Syresättning av vört med kompressor

Jag har ett numera ett jävla besvär med att syresätta mina 20-liters batcher genom skakning, mycket på grund av att jag genom mina skräpiga gener haft två ljumskbråck och därmed har samma marklyftskapacitet som min tvååriga dotter. Därför tänkte jag istället använda en kompressor jag sitter på sedan tidigare med en diffussionsten jag nyss beställt.

Frågan är nu till vän av ordning; är det någon som har en rekommendation om hur länge man bör köra med kompressorn i vörten för att få ok syresättning? För info så brygger jag i nio fall av tio "normalstarka" öl runt 5%ABV

Tacksam för all input!

/S

Sv: Syresättning av vört med kompressor

Du kan köra den hur länge som helst du kommer aldrig över 8 ppm, mer syre finns inte i luften, men man brukar
säga att med akvariepump så räcker det med 5min.. Vill du över 8 ppm så behöver du tillföra mer syre exempelvis
med syrgas.

När det gäller och skaka hinkar så räcker det med ca 45-60sek för att komma upp i 8 ppm, resen gör man för
istället för att gå till gymmet smile

/F

Tänk på att en kompressor kanske är starkare än en akvariepump... tänk om diffussionsstenen...exploderar! big_smile

Kan också vara smart att filtrera luften pga. luftburna bakterier eller sådana lösta i kondensvatten (bildas om du har kompressorn stående ute i garage eller liknande), eller smörjolja från själva "pumpen".

funkar inte en sådan tillräckligt bra för syresättning av små batcher? http://shop.humle.se/utrustning/jasning … r/the-whip
verkar enkel o smidig för ändamålet.

Ett tips ombud inte får det att funka är att skippa lyftandet och bara luta hinken med stöd mot ena benet. Därefter kan du utan större ansträngning skaka den fram och tillbaka över den jämvikt som skapas i lutningen. Fungerar minst lika bra som "vanlig" skakning.