Hur bra blir era öl?

Hej.

Jag har bryggt i 3 år och har alltid haft som ambition att brygga riktigt bra öl, a la kommerisellt, ibland blir det riktigt bra och ibland inte. Brygger ipa, veteöl, pale ale mm men mestadels försöker jag brygga dubbel ipa och skulle vilja få till de i "Pliny"-klass men det kan man ju glömma.. Fattar inte hur de gör?(!) Men jag kan aldrig komma ifrån den där "hembrygda" touchen, nånting i smaken.. Kan inte sätta fingret på vad det är, förstår ni vad jag menar? Kanske har det med bryggmetoden att göra, kör alltid Biab för tidsbesparingens skull, krossar malten själv o använder fat och extremt noga med renligheten.
Behöver man köpa ett bryggverk för att komma ifrån detta problem?

Så nu till min fråga, hur bra blir era öl om man ställer de mot ett motsvarande kommersiellt öl?

/Harald

Sv: Hur bra blir era öl?

Vattenbehandlar du? Kontrollerad jästemp?

Den där hembryggda smaken hänger nog mycket på jäsningen. Man tenderar att få mer jäsbiprodukter när man jäser i jäshink jämfört med stora cylindrokoniska jästankar. Det blev väldigt tydligt när några göteborgska hembryggare gjorde ett antal kloner och provade mot originalen: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 … aller.html

Detta behöver inte alltid vara en nackdel, ibland tycker jag mina öl blir godare än kommersiella liknande, ibland sämre. Oftast är det just humliga grejer som är sämre än de kommersiella. Jag brukar testa mina hembrygder mot kommersiella motsvarigheter så fort tillfälle ges, och har samlat alla dessa inlägg under en bloggkategori: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/sear … C3%A4rlden

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra, sådant är livet. smile Tycker inte att jag känner någon speciell smak som förföljer från öl till öl. Förstår att det kan vara svårt att förklara, men kan du på något sätt ringa in den? Kanske kan det vara lättare att beskriva vad det inte upplevs som.

Humliga öl skulle jag tro åtminstone till viss del kan bero på att en hel del smak/arom försvinner upp i luften. Att torrhumla i fat hjälper - humlen åker i, oljorna mm. stannar kvar i fatet, och det utan att få kontakt med syre.

Oj, svår fråga, men jag ska göra ett försök.
Personligen är jag i regel nöjd med mina öl, det kanske inte alltid blir högsta betyg men väl godkända.
Bryggverk har inte med saken att göra. Vad gäller BIAB vet jag inte eftersom jag inte använder det själv.

Nedan följer mina tankar och erfarenheter vad gäller hembryggt och kommersiellt öl.

Till att börja med så finns det såväl dåliga och bra öl både vad gäller kommersiella och hembryggda.
Den bästa möjligheten att prova hembryggda öl är på Folkets val på SM, så har du möjlighet att åka på SM så rekommenderar jag att du gör det.
Enligt min mening är de flesta av de hembryggda ölen generellt bra (godkända eller bättre), minst lika bra som kommersiella motsvarigheter (undantag finns det alltid).
Dock så håller de flesta hembryggda öl inte en riktigt hög standard (mycket väl godkända), men det gäller även kommersiella öl som i regel är godkända men få är riktigt bra.

När det gäller öl som inte riktigt håller måttet så skulle jag sätta jäsningsproblem som nummer 1.
Jäsningsproblemen leder oftast till felsmaker såsom, acetaldehyd, högre alkoholer, fenoler och ibland för hög diacetyl (fast det är mer sällsynt nuförtiden).
Anledningen till jäsproblem skulle jag säga beror på två saker, dålig kvalité på jästen och/eller för lite jäst, alternativt för mycket jäst!
Jästemperatur: antingen för låg eller för hög.

Som nummer 2 skulle jag sätta felaktigt pH i mäsken.
Viktigare än vad många hembryggare tror för att få ett bra slutresultat.
Det finns skrivet mycket om detta och ska inte underskattas eller bortses ifrån.

Några andra vanliga fel på öl både hembryggda och kommersiella:
- överlakade, ger trista astringenta toner som förstör ölet.
- "varmjästa", framförallt märkbart i så kallade ljusa lageröl av typen internationell lager,
- grönsakstoner, för kort koktid (under en timme),
- "platta", smaklösa, intetsägande, oftast i enklare kommersiella ales, för lite färsk humle, användande av humleextrakt, eller en alltför neutral jäst
- obalanserade, för torra (hårt utjästa) eller för söta
- felaktig syrlighet i framförallt mörka öl, mörk lager, porter o stout. För lågt pH i mäsken, för lite karbonater.

