Hej!

Desto mer jag läser desto mindre klokare blir jag.

Först trodde jag det var bus enkelt att göra öl, men nu verkar det vara svårt.

Det finns produkter att köpa för att ändra PH värden och andra saker för att göra vattnet torrare osv osv.

Jag vill bara göra öl som blir god, kanske godare än det som säljs på systemet.

Men det verkar som man måste ha väldiga kunskaper gällande vatten och dess värden för att sedan få om värderna så de stämmer in på en IPA's vatten eller vetes vatten.

eller köra på det PH värde som är.

Går det inte att bara ta det kranvatten man har och få ett bra öl ändå?

Jag har ingen som helst möjlighet att kyla mellan 17-19 grader. Som bäst kanske jag kan få ner det till 19 grader om jag lindar en blöt tröja runt men annars hamnar den på 21-22 grader.

Kommer det bli skit av min öl? sad gör APA och vete i samma temperatur, och är orolig.

Min flickvän bryggde en Honungs vete, den blev rätt mörk, men vi hoppas ju på bra resultat ändå, även om färgen inte blev som hon ville, vilket är synd då vi använde iBrewMaster men all malt finns ju inte där så det är svårt att få den färg man vill ha då.

250g vete malt
250g pilsner malt
500 g dry malt vete

Nya poäng kom till:

Color: 7.50 SRM
IBU's: 14.50
OG: 1.059
FG: 1.018
ABV: 5.37

scaryeyes skrev:

Hmm.. blir det inte ganska mycket vetemalt? Jag är ingen expert på weiss men pilsnermalten gör väl knappt nån skillnad här.
Är det smaken, munkänsla, skummet eller svårigheten att laka man är ute efter? Ursäkta spydigheten, ni behöver inte lida för att jag inte gillar öltypen. Men har sett andra recept och då använder man typ 50-50 vete och korn. Kan vara för lakningens skull att man inte alltid vill ha 100% vete.

Har ni matat in siffrorna i nåt program? Tycker drygt 10 IBU låter väldigt lite. Även om det kanske finns en öltyp med så lite beska så skulle jag nog rekommendera lite mer.
Sen är det stöpning/mäsktemp för den krossade malten. Problemet man har när man använder hälften spraymalt, är att man vet inte riktigt förjäsbarheten. Blir det full body eller light body? Troligen ett medel. Själv skulle jag nog ligga på ett värmetal på 67-68 vid mäskning för att inte få för tunn öl. Spraymalt brukar nog vilja bli ganska utjäst.

Jag använder iBrewmaster och den säger att den IBUn ligger inom rätt ram för just veteöl, åtminstone den som finns i ibrewmaster.

50-50 låter annars rimligt.

Jag vet inte, men tycker resultatet i iBrewmaster verkade bra.

PS: ändrat by the way så det ska vara 250 g vete och 250 g pilsner malt.

Hej, vi har satt ihop ett recept för en veteöl på dom grejer vi har, ett litet expriment så att säga smile.

Är det tillräckligt dock på en 4 liters batch?

Malt:
500g Wheat Dry Extract
0.5 kg Wheat Malt krossad
100 g Pilsner malt

Humle:
10 g Celeia kokas i 15 min*

*Vi tänkte göra en identisk bryggning efter köksbryggeriets instruktioner, fast eget plockad set.

Jäst: en påse flytande jäst från den sorten man krossar en liten påse i en stor påse som man sedan låter jäsa upp. Minns inte namnet på den, men det var en sort för veteöl.

iBrewmaster ger följande resultat:

Color: 8 SRM
IBU's: 10.36
OG: 1.051
FG: 1.015
ABV: 4.72

Låter som lite humle men för 4 liter kanske det är tillräckligt?

Tacksam för svar!

Hej,

Tänkte använda mig av en hävert för att flytta ölen från min glas jäshink till min plast jäshink med tapp, för att sedan Kolsyresätta med hjälp av sockerlag.

Ska jag häva så pass mycket som möjligt men lämna jästen som ligger på botten? eller ska den med? För jag kommer ju behöva röra lite för att kunna få runt sockerlagret och tar jag med bottensatsen så känns det som det kommer bli grumligt och kanske t.o.m konstig/äcklig smak.

Varför jag tvekar är för jag inte vet om detta bottenlager måste vara med för att det är där jästen är, och den behövs ju för att kunna skapa kolsyra i flaskorna sedan.

