126

(1 svar, postad i Utrustning)

Jag har den, lyckades hålla temperaturen nere i 8-10 grader utan problem när jag bryggde en lageröl. Så jag skulle åtminstone rekommendera den.

Hej,

eftersom jag inte kan kallkrasha mina öl pga utrymme för extra frys/kyl så får jag acceptera att mina torrhumlade öl blir disiga.

Men min fråga gäller inte det utan snarare torrhumlingen i sig.

Är det möjligt att torrhumla med den mängd man tänkt, för att sedan efter 2 dagar öppna locket och hälla i samma mängd eller hälften av mängden igen? Utan att flytta ölen till en ny jäshink och sedan låta den ligga 2 dagar?

Totalt blir det fyra dagar torrhumling för båda givorna. Vilket inte borde ge gräsighet, men hur blir smaken? Blir det för mycket så att det smakar skit?

Tacksam för svar!

Det enda jag har för pH är 5.2 stabilization, och den har jag ner i mäsk vattnet tillsammans med malten.

Det andra grejerna jag har är:

NaCl Natriumklorid
MgSO4 Magnesiumsulfat
CaCI2 Kalciumklorid
CaSO4 Kalciumsulfat

Vart och när har jag i dessa fyra?

En fråga till gällande vattenbehandling.

Skall pulverna/ämnena i vattnet vid uppkok till rätt mäsk temperatur eller ska de i samtidigt som malten? Eller ska de i när man kokar? Vilka pulver/ämnen skall man göra något speciellt med osv?

Jag har ämnena, jag har testat i water calculator för att få rätt mängd osv, men jag har ingen aning om när respektive pulver ska i och hur man använder dessa så att säga.

Tacksam för svar!

Anyman skrev:

Hej alegi
tack för ditt svar.

BIAB Kombirast 67°C i 60 min:
Kan du hålla en homogen temperatur på 67° i 60 min, och hur mäter du temperaturen? Hur exakt är termometern?
Mäter du 67°C och det är i själva verket 64°C, så kan inte alpha-amylas jobba så effektivt, men beta-amylas om så effektivare. Följden är att beta-amylas omvandlar mycket stärkelse till Maltos-socker som jästen senare tar hand om. Alpha-amylas har vid 64°C nästan ingen chans att skapa dextriner som ger fyllighet, lite sötma och maltsmak i det färdiga ölet. Detta är bara en möjlig orsak till varför du inte får till den maltiga smaken du letar efter.
10% karamellmalt låter mycket tycker jag och det borde i alla fall ge en hel del restsötma, men kanske inte den maltiga smaken...
Vad använder du för de övriga 90% malt?

Humle:
First Wort Hopping: i med humlen vid början utav lakningen, vid 78°C. Vid denna temperatur binder sig de flycktiga aromaoljorna i humlet med komplexa socker och alkoholer i vörten. Resultatet är en humlearoma som är väldigt stabil. En del bitterhet uppstår också.
Hur beräknar du bitterheten?
Jag använder Glen Tinseth's emperiska studier för beräkning utav bitterheten. MEN:
Detta är ett oerhört komplext tema: Mycket bitterhet går förlorad under jäsningen: Jästvalet påverkar en hel del, pH sänkningen under första delen utav jäsningen gör att bitterharzer faller ur (bruna fläckar på Kräusen), CO2 driver ur sin del...
Whirlpoolhopping: I princip har den mycket gemensamt med First Wort Hopping: Vörtens temperatur ska sjunka innan man tillsätter humlen.

Generellt: Ju högre vörtstyrkan är, detso sämre löser sig alphasyrorna. Det är egenligen inte så lätt att skapa riktigt bittra IPAs med hjälp utav humle. Dr. Michael Zepf vid Doemens i München är en specialist på detta område. Han ledde ett seminar i januari, där han berättade att IBU gränsen vid normalt mäskande, ligger vid 100 IBU. Mikkellers 1.000 IBU öl mätte de upp till precis 98 IBU. Och skulle man kunna pressa i mer IBU så kan våran tunga i alla fall inte skilja på smaken mellan 100 IBU eller 150 IBU. (Med förisomerade alphasyrorextrakt kan man spränga den gränsen).

