Spelar ingen större roll, jag hade tagit det öl jag helst ville dricka först. Ölet åldras fortare i rumstemp, vilket kan vara både fördel och nackdel för ditt nyaste öl beroende på stil (vill du ha humlearom/smak = drick fort, i övrigt vinner ölet på lagring).

Om du tar ut ditt kalla och färdigkolsyrade öl kommer trycket öka i fatet, eftersom mindre kolsyra vill vara löst i ölet. Sätter du sedan tillbaka det i kylan löser sig kolsyran igen och når samma kolsyrenivå som innan - undantaget om du har haft läckage förstås. Precis som i en ölflaska alltså. Nu kommer du inte nå sådana tryck att det blir övertryck, men skulle (rent hypotetiskt) det bli det har du väl en övertrycksventil?

52

(3 svar, postad i Humlegården)

Det är alltså en stång i (rostfritt) stål du är ute efter? Kan försäkra dig om att det blir blandat och lite till med den där, men kan vara smidigare om stången inte fjädrar helt klart (har testat med mäskroder i plast och det var ingen vidare upplevelse, inte alls som en sån där betongblandare).

53

(3 svar, postad i Humlegården)

http://shop.humle.se/utrustning/jasning … r/the-whip

En borrmaskin som går lågt i varvtal är att rekommendera, annats blir det ett hack i början och det sprutar överallt...

Tänk på att en kompressor kanske är starkare än en akvariepump... tänk om diffussionsstenen...exploderar! big_smile

Kan också vara smart att filtrera luften pga. luftburna bakterier eller sådana lösta i kondensvatten (bildas om du har kompressorn stående ute i garage eller liknande), eller smörjolja från själva "pumpen".

Håller med alla ovan. Har en sak att tillägga. Jag håller det som mindre troligt, men kan det vara diacetyl? Smörkola/popcorn beskrivs det som, vet inte om jag gillar den beskrivningen men... Tycker FG och temp du beskriver ligger bra, men det skulle kanske kunna vara din temperaturmätare i jäskylen som är fel, och att du då kanske jäser kallare än du tror och därmed får diacetyl. Detta borde sammafalla med ökad mängd gröna äpplen (acetaldehyd), något du kännt lukten/smaken av? Skulle kunna vara det du beskriver som syrligt.

Andersson: Vad gäller IBU brukar vi väl ändå diskutera dem utifrån hur dem är i vörten, sen får jästen (och tiden) göra sitt? Med "vi" menar jag alltså du, jag och alla andra på forum mm. smile IBU är ju ändå en approximation på många sätt, framförallt för oss hembryggare som inte kan mäta den. Mer av en trevlig siffra vi kan använda för att jämföra från öl till öl. (Har inte läst inlägget, länka gärna).

Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra, sådant är livet. smile Tycker inte att jag känner någon speciell smak som förföljer från öl till öl. Förstår att det kan vara svårt att förklara, men kan du på något sätt ringa in den? Kanske kan det vara lättare att beskriva vad det inte upplevs som.

Humliga öl skulle jag tro åtminstone till viss del kan bero på att en hel del smak/arom försvinner upp i luften. Att torrhumla i fat hjälper - humlen åker i, oljorna mm. stannar kvar i fatet, och det utan att få kontakt med syre.

57

(16 svar, postad i Utrustning)

Målet är att driva av DMS, samt ha den mekaniska rörelsen så att proteiner klumpar ihop sig och fäller ut sig, och utvinna ordentligt ur humlen (isomeriseringen av alfasyra mm. är inte bara temperaturberoende). Det behöver inte koka så våldsamt för det, bara det rullar lite fint enligt vad Lindh visat så blir det bra. Det blir lätt att hembryggare vill optimera allt, större-snabbare-kraftigare=bättre, och därav har vi nog fått en kultur som kokar skiten ut vörten till ingen större nytta. Tror även det kan finnas viss historisk aspekt på det hela.