6 Senast ändrad av svensson.lu (2016-04-04 09:32:39)

Edit: Kenneth hann precis före med en utförligare beskrivning ...
Precis som Ekstedt skriver är det garanterat jäsrelaterat.
Om du får till rätt förutsättningar med kontrollerad jästemperatur, pigg levande jäst, jästmängd och syresättning så kommer det att smaka bra varje gång.

Vad använder du för jäst? I vilken omgivande temperatur jäser du i?
/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Först vill jag tacka för all input! Det uppskattas!

Jag skulle vilja beskriva smaken som lite lätt syrlig, lätt söt kola-liknande smak, men inte burkmajs eller papp eller så, i den senaste ölen är den inte lika tydlig som de tidigare, men den finns där. Att det har med jäsningen låter intressant. Min tanke är att det haft med mängden karamellmalt att göra så i den senaste hade jag bara 2,5% o resten pale, massa humle i koket o torrhumlad med 11g/L vilket det inte finns mycket spår av i det färdiga ölet. O sötman i gommen är ändå relativt hög, hur jag än gör tycker jag ölen blir ganska maltig.
OG1.067 FG 1.008.
Mäskade 75 min 65c, kokade 60 min o jäste ölet med wlp001 vid 20-21c 1v, torrhumlade 1v, kallkrasch 4 dagar o ner i fatet. Jag har gjort kloner, recept från böcker o egna.

Jag har ungefär samma procedur varje gång, jag justerar vattnet med hjälp av Brewers friend. Mäskar, kokar, kyler snabbt med plattvärmeväxlare ner i 15L hink, vispar som en tok i 1 min (orkar inte mer) o tillsätter jästen. Kör jag flytande tillsätter jag den direkt, kör jag torrjäst rehydrerar jag den i vatten (enl instruktion) o tillsätter. Sen skakar jag hinken 1 min. Jag har en jäskyl på balkongen m tempkontroll, innan det jäste jag i källare med en temp på 17-18c. Jag kanske ska tillägga att jag bara brygger 10 L batchar om det kan ha betydelse.
Jag har bara använt flytande jäst 2 gånger annars har jag bara använt torrjäst, US-05 eller andra från samma tillverkare o aldrig gjort förkultur för det verkar så krångligt men använder jästnäring.

Jag är inte kung på att beskriva smaker men är ändå känslig. Det skulle vara kul om någon med erfarenhet kunde testa ölen för en opartisk bedömning, ens vänner kan man inte lita på wink de har aldrig klagat.

Jag var på SM förra året när det hölls i Solna o då tyckte jag att min egen höll sig ganska bra i jämförelse.

Kanske har jag för höga förväntningar på mig själv med tanke på den korta tid jag hållt på men samtidigt vill jag verkligen få till det.

Hoppas ni kan få ut något av detta

/Harald

Harald skrev:

Jag är inte kung på att beskriva smaker men är ändå känslig. Det skulle vara kul om någon med erfarenhet kunde testa ölen för en opartisk bedömning, ens vänner kan man inte lita på wink de har aldrig klagat.
/Harald

Den sista meningen visar på en insikt som inte alla har. SHBF har en funktion för sina medlemmar där man kan skicka in öl och få en oberoende bedömning.

Sedan så finns det nog inga kungar när det gäller att beskriva smaker. Det är ofta ganska fruktlöst analysera eventuella problem utifrån en smakbeskrivning, man måste prova ölet.

Att du upplever ölen som alltför söt/maltig kan ju ge viss vägledning. Särskilt då du ligger på 88% skenbar utjäsning. Det är inte så att du gjort det klassiska misstaget att gå på bryggprogrammets IBU-beräkning? IBU-formlerna beräknar beskan på vörten och kommer därmed ge ett värde som ligger 20-25% över den verkliga beskan efter jäsning. Jag gjorde själv den missen i början och undrade varför beskan alltid vart så låg tills jag hittade Ekstedts inlägg om bryggtekniska slamkrypare. Lägre beska kommer göra att ölen upplevs som söt.

Annars kanske det är värt att testa att skippa karamellmalten helt eller köra med någon ljusare sort.

Håller med alla ovan. Har en sak att tillägga. Jag håller det som mindre troligt, men kan det vara diacetyl? Smörkola/popcorn beskrivs det som, vet inte om jag gillar den beskrivningen men... Tycker FG och temp du beskriver ligger bra, men det skulle kanske kunna vara din temperaturmätare i jäskylen som är fel, och att du då kanske jäser kallare än du tror och därmed får diacetyl. Detta borde sammafalla med ökad mängd gröna äpplen (acetaldehyd), något du kännt lukten/smaken av? Skulle kunna vara det du beskriver som syrligt.

