Upplever lite av samma problem som TS har, med mina hembrygder. Av de 22 bryggningar jag har gjort, är det kanske 4-5 st som blivit bra. Lite blaskiga har de blivit, men har iallafall varit utan den där lite tunga, kväljande pikanta syrligheten som alla övriga har dragits med. Sedan har de också dragits med en sträv beska som sätter sig på tungspetsen istället för att breda ut sig i hela gommen, så som man vill att en öl ska smaka för att vara läskande. Den kvardröjande känslan i munnen blir istället som om man druckit för många läsk fulsötade med aspartan eller stevia...
Jag kan inte säga att jag med de mer lyckade bryggningarna i ryggen ännu har lyckats ringa in exakt vad som gör att det blir på det ena eller andra sättet. pH brukar jag lyckas pressa ned tlll 5,5-5,7, men även med ett pH på 5,2 som jag fick till en gång, hade det ingen positiv inverkan, snarare tvärtom.
Jäser oftast med US-05, men någon gång med S-04, och ibland med ett par typer av Mangrove Jacks. US-05 har gett bäst resultat av alla. Med W34/70 lyckades jag faktiskt riktigt bra med en lager. Jäser oftast runt 15-17°, till upp till 19-20° mot slutet av jäsningen. Detsamma gäller även här att den "felsmak" jag tycker ofta och väldigt lätt uppträder, inte har skiftat karaktär på grund av temperatur. Möjligen skulle det kanske kunna förbättras lite genom att trycka upp temperaturen ännu mer de sista dagarna.
Det sista halvdussinet bryggningar tycker jag dock att jag lyckas brygga ett ok öl oftare än tidigare, och det efter jag började mäska in med så lite vatten jag bara kan i den Braumeister jag använder. Det går inte att komma under dryga 3 liter/kg malt, men att gå från 5 liter, till 3 liter/kg verkar ändå ha haft en positiv inverkan på antalet lyckade öl. Hur det kan komma sig vet jag inte, uppmätt pH ligger oavsett runt 5,5-5,7.
En annan sak som verkar ha haft positiv betydelse, iallafall beträffande den sträva beskan, var att slopa 60 min givan helt och hållet. Jag börjar numera aldrig tidigare än 30 min med bittergiva, och om jag gör det blir det en ytterst liten mängd first wort hop. Sedan pytsar jag i linjärt ökande mängd från 30 till 0 min, och istället för 0-givan lägger jag i den sista och största mängden humle efter att temperaturen har sjunkit till under 70°. Sedan får vörten stå i lite drygt en timme innan jag för över till jäsflaskan. Med den sista givan får jag ett mycket bättre och mer hållbart resultat än att torrhumla, vilket jag inte alls har lyckats med någonsin.
Det här är vad som verkar ha funkat för mig. Inte 100% träffsäkert och jag är heller inte där jag vill vara än, men andelen lyckade (läs ok) öl har iallafall bevisligen ökat markant. Det är också baserat på att just mina smaklökar får råda... 
Och för att svara TS på en av frågorna; Nej, man behöver verkligen inget bryggverk för att brygga bra öl.