EKG + cascade är inget jag testat. Normalt sett finns poäng i att inte blanda humle av olika typ (engelsk vs. amerikansk), men hur det blir i det här fallet vet jag inte. Kanske blir bra, om du tror på det så kör på och testa!
Det låter vettigt. Lite osäker på varför du beräknat att jäsningen ska ta två veckor bara, en pale ale borde vara över på kortare tid än så?
Hade lämnat dem i 4-5 dagar, med 50g max 6 dagar, eftersom humlen kan lämna gräsighet efter sig i de temperaturerna som du jäser en ale i annars.
Om jag torrhumlar i jäshink brukar jag bara kasta i dem, 80g till 20 liter blir bra i primärkärlet och sen kallkrasch på det. Kokt (=desinficerad) kokpåse funkar också. Numera har jag dock gått över till att torrhumla i fat.
Att tänka på är att undvika att syresätta humlen eller ölet i processen, eftersom det påverkar livslängden på den goda humlearomen avsevärt. Därför kan det vara en poäng att stoppa i humlen när det finns några pinnar kvar på jästen att äta, kanske samtidigt som du gör diacetylrast om du gör en sådan. Samtidigt minskar jäst i suspension effektiviteten och dessutom interagerar jästen med humlen, vilket ger en något annan smak. Det behöver inte vara dåligt i sig. Att torrhumla med en strumpa i fat är ett annat sätt att minska syrepåverkan och interaktionen med jästen.