Jag kan inget om hur större bryggerier gör, men jag skulle gissa att det handlar om en skillnad i hur bra den dyrbara humlen kan användas till fullo, i avvägning mot energikostnaden för att driva onödigt mycket vatten till kok.

Ändrat har jag nog inte gjort? tongue

Sekundär kan vara kontraproduktivt när det gäller jäst. Finns olika läror om det här, har själv hållt på med det men slutat. Tanken är att jäst som börjat vandra mot botten rörs upp och får börja om. Vi får hoppas att den börjar bete sig, det är ju trots allt rätt tidigt (lär vara 4 dygn nu va?), och lite kyla brukar göra susen för flockningen. Jag hade mer oroat mig för att jästen kan ha producerat oönskade smakämnen som inte går att få bort.

I värsta fall får du väl torrhumla skiten ur den. Kanske hjälper mot förkylningen också wink

(Hade jag haft 29 grader inne och kallt ute hade jag byggt jäskammare med styrning av några datorfläktar för att hålla temperaturen där jag ville.)

"General purpose ale yeast with neutral flavor profiles. Its low attenuation gives beers with a very good length on the palate. Particularly recommended for specialty ales and trappist type beers. Yeast with a good sedimentation: forms no clumps but a powdery haze when resuspended in the beer." säger databladet

Disclaimer: har aldrig bryggt med S-33. Trodde ärligt talat det var en lagerjäst (känner igen namnet)... big_smile Ditt SG och att det ser ut som juice (jäst i suspension misstänker jag du menar?) tycker jag tyder på att den är klar, med tanke på att den har "low attenuation" (=skillnaden mellan OG och FG förväntas bli låg). För att vara säker, kolla ett SG-prov snart igen, "samma SG i tre dagar" sägs vara den gyllene regeln. Själv brukar jag ge det lite tid och chansa på att den är klar. Under tiden är det bara bra om du kan höja tempen några grader (+3 C) så att jästen kanske vaknar till liv och dessutom städar upp efter sig.

Skulle inte jästen flocka kan det bero på att den inte riktigt är nöjd, t.ex. för att du kylde den från 21 c till 17 c efter att den hade acklimatiserats i sin nya miljö. En något snällare hantering hade också kunnat vara att rehydrera den enligt konstens alla regler, men tror inte det vore avgörande. Efter 3½ dag tycker jag dock du borde ge den lite chans att få flocka. smile Kyla hjälper ju till med detta, men enligt stycket ovan gör nu nog klokt i att vänta med det ännu på några dagar.

60

(16 svar, postad i Utrustning)

Tror inte det spelar så stor roll. Det är den mekaniska rörelsen vi vill åt av ett rullande kok, lite mer i mitten vs. över hela gör nog detsamma eftersom vörten rör på sig och blandas runt när det bubblar på.

Testa ställ flaskorna kallt (kylen) några dygn så jästen får limma fast sig i botten. Sen häll försiktigt och spara sista slatten förstås smile Jästsmak brukar lägga sig efter några veckor annars, allteftersom jästen flockar (klumpar ihop sig och faller till botten) skulle jag tro.

För att undvika överkok kan jag rekommendera att skumma av koket med hålslev i början då skummet bildas. Då krävs det mindre marginaler (några centimeter) till grytkant. Viktigt att göra detta innan första humlegivan åker i, annars skummar du av humle också och det påverkar såklart smaken/beskan.

Gryta är klurigt, det kostar pengar up-front men det finns å andra sidan ett andrahandsvärde i det.

En kyl hittar du för 200 kr på blocket om du bevakar marknaden någon vecka eller två, ibland skänker folk bort mot avhämtning. Bara ett exempel jag hittade på 20 sekunder:
http://www.blocket.se/goteborg/Electrol … 20&w=2

Temperaturkontroller STC-1000 finns för under hundralappen på ebay eller aliexpress.

Mala malt själv kan du ju komma undan med utan. Bor du t.ex. i göteborg finns essensspecialisten på mölndalsvägen, där kan du få malten du köper (lösvikt) uppvägd och krossad gratis. Finns säkert liknande lösningar på andra orter.