Mängden är 4Liter och jag gör en APA, är 16gram en bra mängd för denna batch?

Tacksam för svar!

232

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Är det meningen om man t ex kokar humle i tre steg, t ex 60 min, 30 min, 0 min eller något liknande, ska man då plocka ur den gamla humlen som kokade innan den man tänk stoppa in efter 30 min?

därav humlepåsar som lätt kan plockas ur när de legat i den tid som är tänkt.

Eller ska t ex den köras i 60 min, sen stoppa ner lite mer vid 30 min, och lite till vid 15 eller 0 min?

Eftersom jag är i nybörjarstadiet så har jag inga förväntningar eller mål med hur ölet ska smaka, jag är mer ute efter en veteöl.

Det skulle vara kul att sedan börja jobba med att få sin öl att kanske efterlikna en annan sort t ex Hoegaarden då den är en witbier som både jag och min flickvän tycker om.

Men den verkar ha i koriander och Curaçao, men curacao låter märkligt, man är ju van med blå curacao, det måste vara antingen den genomskinliga som smakar apelsin, eller bara köra på apelsinskal.

Det stämmer, jag skrev fel gällande rågmalt, det skulle stå kornmalt. så 3 kg totalt i malt där två är vete och en är korn.

Stod att skillnaden i smaken är stor om man går från torrjäst till flytande jäst.

Men hur beräknar man mängden för flytande? Eftersom det står på min torrjäst förpackning att 11,5 g räcker till 20-30 liter så är det lätt att räkna ut mängden för 10liter istället (då jag vill brygga små batcher på 10L vardera).

Men hur beräknar man det på flytande jäst?

Verkar svårare, men kanske inte alls är det?

Tacksam för svar!

Hej,

Kom över 1 kg puffad vetemalt, 1 kg vetemalt samt 1 kg rågmalt.

100 g Celeia humle kottar samt 11,5g Safale US-5 torr jäst.

Kan jag få ut en enkel veteöl med detta? Hur mycket kan jag få ut av detta?

Går det att få ut 10 liter? För jag gillar smått än mycket, då alla dessa ölsatser levererar 23 liter öl vilket i mitt tycke är för mycket då jag själv endast dricker till fester, ibland till helgen om det bjuds på sol.

Så 23L känns lite mycket och kommer säkerligen hinna bli dåligt.

Så jag vill satsa på 10 liter, kommer detta att räcka för det?

Det är alltså PGW's vetemalt, kornmalt samt puffad vetemalt det gäller, och finns troligen inte i Brewmasters register så det kan bli svårt att knåpa ihop ett recept där för att få rätt mängd för alla ingredienser.

Tacksam för svar!

Ok tack för svaren och tack för sista svaret smile ska varva ner och vänta in och se sen.

Ja självklart 23liter, det var jag som skrev fel mängd.

I detta fall står det att man skall hälla ner maltextraktet och inte koka det, men tepåsarna hade jag ingen aning om att man skulle koka, så det får jag testa att göra nästa gång, kanske sker någon positiv förändring i smak och så.

Sen måste jag nog vara mer noga med renligheten.

Vad tror ni om jag skippar 23 liter och går ner till 20 liter? Kanske det hjälper lite med smaken?

Duffen: Ok då förstår jag vad du menar. Missförstod lite där smile.

Jag hade följande:

En ölsats innehållande tre "tepåsar" med doftande innehåll som skulle ligga i/kokas? i 20 min i tre steg dvs 3 gånger med samma mängd vatten och samma påsar.

Detta kördes ner i jäshink, tillsammans med det hade jag i en Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg

Som var som sirap, blandade runt det tillsammans med pulvret som medföljde och som jag antar är DME, kanske var 1,5 kg på den eller 1,2 kg, jag minns inte.

Så:

6 liter vätska som blev av tepåsarna som medföljde.
1,2-1,5 kg? DME (det var torkat pulver)
Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg
Jäst

Fyllde på med vatten till 25L strecket.

Hej, jag undrar bara ifall ni kommer få in silikonpropp 32/26 mm med hål som passar till glasdamejeanne 5 liter? Tänkte nämligen köpa några glasdamejeanner men behöver silikonproppen som passade till den för att kunna placera jäsröret.

Tacksam för svar!

Jag hade inte gjort något hydrometermätningar då jag fortfarande inte visste hur den fungerade och hur man "nollställde" den. Ett misstag till antar jag smile.

