first wort hops (FWH) med BIAB?

Hej, på onsdag skall jag brygga en IPA och blev sugen på att prova first wort hops (FWH) för första gången.

Hur går jag tillväga? Är lite rädd att IPAn skall få för hög IBU. Hellre god humle smak med låg IBU än för hög IBU.

Tacksam för svar!

Sv: first wort hops (FWH) med BIAB?

Jag brukar skicka i fwh givan precis när jag lyft upp påsen och det har funkat bra

biab sägs minska humlesmaken så fwh är kanske ett bra sätt att kompensera på?

jonhalling skrev:

biab sägs minska humlesmaken

Gör det? Av vem?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

5 Senast ändrad av nils-alf (2014-03-25 12:56:10)

jonhalling skrev:

biab sägs minska humlesmaken så fwh är kanske ett bra sätt att kompensera på?

Du förväxlar inte biab med NO-chill nu? Jag slänger också i min fwh när jag lyft ur påsen.

6 Senast ändrad av Jonka (2014-03-25 13:41:50)

Samma här, FWH när påsen är ur eller när man börjar laka ur. Idén är väl att humlen ska i innan uppkok bara.

Läste någonstans (Homebrewtalk) att om man kan räkna IBU-värde på FWH-tillägg som ett 20 minutertillägg, i ex Beersmith. Vissa räknar visserligen med 60 minuter. I mina ögon var det flelr som röstade på 20 dock.

--
Också nyfiken på det där med att BIAB skulle ge mindre humlesmak, låter inte helt rätt och är inget jag någonsin märkt.

obrygd.blogspot.se

Fick för mig att jag hörde det på bryggradions program om biab, men kan komma ihåg fel förstås..

Tack för era svar.

Men om man lägger till humlen i Beersmith så kan man välja Use som First Wort och då undrar jag ifall vad man skall ställa in under Boil/steep tiden.

Tacksam för svar!

ekstedt skrev:
jonhalling skrev:

biab sägs minska humlesmaken

Gör det? Av vem?

Enligt erfarenhet tycker jag IBU blir något lägre med BIAB-vört jämfört med en traditionellt lakad klarare vört. Smaken är jag osäker på men jag brukar tillsätta extra humle motsvarande 5IBU på receptet för att få ett likvärdigt resultat.

Jo menade ibu med smak, ber om ursäkt för missförstånd.