Kan beskans orsak ligga någon annanstans? Har du haft i Magnesiumsalter i vattnet? Magnesium kan ge en riktigt oangenäm kratsig, "stringent", besk smak.
Lakning genom finkrossad malt kan orsaka att skalen ger ifrån sig mycket tanin / polyphenol som smakar bittert. Även en för hög temperatur på lakvattnet kan ge mycket beska.

Som du ser finns många möjligheter. Vattnet tror jag bara på som orsak om du har lagt till en del MgSO4, MgCl2...

Tack för svar!

Jag mäter temperaturen med hjälp av en vanlig köttermometer samt en sån där dosa som påminner lite om en elmätare, den reagerar oftast på sekunden. Kör alltså med två olika.

Jag tror att det stämmer, men så klart kan det vara där felet ligger.

Övrig 90 % kan vara någon andel chokladmalt för färgen, Maris Otter Pale ale eller Viking Pale Ale malt.

Jag beräknar egentligen inte bitterheten utan låter Beersmith sköta den biten, jag har alpha värderna så jag fyller bara i det i programmet och hoppas att det stämmer. Åter igen kanske här är felet?

Jag har som sagt aldrig vattenbehandlat innan så det har inte med för mycket magnesium salter.

Det enda jag använt någon gång är 5.2 stabilizer men märker ingen större skillnad.

Eftersom jag kör BIAB metoden så mäskar och lakar jag ju genom BIAB påsen så att säga, det enda här skulle vara krosset i så fall. Jag har oftast lite mer krossat än vad färdig krossad malt från t ex PGW är.

Senaste IPAn gjorde jag på DME enbart, huruvida det är humlen eller vattnet som gjorde den så där lagom torr/besk vet jag inte, men det återstår att se hur mycket det skiljer sig i smak mot min all-grain IPA.

Anyman skrev:

alegi

berätta lite om hur du brygger ditt öl: bryggverk, mäskföring, recept på din Tjeckiska pilsner, jäsföring och jäst.
Utan att veta mer om hur du brygger ditt öl så är det omöjligt att komma med förslag om vad man kan förbättra...
Ring till din vattenleverantör och be om en vatten analys.

Och en sak till: med ett klart öl menar du antagligen att ölet blev blankt?

Jag brygger mitt öl genom BIAB-metoden, har en 25 liters Biltema gryta till det. Receptet på min tjeckiska pilsner? får leta upp den.

Jag brukar bli mest missnöjd med mina Ipor, de blir rätt så beska, även om jag har stenkoll på IBUn.

Mäskar oftast 67 grader i 60 min, har 10 % karamellmalt. Testat både first wort hopping och att köra 60 minuters giva.

Tror att varför jag inte får en balans mellan malt och humle är vattnet. Därför vill jag pröva att göra vattenbehandling för min nästa IPA för att se om det hjälper.

Måhända att lageröl är svårt att göra, men den jag gjorde blev klarare än alla mina andra öl, vet inte vad jag gjorde för att få den så klar, och smak mässigt så kan jag inte klaga. De som smakade av den var mer än nöjda.

Sen om där fanns felsmaker som inte skall finnas kan jag inte svara på utan det borde jag nästan låta en expert göra, om det inte vore för att ölen är slut smile.

Humlade med Saaz, lutade väl mer åt en Tjeckisk pilsner än lager kanske men god var den IMHO.

Hur som helst, nu till den viktiga frågan.

Det är många öl jag tyvärr inte blivit nöjd med, och det kanske inte har med vattenbehandling att göra, men jag vill ändå prova.

Många öl saknar den där maltiga smaken som jag eftersträvar, och även om jag använder diverse maltsorter som skall bidra med detta så tycker jag ändå inte kunna hitta det i den färdiga ölen.

Så mina frågor är:

1. Jag bor i Saltsjöbaden, är det Nacka vatten eller Stockholms vatten eller någon annans vatten? I så fall, hur får man reda på de värderna som man behöver veta?

2. Hur vet jag vad jag ska ha i för att t ex förbättra malt smaken, eller andra smaker beroende på vad det är för öl?

Hej, jag skulle torrhumla med galaxy som jag endast hade i form av kottar, samt annan humle som pellets.

Är detta en dålig idé? Tänker att kottarna kanske lägger sig som ett lager som gör att pellets humlen inte får sjunka till botten vilket ger dåligt utbyte..

Har jag begått ett misstag?

