brygga en lager

Jag tänkte brygga en lager i stugan på landet, ställa jäskärlet i en jordkällare.
Jag har fått mej berättat att man skall ha sprit eller dyl. i jäsröret för att inte ge smak till ölen, är det korrekt? 

Sedan undrar jag hur länge den kan stå i källaren, är det ok med 1-1/2 månad utan omtappning?

Cheers!

Sv: brygga en lager

Det där med jordkällare och lång tid tycker jag låter som en utmärkt idé.  Den bästa lagern jag gjort fick nog stå närmare en månad och kallt, bara primär, pga jag av olika orsaker inte hann med som det var tänkt. Sedan en vanlig temphöjning några dagar inför primning etc.

Sen det där med sprit i röret, känns för mig mest som en ev gardering ifall tempen skulle trilla ned under nollan, men smakpåverkan har jag svårt att tro på.

//Perwaste

spännande,
vad tror ni, blir detta bra?
det ett taget och något mod i tid.
kan et funka?
2.26 kg Munich II (Weyermann) (16.7 EBC) Grain 1 82.0 %
0.45 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 2 16.4 %
0.05 kg Carafa II (Weyermann) (817.5 EBC) Grain 3 1.7 %
12.17 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil 60.0 min Hop 4 10.7 IBUs
7.30 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop 5 13.7 IBUs
1.10 ml Protofloc (Boil 15.0 mins) Other 6 -
0.5 pkg Munich Lager (Wyeast Labs #2308) [124.21 ml] Yeast 7 -
1.25 ml Yeast Nutrient (Primary 10.0 mins) Other 8 -

Ingen smak och aromgiva? Om du har kvar Hallertauer skulle det kanske vara idé att kasta i en 10-grammare på 10 min samt 0 min.

Nu antar jag att det är en batch på 10 liter, av maltnotan att döma?  Vad är det för karaktär du är ute efter? Lite färg från carafan ser jag.

stämmer 11liter skall det bli..
på originalreceptet hade de lagt all humle på 30 minuter.jag tyckte det verkade lite konstigt så jag la allt på 60min,
30 min kändes som varken hackat eller malet..
bra fråga, när jag har kollat på några lager har det knappt varit smak o aromgivera med. speidels hade 5gram av 2olika humle tex.
men jag gör nog som du säger , lägger på lite smak o arom.

Två saker du bör tänka på: 1. Hur stabil är temperaturen i jordkällaren? Ifall du är osäker bör du mäta under en vecka. 2. Glöm inte att göra en förkultur för att försäkra att jästen är tillräckligt aktiv (och att du har tillräckligt många celler). Använd en kalkylator för det senare...

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sjunker temperaturen (krävs inte mycket) sugs luft in bakvägen genom vattenlåset. Då följer också vätskan där i med ner i ölet. Är det inte rent vatten (vilket är svårt att garantera med tanke på luftburna bakterier, jäst, blomflugor mm.) finns risken för infektion. Vodka sägs funka, jag själv kör saniclean eller star san (saniclean skummar inte så mycket, så man behöver inte fylla på så ofta). Jodofor, klor eller liknande är förstås direkt olämpligt eftersom det är giftigt - och ger smak åt ölet.

mycket bra,
jag offrar lite av spriten i barskåpet för detta...det går ju inte åt så mycket!
chansar inte!

Har du hunnit kolla vad du har för temp i din jordkällare?

Jag har sett att några kör med starzan i röret, av just de skälet. Men som du säger, det blir ju inga större mängder.

nja...det blir vid påsk..men man måste ju förbereda sig mental och hitta något bra recept.

Det är inte alls fel att koka humlen i 30 min för en mörk lager, de ska inte ha så mycket humlearom. Men gör som du tycker blir gott förstås.

jag har kommit på två frågor till...
om jag gör en förkultur till lageröl, skall den göras i den tänkte jästempen 10-12grader eller kan man göra den i rumstemperatur?

JoelS nämnde att om tempen sjunker så blir det baksug och vattnet kan sugas tillbaka i jäskärlet.
För att undvika detta undrar jag om dessa jäsrör fungerar som "backventil"? när det suger tillbaka borde locket stoppa, eller är det kanske inte tillräckligt tätt?

http://shop.humle.se/utrustning/jasning … pp-4437-mm
http://shop.humle.se/utrustning/jasning … t-duplex-0

Förkulturen ska göras i rumstemperatur.

De där jäsrören kan suga tillbaka vätska. Ett s-lås format jäsrör undviker den risken men är svårare att rengöra.

i morgon kokar det i grytan, första lagern med härligt källvatten.
vet inte va ph ligger på men jag får väl justera i värsta fall...

Spännande! Vad hamnar receptet på för diverse ingredienser och storlekar, tider etc?