Min första torrhumling

Hej hej!

Jag tänkte testa att torrhumla en gång men göra det så enkelt som möjligt.
Har bryggt 5 satser tidigare så vill se skillnaden med torrhumling.

20l i jäskärlet (en pale ale med East Kent Golding)

Tänkte köra i 50g Cascade humlekottar i en kokpåse (filterpåse nylon 20 x 23 cm med dragsnöre) efter 2v, alltså när jag har 1v kvar av jäsningen.

Låter det vettigt?
Vad ska jag tänka på?

Sv: Min första torrhumling

EKG + cascade är inget jag testat. Normalt sett finns poäng i att inte blanda humle av olika typ (engelsk vs. amerikansk), men hur det blir i det här fallet vet jag inte. Kanske blir bra, om du tror på det så kör på och testa!

Det låter vettigt. Lite osäker på varför du beräknat att jäsningen ska ta två veckor bara, en pale ale borde vara över på kortare tid än så?

Hade lämnat dem i 4-5 dagar, med 50g max 6 dagar, eftersom humlen kan lämna gräsighet efter sig i de temperaturerna som du jäser en ale i annars.

Om jag torrhumlar i jäshink brukar jag bara kasta i dem, 80g till 20 liter blir bra i primärkärlet och sen kallkrasch på det. Kokt (=desinficerad) kokpåse funkar också. Numera har jag dock gått över till att torrhumla i fat.

Att tänka på är att undvika att syresätta humlen eller ölet i processen, eftersom det påverkar livslängden på den goda humlearomen avsevärt. Därför kan det vara en poäng att stoppa i humlen när det finns några pinnar kvar på jästen att äta, kanske samtidigt som du gör diacetylrast om du gör en sådan. Samtidigt minskar jäst i suspension effektiviteten och dessutom interagerar jästen med humlen, vilket ger en något annan smak. Det behöver inte vara dåligt i sig. Att torrhumla med en strumpa i fat är ett annat sätt att minska syrepåverkan och interaktionen med jästen.

Tack för ett bra svar!

Läste någon som kör dessa båda humle ihop och fått bra resultat så jag testar.

Tiden har jag bara läst på flera ställen att det brukar ta 3v men det är ju inkl sekundärjäsning som jag kör i samma kärl utan att byta. Kör jäsningen runt 21 grader hela tiden.

Får nog köra på kokpåse. Att få ner temperaturen på ett 30l kärl är svårt. Ute är nog för varmt redan. ca 10+ grader.

Kottar skulle jag absolut köra i påse och med tyngder. Men jag föredrar pellets rakt i hinken och med kallkrasch på slutet.

Tack!

Dum fråga men det står ofta t ex Mängd: 23 liter i recept - är det färdig öl eller till koket?

Oj, missade att det var kottar, +1 på andreashaggstroms inlägg om tyngder (de flyter...).

23 liter syfter antagligen på satsstorlek (batch size), alltså vad du stoppar i jäshinken på bryggdagen. Det inkluderar öl efter kok, förkultur med jäst, om du späder med något mm. (Däremot brukar man inte dra bort ev. förluster i form av bottensats och öl efter tappning av det färdigjästa ölet.) På så sätt blir det ett mått hyffsat oberoende av brygganläggningen, vilket gör att du kan jämföra OG-bidrag, IBU mm. med andra bryggare som kanske har ett annat bortkok.

EKG och Cascade funkar utmärkt ihop. Några av mina bästa bitters är gjorda med den kombinationen. Däremot har jag inte torrhumlat dem, det är än så länge bara ipor och apor som har blivit torrhumlade hos mig.
Örebro Bitter från Närkes Kulturbryggeri är för övrigt ett gott exempel på en brygd med EKG och Cascade. Lycka till!