Tacksam för svar!

Hej, jag håller på att knåpar ihop ett recept till en rökig Porter men jag har problem med FG.

Jag kör via Beersmith och den ger ett FG på mellan 1.017-1.018 beroende på hur mycket malt jag har.

Jag hade tänkt köra efter Full body som mash, alkoholen sjunker då markant (vilket inte är så konstigt) men FG består högt. För att få ner FG så måste jag sänka est ABV ännu mer.

Ett annat tricks är att lägga in Candi socker, problemet då är att jag är rädd att ölen kommer bli alldeles för söt, dels eftersom jag har i karamelltmalt men också för att jag kör på Full body.

Just nu har jag lagt 200 g candi socker, och då har jag fått ner FG till 1.015 beräknat FG, ABV står på stadiga 5.9 %, så ifall mitt schema går som det ska och jäsningen jäser till den grad så skulle jag få ett FG på 1.015.

MEN!

Kommer detta bidra i en alldeles för söt Porter? Vill ju att den skall vara fyllig och ha hög kropp, men inte för söt, men inte heller för torr.

Tacksam för svar!

Då är jag med i spelet, men jag använde mig denna gång (första på länge) en torrjäst för veteöl, WB-06 eller vad den heter, den lila. Och så jäste jag i 19-20 grader för att få fram banantoner.

Det doftar gott från hinken så jag hoppas på det bästa smile

Hej,

Känns som om jag skriver inlägg på inlägg men låt gå.

Jag har en undran över jäsningen av veteöl. Vanligtvis brukar jag låta en öl jäsa klart med allt som innebär, dvs låta jästen rensa upp i ölen.

Med veteöl så undrar jag om det är samma sak där, eftersom en veteöl skall dricka relativt färsk så är min undran om en veteöl egentligen bara behöver jäsas klart så pass att det slutar pluppa i röret, men skall veteölen också rensas?

Varför jag undrar är för att mina tidigare veteöl har smakat bra om man smakat på dom kort efter att det slutat pluppat i röret, men jag har låtit ölen stå kvar för att rensas upp.

Normal tid för mig med veteöl är 2-3 veckor.

Därför tänkte jag att det kanske är för att jag låter ölen stå och "rensas" upp som alla andra öl, som den smakar som den gör. Kanske ska jag direkt efter att ha mätt FG och har det värde jag vill ha, buteljera?

Jag har ingen aning, så därför frågar jag.

Tacksam för svar!

April April I guess smile

138

(3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

jag har kört all-grain BIAB sedan Maj 2013 (började med ölkit April 2013 men gick över relativt fort)

Jag har varit nöjd med en del av mina brygder, min lager/pilsner är jag väldigt nöjd med och folk som druckit den har sagt positiva saker.

Mina Ipor har blivit OK, en BIPA (black IPA) jag gjorde hällde jag ut, den var jag inte nöjd med för jag trodde det var fel på den. Tokigt nog så smakade jag en svart IPA från systemet som smakade precis som min, då kom jag på att jag kanske inte borde hällt ut den.

Sambon och massa vänner från plugget har sagt åt mig att inte hälla ut öl bara för att jag inte är nöjd med den, utan låta dom smaka på det också.

Hur som haver, efter många veteöls brygder som jag själv inte varit nöjd med pga gorilla betet har halkat efter och låtit andra smaker dominera, så gjorde jag valet att köpa ett veteöls kit.

Instruktionerna säger att låta den jäsa 4-7 dagar, sedan flytta över till ny hink och låta stå 2 dagar innan buteljering.

Detta tycker jag är konstigt, varför skulle det skilja så pass från en all-grain jäsning?

Vanligtvis brukar mina hinkar få stå minst 2 veckor innan jag påbörjar torrhumling eller flytt för den delen.

Tänkte eftersom jästen städar undan skit så känns det tidigt att buteljera efter totalt 9 dagar.

Tacksam för svar!

Anyman skrev:

Jag jäser gärna mina veteöl vid 22 - 24 °C, dvs. jag har en temperatur mellan 20°C och 22°C på utsidan utav mitt 105 liters jäsfat. Det ger den bananaromen jag gillar i veteöl.
Just den något högre temperaturen gynnar banansmaken eftersom den kommer ifrån en ester (Isoamylacetat) och jästens estergenerering stiger med temperaturen. Vid 16° får du nog inte mycket banan.
Underpitching hjälper också banansmaken eftersom det stressar jästen rejält och den då producerar mer estrar.

