser.

Problemet är detta: Kan bara brygga 10-liters batcher, så jag har väldigt svårt att ha nån öl kvar som blivit lagrad 4 veckor..... Så för det mesta vet jag inte hur dom smakar egentligen.......

Därför har jag börjat försöka brygga en batch varje helg. Så måste snart beställa mer malt. Å då blir det vienna

Portogisen!
Detta blev jävligt överraskande! Tappade om min oscura i helgen! Å smakade - direkt en flashback! Den är lik en negra! Jag bara sträckte fram mätglaset (dricker alltid ur mätglas när jag leker kemiprofessor hemma) å frun sken upp som en sol!
Detta blir otroligt intressant och smaka på om en månad!

Kul!  Det låter riktigt spännande, nu slipper du kanske köpa julklapp till frugan?  Det här blir hennes present istället!  Du får rapportera löpande.

Jag brukar göra precis likadant, efter mätningen tar man sig en slurk direkt ur mätglaset.  Ibland är det gott så in i vassen.

Jag väntar in min beställda Braumeister - tänkte att min Oscura skulle bli den första ölen jag brygger i BM.  Risken för nybörjarfel är givetvis stor, men om det är en öl jag vill ha 20 liter av just nu så är det en Oscura.

21 Senast ändrad av Portugisen (2009-12-07 11:22:25)

Hejsan.

Så. Nu har jag bryggt min Oscura igen!  Det blev min första bryggning med min nya Braumeister, så vi får väl se hur det gick.  Hade några missöden vid kylningen och jag skulle inte förvånas om det blev en illa infektion på ölet. Men man vet aldrig, I am a worrier!  Bara att korsa fingrarna och le.

Denna gång blev det all grain så jag var tvungen att ta till lite svartmalt för att få färgen så mörk som jag ville ha den.  Det var ändå så lite svartmalt att jag tror inte jag får någon nämnvärd smak från den.  Här är receptet:

Namn: Enskede Oscura
Mängd: 20 liter
IBU: 28
EBC: 33

2000gr Wienermalt - 7 EBC, 45%
1800gr Pilsnermalt - 3 EBC, 41%
160gr CaraMunich malt - 100 EBC, 3,5%
160gr CaraHell malt - 30 EBC, 3,5%
150gr CaraPils malt - 4 EBC, 3,5%
135gr Pale Chocolate malt - 525 EBC, 3%
30gr Svartmalt - 1150 EBC, 0,5%

Mäskningsschema:
Inmäskning: 40C.
Syrarast: 10 min vid 42C
Försockringsrast 1: 50 min vid 62C
Försockringsrast 2: 20 min vid 67C
Försockringsrast 3: 10 min vid 71C
Utmäskning: 10 min vid 78C

Humle:
22gr Vanguard kottar, 5,7%, 60 min
20gr Tettnanger kottar, 4,1%, 60 min
12gr Tettnanger kottar, 4,1%, 10 min

Koktid: 90 minuter
Tillsatser:
Malto-dextrin 50gr 15 minuter
Protafloc 0.5ml 15 min.
Jästnäring: 2gr 15 min.

Jäst: Saflager 34/70 torrjäst

Nu står den i kylen.  Primärjästemperatur 10-12C. Diacetylrast planeras vid primärens slut.

Återkommer med rapport.

Mvh
Pål

Min oscura är helt prfekt. frun vill inte ha nåt annat, så jag får knappt smaka den.
Har en vienna i källare nu. Det är en äkta wiener

Wiener
Brew Type: All Grain Date: 2009-11-27
Style: Vienna Lager Brewer: Mange
Batch Size: 10.00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 11.45 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75.0 %

Brewing Steps Check Time Step
2009-11-27 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare 14.04 L water for brewing
--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
2.58 kg Vienna Malt (6.9 EBC) Grain
0.01 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBC) Grain