63

(5 svar, postad i Utrustning)

Mitt nej var menat som att det är ofarligt. Stödjer mig på livsmedelsverket som källa.
"Det behövs surare livsmedel än vört för att lösa ut höga halter aluminium ur kokkärl. Hur mycket aluminium som skulle kunna lösas ut av vörten du tänker koka är omöjligt att säga, men precis som du säger så gör vi också bedömningen att det rör sig om mycket små, och oskadliga, halter."
Se inlägg #18 i tråden http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2396

Det kan väl finnas viss anledning att vara försiktig om man jobbar med sura livsmedel som har kontakt med aluminium en längre tid (månader):
http://www.livsmedelsverket.se/livsmede … aluminium/

Tror även humles regulator bara går år ett håll, för skruvar man ner inställda trycket till under nuvarande jämviktstryck pyser inget baklänges, åtminstone inte vad jag kan höra (å andra hållet hör man pysande).

Går att läsa mer om man är intresserad här: http://hydraulicspneumatics.com/200/Tec … ltersandFR

65

(5 svar, postad i Utrustning)

Ett omdebatterat ämne. Jag säger nej. smile

66

(286 svar, postad i Utrustning)

svensson.lu skrev:

Jag har faktiskt funderat på en CO2-driven sändare till humlen. Vi använder oss mycket av tryckluftsdrivna stoftsändare på jobbet (googla "pneumatic ash transmitter" för den som är intresserad) och jag är ganska säker på att det skulle funka till humle också.
Dock så blir det inte så mycket handarbete kvar och det måste finnas ett visst mått av tillfredställelse i hantverket annars försvinner det roliga.
Det måste bara ske på mina vilkår. Jag är så trött på att övriga familjen råkar bli vrålhungriga precis när jag kokar, vilket resulterar i en anings obalanserad bäska pga för lång whirlpool.

Haha, ja det är sant där med hantverket. Å andra sidan slipper man glömma. Det har blivit lite av en issue för mig... oftast kommer jag på det efter några minuter, men det har hänt att jag fått "humlealarm" på telefonen, klickat bort det, och sen upptäckt att det är humle över i slutet av bryggningen -.-

Som de andra skriver - alltid en kul tråd som liksom sätter standarden den här!

67

(286 svar, postad i Utrustning)

Aha, total automatisering, det förklarar setupen. Egentligen skulle du väl kunna ha automatisk ihällning av humlen när den nått säg 80 c också, det låter ju kanske som en krånglig nöt att knäcka men det behöver inte vara svårare än en soleniod eller ett hobbyservo som öppnar en lucka (manuell reset). Ja, det låter enkelt i teorin i alla fall. wink

68

(286 svar, postad i Utrustning)

Om du ändå späder vörten, varför inte göra BIAB av det och köra en gryta (med pump som recirkulerar för att hålla jämn värme)?

svensson.lu skrev:

Mitt största problem är att få tag i en så pass stor låda.

Hur stor är grytan inkl. saker som sticker ut, och hur mycket väger allt?

Jag är intresserad! För en som bor i gbg är växjö lite långt bort, kan du skicka det med paket (jag betalar frakt såklart)? Hur är det med rödetaljerna, de ser ut att ha korroderat lite, men dem är safe att använda ihop med livsmedel antar jag?

För att förtydliga ställer man kylen lågt så den köra hela tiden och låter den externa termostaten istället.

Jag har en annan idé om det där med liggunderlag. Har testat att sätta tempsensorn sådär, men resultatet blir att kompressorn går långa stunder och är av långa stunder. Det finns stor anledning till att misstänka att temperaturen på en sida av hinken skiljer sig flera grader från andra sidan (jämför bara med hur temperaturen kan diffa i en mäsk). Dessutom blir det onödig isbildning på kylelementen (såvida inte avfrostningen som finns på nyare kylar fortfarande är aktiv, vilket i praktiken innebär ett värmeelement som värmer upp isen - vilket alltså stör vår tempstyrning). Min lösning är att istället sätta in en liten fläkt (t.ex. en 12 v-fläkt från en gammal dator), som får blåsa på kylelementen så att de inte isar igen. En annan fördel är att luften blir fräschare med en fläkt, det blir inte lika fuktigt och äckligt som det kan bli annars. Det är framförallt tydligt vid kallare temperaturer (lagerjäsning, kegerator, kallkrasch).