Infektion: Veteöl är något känsligare för infektioner pga den låga andelen humle, det samma gäller vitöl... Men jag tror ändå inte att det är orsaken, men en möjlighet...

Humleförvaring och sorter: Perfekt.

För nästa gång skulle jag: Mäska in vid 60°, kort proteinrast (5 min), och sen köra du som du gjort hittills.
Jäsning vid 20°C - 24°C och underpitching.

"Tilläggsnamnet" Weihenstephan Weizen används såvitt jag kan se bara utav den kommersiella producenten Wyeast och inte utav institutet Weihenstephan själv eller TUM, Whitelabs eller Pika Hefe eller någon annan. Korrekta handelsnamnet är W3068. TUM 68, Pika 68, WLP 300... Och jäststammen heter W3068. W står för Weihenstephan (jästens ursprung) och kännetecknar inte jäststammen som heter 3068.
Ett annat exempel som förtydligar: W34: En jäststam som används till var och varannan lageröl som säljs kommersiellt i världen. W står för Weihenstephan och 34 eller 34/70 är jäststammen. Wyeast kallar samma jäst för 2124 Bohemian Lager. Jag tycker inte att vi ska börja kalla den jästen för "Bohemi" pga att ett företag kallar sin produkt Bohemian Lager, som är samma jäststam som W34/70 som är namnet resten utav världen och alla proffs använder...
Ledsen att jag gnäller lite, men jag tycker att vi kan försöka använda de givna betäckningarna. Det blir lättare att hitta uppgifter och information om vi använder namnen som används utanför detta forum.

Tack för svaret!

När du menar mäska in vid 60grader, är det proteinrasten som skall vara på 5 minuter? Och sen kör jag 66-67 grader resten av tiden? Så jag hoppar 45 min mäskningen helt?

Tack för era svar och tack Anyman för din förklaring:

Nu ska jag försöka besvara det som kommit in.

De första 48 timmarna har jag haft mellan 16-18 grader för att sedan ställa hinken i rumstemperatur när det börjat lugna ner sig. Ferularasten på 45 grader lade jag i en ca 15 min.

Det börjar bli märkligt det här eftersom jag kört både utan ferularast och med ferularast men ändå fått samma smak. Även fått det på en Witbier jag gjorde.

Dock är det möjligt att jag kan ha fått för mycket "kryddnejlika" och det är det jag känner i doft och smak.

Varför jag jäser på mellan 16-18 är för jag läst så otroligt många olika trådar om veteöl eftersom det är min favoritöl, och många har sagt att de fått bästa smak av att jäsa i ca 17 grader.

Det stämmer dock att det är Wyeast 3068 jag använt, men också White labs motsvarande på 3068:an.

Humlen jag använt mig av har varit varierande från gång till gång, men de humle sorter jag använder till just veteöl har varit följande:

Hallertauer Mittelfrüh
Hersbrucker
Hallertauer Tradition

Humlen förvarar jag i orginalförpackning, i fryspåsar som jag sedan försöker dra ur all syre ur innan jag stänger påsen.

Vilken som lämpar sig bäst till just en hefeweizen vet jag inte.

Hefeweizen är väl den sorts veteöl som jag förknippar med de flesta vanliga veteöl på systemet? Med smak av skumbanan och kryddnejlika, rätta mig om jag har fel.

Hoppas informationen hjälpte. Och tack för lärandet om informationen gällande informationen du angav i slutet smile.

Hej, jag vet inte hur det är med PH-värdet men jag använder pH-stabilization från 5starts (tror jag märket heter) som inte ska ge några bismaker samt skall sänka pH värdet till 5.2 eller vad det stod.

Skulle detta vara bidragande tro? Bor i nacka/saltsjöbaden, vet inte hur vattnet är här och hur det påverkar att göra en veteöl, med eller utan pH-stabilizations pulvret.

Tack för svar. Ruttna ägg luktar det alltid vid jäsning, detta är dock en annan doft, men den kanske blir pga för sen flytt till varmare plats? Dvs att jag flyttar hinken för sent efter att primärjäsningen är klar?

