Öltapp i köket

Hej,

Jag har skaffat en fatanläggning och är sugen på att ha tappar på gaveln av ett högskåp i köket. Under köket har jag en matkällare med entré utifrån. Det som främst får mig att tveka är att ugnenen sitter i dessa skåp och det kommer därför bli varmt när den används. Jag funderar lite på hur det kommer att påverka smak och kolsyra att ha cirka 2 meter 4mm slang i rumstemperatur och att den ibland kommer värmas av ugnen.

Jag konsumerar sällan öl i veckan.
Kommer ölen smaka sämre av att stå i slangar i rumstemperatur?
Borde jag satsa på ett kylskåp och montera tappar i dörren så att slangarna alltid är kylda?

Sv: Öltapp i köket

Ölen kommer åldras mycket fortare i högre temperatur. Det som kommer ut är inte speciellt spännande, som varm och avslagen öl. Problemet avhjälps genom att slänga första slatten (eller också strunta i det, på välhumlade öl är det inte säkert att du märker någon skillnad i smak i ett helt glas). Detta kan förstås kan vara jobbigt och då kan du istället ha en kylkanal (tänk två isolerade VP-rör, en med slangen i och en för retur) där du kör luft ifrån kylen med en fläkt. Ett annat alternativ är flytande kylmedium som pumpas i en slang. Nackdelen är dock att kylda rör och tappar kan ge kondens som ju droppar och har sig.

...med risk för att låta tråkig. Jag tror du borde satsa på kylskåpsalternativet (som ju är ett kul alternativ i sig wink

Tack för svaren! Jag tänker om och börjar med kyl, letar på blocket. Dock intressant tanke med kylning i VP-rör...

If there is a will, there is a way... som det heter. Jag tror dock att du gör ett klokt val som sagt. När den är på plats kan du ju börja laborera med annat wink

Jag tror också kyl är ett bra val. Och då kan man ju pilla med grejerna lättare när man behöver testa osv.