Testar olika jäster. Med mycket varierande resultat, fråga om S-33
Jag gjorde ingen förkultur, utan följde de lite annorlunda anvisningarna till den, sprinklade den över en 23 liters OG 1.043 vid 21 grader, väntade en halvtimme och vevade sen på som tusan för att syresätta (som instruktionerna sa), det jäste på bra i ca 17 grader (hinkens temp).
Nu 3½ dag senare så ser den ut som juice, vilket alltid är något, men den verkar inte göra så mycket (har inget jäsrör på denna tunna, då det är en Coopers skräptunna) men tempen tyder inte direkt på någon större aktivitet.
Är S-33 en 'ninja-jäsare' eller har den kapitulerat. Svårt att veta när man testar första gången.
(Min höga OG står och puttrar som ett lokomotiv med två S-04'or som jäst. samma rum, samma bord, lite högre temp p.g.a. redig jäsning)
Sitta och vänta på ett under (eller jobbar den i smyg) eller dunsa i mer (annan) jäst? Har bara 2 Nottingham, och en S-04 hemma, som jag inte vet om jag ens vill slösa i denna smörja.
(har ett SG på 1.013 eller så just nu, så lite nytta har den gjort)
Men vet inte om jag vill slänga i någon annan jäst, då detta just var ett jästtest, och jag är mer förkyld än törstig ändå.