Kanske är det som skapar denna doft och smak som stannar kvar i ölen efter buteljering? Får kanske nästa gång se till att flytta hinken till varmare plats så fort den slutat ploppat.

Hej,

Varje gång jag brygger veteöl så blir det någon konstig smak/doft. Jag vet inte vad det är som blir fel.

Senaste brygden smakade och luktade gott under vecka 2 som den låg i hinken (då jag skulle ta test med hydrometern). FG var lite hög så jag lät den stå tills den sjunkit till rätt nivå, vilket tog 1 vecka till.

Här började den lukta lite som den brukar, men smakade okej. När jag hade buteljerat och smakade av efter 1 vecka så luktade den och smakade som alltid.

Detta är något som tidigare alltid uppstått efter buteljering. Jag kan inte säga exakt hur den luktar/smakar men det är en smak och doft som inte funnits i någon veteöl jag köpt på bolaget.

Vad kan vara felet? Önskar jag kunde beskriva hur det smakar/doftar, men jag tänkte ifall någon varit med om en doft/smak som inte skall vara med i veteölen.

Informationen jag kan ge är följande:

50/50 på malten som då är Pale ale och vete, eller pilsner och vete.  Jästen är weihenstephan från Wyeast.

Har gjort både förkultur och ibland bara smackat och kört i jästen utan förkultur (detta alltid på 10 liter batch).

Koktid = 90 min
Mäsk = BIAB mellan 66-67 grader för mer kropp. Senaste körde jag trestegs mäsk med 45 grader/66 grader och avslutade på över 70 enligt en guide.

Primade med 8g/L socker.

Vad kan denna konstiga smak/doft komma ifrån?

Infektion kanske? Men det är konstigt eftersom det alltid är samma doft och den doftar ju inte dåligt, men ingenting jag hittar i andra veteöl.

Tacksam för svar!

Tack för era svar.

Men om man lägger till humlen i Beersmith så kan man välja Use som First Wort och då undrar jag ifall vad man skall ställa in under Boil/steep tiden.

Tacksam för svar!

Hej, på onsdag skall jag brygga en IPA och blev sugen på att prova first wort hops (FWH) för första gången.

Hur går jag tillväga? Är lite rädd att IPAn skall få för hög IBU. Hellre god humle smak med låg IBU än för hög IBU.

Tacksam för svar!

Hej,

Tänkte brygga en amerikansk IPA som kommer ha en OG på ca 1070. Batchen kommer vara 10 liter.

Behöver jag göra en förkultur på en American Ale ll (Wyeast 1272) som förhoppningsvis inte är för gammal (Humles sortiment brukar ha färskt)

Om jag behöver, hur stor förkultur behöver jag göra? Kommer i så fall använda mig av min magnetomrörare och E-kolv.

Tacksam för svar!

Hej, jag har en fråga.

Jag har tidigare använt mig av Wyeast eller White labs jäster, och i början tyckte jag det blev dåliga resultat med hög FG osv, detta trodde jag berodde på för lite jästceller.

Så jag införskaffade mig en e-kolv och magnetomrörare och gjorde starters på ca 0,5 Liter (för 10 liters batcher).

Jag är förvirrad då jag via en jäst kalkylator på nätet får resultatet att av den OG och batch size jag har så behöver jag inte göra förkultur, medan Beersmith rekommenderar att göra en starter på 0,5 liter.

Även om jästens datum är satt till samma dag som det är då jag matar in datumet i programmet.

Nästa batch skall bli en tysk veteöl med de kända banantonerna och kryddnejlika.
Men för att uppnå detta så undrar jag över vissa saker.

Ska batchen underpitchas eller överpitchas? I så fall hur gör jag det?

Jag har tidigare gjort veteöl genom att göra en förkultur med magnetomröraren, men inte riktigt blivit nöjd med smaken. Om detta har med mäskningstemp eller jästtemp att göra, vet jag inte.

På pappret man fick med magnetomröraren stod det om fördelar med att använda den.

T ex:

*Snabbare start, man kunde få ner antal jäsningsdagar
*Jästen slipper stressa
*Man får en säkerhet att det finns gott om jästceller

Men när jag har läst på internet så säger vissa att just veteöl kan vara bra att underpitcha för stressen skapar smaker man vill ha i en vetöl.

Jag blir kluven här.