Andersson: Vad gäller IBU brukar vi väl ändå diskutera dem utifrån hur dem är i vörten, sen får jästen (och tiden) göra sitt? Med "vi" menar jag alltså du, jag och alla andra på forum mm. smile IBU är ju ändå en approximation på många sätt, framförallt för oss hembryggare som inte kan mäta den. Mer av en trevlig siffra vi kan använda för att jämföra från öl till öl. (Har inte läst inlägget, länka gärna).

Några iakttagelser på ditt "recept".
Väldigt hög utjäsning på 88% med ett FG på 1,008 och trots det tycker du att ölet smakar sött låter väldigt underligt, det borde vara tämligen torrt i smaken.
Den lätt syrliga smaken skulle kunna komma från pH stabilsatorn (Brewers friend).
Har hört fler som inte varit riktigt nöjda med pH stabilisatorn.

Men jag förstår inte den lätt söta kola smaken, kan vara diacetyl som spökar.
Prova med en diacetylrast genom att höja temperaturen upp till 20 grader eller något däröver några dagar innan du lägger på fat.

För att få ett lite krispigare öl skulle du kunna tillsätta kalciumsulfat och skippa pH stabilsatorn.
Du kan även prova att ersätta pale ale malten med pilnsermalt om du vill få en mindre maltig smak.
Jästnäring behövs inte i en helmaltsöl. Det finns tillräckligt med jästnäring naturligt i vörten.

Som redan skrivits kan du skicka in ditt öl på bedömning till SHBF.
Det är dock inte rätt läge att göra det nu eftersom alla domare kommer att vara fullt upptagna med SM bedömning.
Vänta efter SM med att skicka in ölet för bedömning.
Att lämna in ölet till SM för bedöming är ett alternativ men då bedöms ölet mer på typriktighet och du får kanske inte den feedback som du önskar.

13 Senast ändrad av Castor (2016-04-05 09:54:01)

ekstedt skrev:

SHBF har en funktion för sina medlemmar där man kan skicka in öl och få en oberoende bedömning.

Hur fungerar detta rent praktiskt?

När man efter 2,5 månaders lagring på flaska har fått ett hyfsat bottensediment, så är det ju rena vällingen när flaskan kommer fram efter transporten:-(

Lagras flaskan då ytterligare under 2,5 månader innan test?
Nej, knappast troligt. Då har ju "spetsen" av humlen i en IPA kanske rundats av alltför mycket.

Dessutom, hur ska SHBF veta hur länge ölet har lagrats på flaska?

Castor skrev:

Hur fungerar detta rent praktiskt?

När man efter 2,5 månaders lagring på flaska har fått ett hyfsat bottensediment, så är det ju rena vällingen när flaskan kommer fram efter transporten:-(

Lagras flaskan då ytterligare under 2,5 månader innan test?
Nej, knappast troligt. Då har ju "spetsen" av humlen i en IPA kanske rundats av alltför mycket.

Dessutom, hur ska SHBF veta hur länge ölet har lagrats på flaska?

Förstår nog inte dina invändningar och riktigt. Det går till så att du skickar en eller några flaskor med post, alternativt lämnar över direkt om du bor i en större stad. Naturligtvis tar det inte 2,5 månader för bottensatsen att samla ihop sig igen. Är det en ipa vi pratar ska du förstås skicka in den så snart som möjligt efter flaskning. Du kan skicka med recept och bryggprotokoll eller vad du nu tycker är relevant information för bedömning.

Inser att en länk till vad vi pratar om kan vara på sin plats: http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel

Skönt att det är andra som tycker detta är märkligt..
Jag får väl erkänna att jag alltid kört Beersmith rakt av o inte räknat ut IBU manuellt, men har tänkt att det mer är ett riktmärke för mig själv än helt rätt, jag ska ju inte sälja ölen.

På mina i snitt 4 kg malt o 18 liter vatten har jag de senaste 2 ggr använt 6g kalcium sulfat o lite drygt 1 g Lactol. På de tidigare 3-4 kalcium sulfat, 1g kalcium klorid o 1g Lactol. PH har landat mellan 5,2-5,6.
Ursäkta Kenneth jag var inte tydlig, Brewersfriend.com borde jag skrivit, där finns verktyg för beräkning av detta o även vattenrapporter.