Framför fläkten sätter man temp-sensorn, så att den håller omgivningstemperatur. På samma sätt håller omgivningen runt jäskärlet den tempraturen (luft i rörelse har bättre kyleffekt än stillastående, eftersom den hela tiden flyttar bort värme på ytan). Man kan hävda att jäsningen utvecklar värme under den mest intensiva fasen. Ok, så sänk temperaturen i början ytterligare då om det visar sig vara ett problem. Jag tror dock att varierande temperatur är mycket värre än att det är någon grad för varmt - det är framförallt vid temperaturfluktuationer jästen blir stressad och producerar oönskade smakämnen.

72

(6 svar, postad i Utrustning)

Aa, du bör ju vara medveten om att grejerna man köper på ebay inte alltid är så säkra ur elsäkerhets- och brandsäkerhetssynpunkt, men det funkar. Bättre att överdimensionera här, inte alltid grejer på ebay håller vad dem lovar.
Edit: Du vill nog också veta att du kan konvertera ett nätagg från en gammal dator (som du säkert kan hitta gratis) till en säker och strömkälla som klarar hög ström. Laptopladdare funkar också, men de brukar ligga på högre spänning än 12 v.

Ni andra i tråden: Tolkar det som att ni båda kyler luft, inte ett vattenbad? Luftflöde över elementen gör stor skillnad precis som du säger scaryeyes, inte bara på värmesidan utan även på kylsidan. Jag tolkar det som att timmytoe är nöjd med att komma ner till alejästemp säg 18-20 C, det borde väl funka även under sommar-rumstemp (även om det är en ineffektiv teknik)?

73

(6 svar, postad i Utrustning)

Du kommer överbelasta din laddare med risk för överhettning/brand som följd. Bättre skaffa en som klarar högre ström. För att reglera temperaturen skulle du kunna använda en STC-1000 (100 spänn ebay). Att du har cirkulation på vattnet är ett stort plus men du behöver tänka ordentligt på isolering om det här ska funka. Har inte räknat på det men tycker du borde kunna hålla temperaturen hyffsat för en ale i alla fall med din setup.

Edit: Ok, för att faktiskt svara på din fråga: mest troligt får du ingen brand utan överhettnings/strömbegränsningsskydd kickar in. På en modern switch-mode adapter kommer det mest troligt inte bli någon jämn spänning ut, utan den kommer klippa och ha sig på ett sätt som mer liknar växelström. Om det inte sitter styrelektronik i peltieren (vilket jag inte tror det gör) kommer den kyla med begränsad effekt. Att driva komponenter utanför sin specifikation är däremot inte att rekommendera.

74

(4 svar, postad i Utrustning)

Ähh, ni överdriver. Aluminium är inte farligt, man får inte alzheimers. De utfällningar av aluminium man får ligger långt under livsmedelsverkets gränsvärde. Av kosmetiska skäl kan det däremot vara värt rostfritt, liksom att rostfritt har bättre värmeledningsförmåga vilket är bra om grytan står på en kokplatta.

Sjunker temperaturen (krävs inte mycket) sugs luft in bakvägen genom vattenlåset. Då följer också vätskan där i med ner i ölet. Är det inte rent vatten (vilket är svårt att garantera med tanke på luftburna bakterier, jäst, blomflugor mm.) finns risken för infektion. Vodka sägs funka, jag själv kör saniclean eller star san (saniclean skummar inte så mycket, så man behöver inte fylla på så ofta). Jodofor, klor eller liknande är förstås direkt olämpligt eftersom det är giftigt - och ger smak åt ölet.