När kommer magnetomröraren till hjälp då? Endast då man gör IPA/DIPA eller andra starkare drycker?

Och jag har beställt en White labs 300 veteöljäst, beroende på datumet så vet jag inte om jag måste, bör eller inte ska göra en förkultur med magnetomröraren.

Tacksam för svar!

Hej, jag har två frågor:

Jag har en fråga gällande IPA och torrhumling.

Jag skulle vilja få en klar och fin IPA men varje gång jag torrhumlar så blir IPAn dissig.

Jag undrar om det går att skapa en IPA utan torrhumling som ändå får en doft och smak av humle?

Det skulle vara kul att någon gång få en IPA som är klar och fin.

Jag torrhumlar med Pellets, och att jag vet om att det finns både tepåsar för humle samt strumpor, och att man kan ha i stenar, knivar, skedar osv osv för att få påsen att sjunka ner i ölen.

Men jag har alltid haft svårt med det, eftersom renlighet för mig är prio och jag vågar inte experimentera för mycket.


Därför undrar jag om det går att få till en bra IPA utan torrhumling. Säg att man har totalt 50 G humle i kok för 10 liter (bara ett exempel) säg att man dubblar mängden till 100 g, skulle det göra en skillnad?

Eller får man bara doft och smak från att torrhumla?

Tacksam för svar!

Hej, skall försöka besvara så gott jag kan.

Jag beluftar vörten genom att först hälla vörten genom en saftsil och sedan röra runt med min slev i några minuter för att sedan hälla i jästen och sedan röra runt igen i några minuter.

Whirlpool? Nej! det har jag aldrig gjort, vet inte ens vad det är. Efter koket så slänger jag ner en spiralkylare i vörten och låter den kyla.

Här kan ett problem vara, eftersom jag mäter på olika platser i vörten (långt ner, mitten och längst upp) så visar denna olika temperaturer. Jag borde röra runt under kylningen så kylningen "blandas" runt, detta kan vara ett problem att vörten blir väldigt kall när den går ner i hinken.

Detta har jag inte tänkt på innan.

Men förklara gärna whirlpool efter koket-funktionen.

Jag kör BIAB metoden, så att få en klar öl är lite svårare, men den ser relativt blank ut, det tycker jag. Om du menar klar som i blank (klar) och inte klar som i (färdig vört).

Jag mäter alltid med hydrometer och refraktometer, dom brukar visa samma. Men i slutskedet går det väl inte att mäta med en refraktometer? Då använder jag endast hydrometern.

Jodnormal? Hur menar du här? Hur tar jag reda på det?
Jästemperatur för min Wit försökte jag hålla på 18 grader så att själva vörten i sig under jäsning skulle hamna på 20-21 grader.

Detta är något jag läst på forum och många tycker olika. Jag har en bok som kom ut nyligen, där stod det "jästemp: 24 grader" vilket jag tyckte lät väldigt högt.

Hej,

Andra gången jag bryggde en belgisk Wit.

Första gången så landade FG på höga 1020, skulle varit på 1012 om jag inte minns fel. Och den smakade alldeles för mycket koriander. Inte så ljus som jag hade hoppats på.

Denna gången så använde jag mig av Wyeast istället, och deras 3944, som skulle ge väldigt mycket krausen enligt humle och massa forum.

1 dygn efter jäsningen är i så bubblar det minimalt, 1 dag senare bubblar det var 3-5 sekund, krausen är knappt.

3 dagar senare är krausen som max 1 halv cm hög. Inte så som alla säger att den skall ge.

Datum på jästen, Sep 2013, så använder en E-kolv på magnetomrörare med förkultur för att få i gång den samt öka cellerna.

Det verkade inte funka eftersom den är helt död nu och det inte bubblar i röret.

Mäter FG = 1025 ungefär, skulle ner till 1010-1012. What to do?
Färgen = Ljus gul och inte alls som jag hade velat.

Enligt Beersmith så landar den på 5.3 EBC, om jag tar bort munich 1 så blir det 4.9 EBC.

Men hur tusan tar man sig ner ännu mer?

Jag använder Pilsner Premium från Humles sortiment samt Puffat vete och havregryn.

What do do? Två problem alltså, FG går aldrig ner till 1012 som minst. Och färgen.

Det enda positiva är att jag ändå kommit till rätt mängd koriander.

Tacksam för svar!