Jäskylen har en stc1000 som jag kollar av varje gång med Greisinger labbtermometer. Så jag tycker att själva kontrollen av jästemperaturen borde vara ok.

Det jag kanske kan tänka mig o som jag läst någonstans är att man inte ska ha locket på vid kok, det har jag iofs inte helt haft, tidigare ca 50% på glänt o nu senast inte alls, kanske därför som dessa smaker förekommer i mindre grad?

Innan jag tappade upp den senaste på fat så tyckte jag den doftade fantastiskt fint, pigg o fräsch av humle, precis som jag hoppats på. Men när den väl var på fat o kolsyresatt så var det som bortblåst.

Kan det vara så att det är själva bryggmetoden som är grejen, att man pressar ur påsen för mycket o därav får med sig för mycket "felsmaker"? Att laka vörten på vanligt vis egentligen ger bättre öl?

Jag har egentligen aldrig misslyckats helt med en brygd men de har alltid haft denna bismak, men för övrigt goda öl.

O det är inte möjligtvis så att någon av er bor eller jobbar i Stockholm som skulle tänka sig att testa en flaska för bedömning? smile

Harald skrev:

Jag får väl erkänna att jag alltid kört Beersmith rakt av o inte räknat ut IBU manuellt, men har tänkt att det mer är ett riktmärke för mig själv än helt rätt, jag ska ju inte sälja ölen.

Det finns ingen anledning att räkna ut IBU manuellt, det kommer inte göra någon skillnad. Däremot kan du dra av 20 % själv om du vill få IBU för ölet i stället för vörten. Men om man som du (och de flesta gissar jag) bara använder det som ett individuellt riktmärke och lär sig hur mycket olika IBU smakar så spelar det ingen roll. Det kan dock vara bra att känna till detta när man hör IBU-tal från olika kommersiella öl då det oftast är ett uppmätt värde på ölet som anges.

Okej då är jag med. Tack för förklaringen. Det kommer mest troligt göra stor skillnad för min kommande öl.

Du kan prova att öka beskan, det kan ju dölja den lite söta kolasmaken och kanske syrligheten (fast det tror jag inte).
Jag jobbar i sthlm, men är inte någon älskare av DIPA som du vill åstadkomma så risken finns att jag inte blir objektiv i min bedömning wink
Om vi kan ordna det på något sätt så kan jag prova en av dina flaskor.
Är certifierad domare och har 20+ års erfarenhet av hembryggning och är superkänslig för acetaldehyd så jag tror att jag kan hjälpa dig att identifiera problemet (om det nu finns något) med dina öl.

Skicka mig ett email via "E-post" länken i inlägget så kan vi se om vi kan fixa logistiken med överlämningen av en flaska.

Det skulle jag verkligen uppskatta Kenneth! Jag hör av mig under helgen.

Och stort tack till er alla för all feedback! Nu har jag mycket att tänka på så nu ska det bryggas med förhoppningsvis bättre resultat.

Mvh /Harald

Naturligtvis tar det inte 2,5 månader för bottensatsen att samla ihop sig igen.

Jaså?
Varför inte?

Samma fysikaliska lagar gäller. Är det något kemiskt som har förändrats, menar du?

Jag har sett hur paket hanteras inom Posten, t.ex. vid sortering.
För att efterlikna detta, så kan man kraftigt skaka en flaska under 5-10 sekunder.

Hur jäst och skräp därefter ska sedimentera fortare än vid det första tillfället övergår mitt förstånd....

Castor skrev:

Naturligtvis tar det inte 2,5 månader för bottensatsen att samla ihop sig igen.

Jaså?
Varför inte?

Samma fysikaliska lagar gäller. Är det något kemiskt som har förändrats, menar du?

Jag har sett hur paket hanteras inom Posten, t.ex. vid sortering.
För att efterlikna detta, så kan man kraftigt skaka en flaska under 5-10 sekunder.

Hur jäst och skräp därefter ska sedimentera fortare än vid det första tillfället övergår mitt förstånd....

Det är två delar i det hela, flockulering och sedimentering. Flockulering innebär att partiklar klumpar ihop sig, vilket gör att de sedimenterar fortare. Normalt sett är flockulering en mycket långsammare process (dagar) medan sedimenteringen går på ett par timmar. Så i normalfallet ska en välsedimenterad flaska som har blivit omskakad snabbt sedimentera igen. Vid extremt långsam flockulering blir effekten förstås inte lika tydlig, men 2,5 månader ska det absolut inte behöva ta.

Och vid så dålig flockulering får man helt enkelt acceptera att ölet är grumligt, alternativt börja ta till effektivare klarningsmetoder. Att vänta så länge på att en ipa ska klarna är helt orimligt.