--  WARNING: Preheat Mash Tun - No equipment adjustments made!
2 min Mash Ingredients
Mash In: Add 6.75 L of water at 74.7 C
90 min - Hold mash at 68.0 C for 90 min
--  Drain Mash Tun
--  Batch Sparge Round 1: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Batch Sparge Round 2: Sparge with 3.65 L of 75.6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 11.45 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1.058 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Start to Boil
Amount Item Type
11.00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4.30%] (60 min) Hops
7.00 gm Tettnanger [4.10%] (60 min) Hops
0.30 kg Beet sugar (0.0 EBC) Sugar

40 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (20 min)
40 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (20 min)
55 min into boil Add 0.25 tsp Yeast Nutrient (Boil 5.0 min)
59 min into boil Add 2.00 gm Home grown [2.00%] (1 min)
59 min into boil Add 7.00 gm Tettnanger [4.10%] (1 min)
--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 10.00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
--  Add Ingredients to Fermenter
Amount Item Type
1 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager

2009-11-27 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1.067 SG)
2009-11-27 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 10.00 L)
4 days Ferment in primary for 4 days at 20.0 C
2009-12-01 Transfer to Secondary Fermenter
7 days Ferment in secondary for 7 days at 20.0 C
2009-12-08 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1.019 SG)
--  Bottle beer at 15.6 C with 56.7 gm of corn sugar.
4.0 Weeks Age for 4.0 Weeks at 11.1 C
2010-01-05 Sample and enjoy!

Härligt Scaryeyes. I princip har du alltså redan fixat julklappen till frugan, bara att luta sig tillbaka och vänta in julen med gott samvete!

Min Oscura står och puttrar i kylen.  Lagtiden för jäsningen var rekordkort. Normalt brukan mina lageröl sitta både 2 och 3 dagar innan det börjar hända något. Men denna gång var det lite action redan efter 12 timmar och två dagar var jag i höga kröjsen redan.  Det blir spännande det här.

/Pål

de e gött. mina brukar alltid komma igång riktigt fort. pga att jag kyler inte till den kylan jag borde.
Men har just avklarat min black santa för kvällen. en riktigt god julöl som ligger nära 9%. Tog en doppelbock innan åxå. Det susar lite efter ett par så starka....he he

Men nu var det ju notche buena som man ville ha. Måste börja snickra på en sån. kan tyvärr inte brugga nåt på 6 veckor pga opererad hand, så det blir en massa timmar med beersmitg å tömning av backar så man har tomt tills det är dags igen.....

Ska till mexico 20 jan å kommer hem 3 mars. Då är det brått att brygga lager! Sen blir källaren uppåt 20 grader tyvärr......

Scaryeyes, nu har jag tappat om min Oscura på lagringshink.  Jag har inte varit nöjd med utjäsningen, har hamnat på 70% och alkohohalten på 4,7%.  Var tvungen att hälla på mer torrjäst vid omtappning från primär till sekundär, och detta gav mig ytterligare 2 pinnar.  Får vara glad för det.

När jag var i Portugal i julas passade vi som sagt på att passera Vigo (Galicia) och El Corte Ingles.  Med hem kom tre flaskor Negra Modelo som jag tänkte skulle fungera som riktmärke vid side-by-side testning av min egen Oscura.  Idag kunde jag inte låta bli - den första av tre side-by-side mellan Enskede Oscura och Negra Modelo.

Färgen: Jösses!  Bortsett från att Oscura fortfarande har ett pyttis dis, är färgen spot-on. Kusligt!  Mitt minne har gjort mig stolt idag.
Arom: Vid upphällningen visade båda på arom från rostade malter, men medans Negra Modelos arom snabbt tonade bort (den har ju flera månader på nacken) så fortsatte Osura att dofta vidare.  Nu när ölet värmts upp visar både på en nästan identisk sötaktig doft. Spooky!
Smak: Negra Modelo visar klart och tydligt på rostade malter i smaken, svårt att avgöra om bitterheten kommer från chokladmalten eller från humlen.  Oscura, som saknar kolsyra, är väldigt lik, mycket rostad malt i smaken, samt humle (igen beroende på att ölet är så färskt, men Oscura känns mer fyllig i munnen.

Sammantaget är detta en förträfflig klon.  Det skall bli väldigt spännande att se hur ölet smakar med kolsyra.