Kan tillägga till svaren ovan:
Syret behövs framförallt för att jästen ska växa till sig i början (den sk. lagg-fasen, när jästkolonin acklimatiserat sig i sin nya sockerrika miljö och inser att den behöver bli större innan den börjar knapra socker och börja producera alkohol+kolsyra).
Det finns en annan process som sker samtidigt här: det finns ämnen som binder syret, vilka senare under ölets livslängd kommer släppa detta ifrån sig. Det finns andra ämnen som binder syret då, de oxiderar. Jag skulle säga att detta är den absolut största boven i ett i övrigt friskt öls hållbarhet. Det finns en grupp ämnen som gör att ölet smakar blöt wellpapp eller körsbär (jag tror det är fettsyror, men det kan vara förbannad lögn, för jag har ett minne som en guldfisk - stämmer det skulle jag dock vilja jämföra det med att ölet "härsknar", vilket jag tycker beskriver smaken bättre). Vill poängtera att det inte är något fel med den här smaken [EDIT: I MÅTTLIGA MÄNGDER] i vissa öl som ska lagras länge, vissa hatar det men jag tycker det är ok. Även de essentiella oljorna och liknande ifrån humlen oxiderar, vilket gör att t.ex. en IPA tappar sin humlearom/smak fort. Viss humle kan även bli lite småäcklig oxiderad, typiskt amerikansk sådan.
Båda processerna sker samtidigt, och det finns faktiskt en viss inverkan på slutprodukten givet hur lång laggfasen är, men vi kan säga att jästen tar upp syret hyffsat fort i början av jäsningen så det är lugnt. Jästen äter syre även när den arbetar, det är faktiskt det sättet den föredrar att äta socker på (socker+syre blir alkohol+kolsyra) - men vi föredrar när syret är borta för då smutsar inte jästen ner smaken så med en massa estrar (fruktighet mm.). Därför kan kolsyrejäsningen ta bort lite syre - men vi vill absolut inte ha i mer här! Det är antagligen illa redan som det är.
Du kommer även stöta på HSA (hot side aeration), alltså syreupptagning när vörten är varm innan den kylts och jästen fått städa. Det fungerar som innan, syre tas upp och släpps ifrån i ölet långt senare. Detta har dock överdrivits mycket traditionellt, det är ingen större fara med lite slabbande, låt det inte gå till överdrift bara. Att hålla syre borta efter jäsningen är en MYCKET bättre och svårare uppgift att åstadkomma, det är där det är riktigt känsligt.
Jag kan ha missat något både bland dina frågor och i mitt svar, är allmänt trött så läs med en nypa salt i handen och säg till om du undrar över något jag missat 