Den värsta kritikern är nog en själv.

Angående syrligheten så testa att sluta använda pH stabilisatorn, den gav mig syrliga öl iallafall. Jag har 8.1pH och oftast gör jag en syrarast (32C) på ganska precis en timma. Har mätt med en pH mätare och kommit fram att det tar ca 55min att komma ner till 5.6pH. Vill jag brygga fortare så använder jag mjölksyra, men som norrbottning som jag är, så har jag alltid tid att brygga i en lugn takt. wink Det går att få ner pH med andra tillsatser, läs på om vattenbe4handling och få fram en aktuell vattenprofil från din kommun om du nu använder kommunalt vatten.

Gör jag mörkare öl så undviker jag en syrarast, tycker det blir bättre utan den när jag brygger en mörk öl, finns säkert någon teoretisk förklaring.........
Försök få tag på folk i din närhet som brygger och byt flaskor mellan varandra, det är alltid mycket bättre att få feedback från en som brygger för oftast när man ger en öl till en som inte brygger så kan de inte förklara varför den smakar bra eller dåligt.

Mörkare rostad malt sänker pH mer än ljus, så den teoretiska förklaringen är att malten där gör jobbet själv. smile (Syrarast trodde jag tog typ runt 5h? blandar jag ihop det kanske)

25 Senast ändrad av Vägmästaren (2016-04-24 17:58:48)

Upplever lite av samma problem som TS har, med mina hembrygder. Av de 22 bryggningar jag har gjort, är det kanske 4-5 st som blivit bra. Lite blaskiga har de blivit, men har iallafall varit utan den där lite tunga, kväljande pikanta syrligheten som alla övriga har dragits med. Sedan har de också dragits med en sträv beska som sätter sig på tungspetsen istället för att breda ut sig i hela gommen, så som man vill att en öl ska smaka för att vara läskande. Den kvardröjande känslan i munnen blir istället som om man druckit för många läsk fulsötade med aspartan eller stevia...

Jag kan inte säga att jag med de mer lyckade bryggningarna i ryggen ännu har lyckats ringa in exakt vad som gör att det blir på det ena eller andra sättet. pH brukar jag lyckas pressa ned tlll 5,5-5,7, men även med ett pH på 5,2 som jag fick till en gång, hade det ingen positiv inverkan, snarare tvärtom.

Jäser oftast med US-05, men någon gång med S-04, och ibland med ett par typer av Mangrove Jacks. US-05 har gett bäst resultat av alla. Med W34/70 lyckades jag faktiskt riktigt bra med en lager. Jäser oftast runt 15-17°, till upp till 19-20° mot slutet av jäsningen. Detsamma gäller även här att den "felsmak" jag tycker ofta och väldigt lätt uppträder, inte har skiftat karaktär på grund av temperatur. Möjligen skulle det kanske kunna förbättras lite genom att trycka upp temperaturen ännu mer de sista dagarna.

Det sista halvdussinet bryggningar tycker jag dock att jag lyckas brygga ett ok öl oftare än tidigare, och det efter jag började mäska in med så lite vatten jag bara kan i den Braumeister jag använder. Det går inte att komma under dryga 3 liter/kg malt, men att gå från 5 liter, till 3 liter/kg verkar ändå ha haft en positiv inverkan på antalet lyckade öl. Hur det kan komma sig vet jag inte, uppmätt pH ligger oavsett runt 5,5-5,7.

En annan sak som verkar ha haft positiv betydelse, iallafall beträffande den sträva beskan, var att slopa 60 min givan helt och hållet. Jag börjar numera aldrig tidigare än 30 min med bittergiva, och om jag gör det blir det en ytterst liten mängd first wort hop. Sedan pytsar jag i linjärt ökande mängd från 30 till 0 min, och istället för 0-givan lägger jag i den sista och största mängden humle efter att temperaturen har sjunkit till under 70°. Sedan får vörten stå i lite drygt en timme innan jag för över till jäsflaskan. Med den sista givan får jag ett mycket bättre och mer hållbart resultat än att torrhumla, vilket jag inte alls har lyckats med någonsin.

Det här är vad som verkar ha funkat för mig. Inte 100% träffsäkert och jag är heller inte där jag vill vara än, men andelen lyckade (läs ok) öl har iallafall bevisligen ökat markant. Det är också baserat på att just mina smaklökar får råda... smile

Och för att svara TS på en av frågorna; Nej, man behöver verkligen inget bryggverk för att brygga bra öl.