Har läst många inlägg där det stått att ölen ändå smakat bra fast den varit avslagen, dvs den har smakat öl men utan kolsyra, mitt smakade mer utspädd öl med vatten.

Jag följde bara instruktionerna och där stod det att man skulle fylla på med vatten till 25 L strecket.

Om nu bottensatsen är det som smakar mest så är det ju konstigt då jag tog prov från tappen som sitter längst ner på hinken. Och om man då ska fylla flaskorna sen så kommer ju det mesta av ölen inte smaka något om jag inte på något sätt blandar runt i jäshinken innan jag tappar upp så bottensatsen rörs runt i innehållet.

Jag mätte väl en 24 grader eller så när jästen åkte ner så jag tror inte det var alldeles för varmt.

Jag har inte fyllt flaskorna än, utan den innehållet ligger kvar i jäshinken, det var idag jag skulle tappa upp på flaska men jag väntar nog några dagar till, det är ju som sagt väldigt smaklöst.

Själva jäsningen skedde i lugn takt, ungefär blubbande ljud var 10-20 sec.

Köpte en Brewers Choice: Bavarian Weissbier ölsats som inkluderade tre tepåsar med vad jag tror var humle eller var det malt? hmm doftade gott hur som helst.

Samt köpte jag till en Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg som skulle vara det bästa valet (fanns 3 val att välja mellan).

Jag vet inte om jag gjorde fel eller rätt men jag tolkade det som att man skulle koka upp vatten och sedan lägga dessa påsar i vattnet och låta dom ligga i 20 minuter sedan göra om detta två gånger till, dvs 3 gånger totalt.

Men jag har ingen aning om det var så man skulle göra eller om man skulle låta påsarna ligga i kokande vatten hela tiden under dessa 20 minuter.

Hällde i innehållet i en jäshink och gjorde som sagt om detta två gånger till med samma påsar.

Sedan hällde jag i maltextrakt och pulvret som ingick, det bildades ett skum.

Rörde runt i 5 minuter enligt anvisningarna.

Jästen hade jag hällt i 30ml (tror jag det var?) eller 300 ml, svårt med dessa måttsystem, men det var iaf inte så mycket vatten.
Jag kanske gjorde fel här som blandade från början i stället för bara låta jästen sjunka in.

Hur som så rörde jag sedan ner jästen efter att ha fyllt upp till 25L strecket med kallt vatten så temperaturen sjönk.

Sedan rörde jag runt igen en stund innan jag stängde locket och satte på jäsröret.

Ölen har nu legat i 7 dagar och det har bildats lite kolsyra i, färgen är OK, typiskt veteöls färg.

MEN! Smaken? Ja, det smakar egentligen ingenting, eller någonting smakar det men kan inte riktigt sätta fingret på vad det smakar.

Skulle jag bäst försöka beskriva smaken så smakar det utspädd öl, med mindre ölsmak mer vattning smak men med en bismak av något annat än veteöl.

Var har jag gjort fel?

Skulle jag kokat påsarna eller gjorde jag rätt som lät de ligga i uppkokat vatten?

Renligheten? Det enda jag använde var Chemipro Oxi till alla saker jag använde. Sen om jag gjorde fel med den vet jag inte om nu renligheten skulle vara boven till detta misslyckande.

Tråkigt bara att göra sig av med 25L av en vätska som jag hade hoppats på skulle bli en smakrik veteöl.

Tacksam för svar och hjälp som kan lösa detta mysterium smile.

Jag har gjort ett litet recept för en 10L batch, med maltextrakt samt vetemalt. Problemet är att jag inte riktigt förstår hur mycket vatten jag skall använda till vetemalten.

Enligt Brewmaster ska jag ha 11,78L på Boil Size för att få ut en batch size på 10L.

Men vilken mängd skall jag ha till vetemalt och maltextrakt? Detta klurar jag på lite, då jag antar att man inte skall använda 10 L till malten?

Tacksam för svar!

Hej! Jag läste en del om mäskning på shbf's sida, och det verkar ju vara en hel bibel att hålla reda på.

Otroligt mycket olika saker som sker vid olika grader, så det känns som jag skall flyga ett flygplan utan att ha lärt mig grunderna eller cockpit panelerna.

Bara den saken som att hålla en viss temperatur under mäskning. Hur går man tillväga för detta? Om man mäskar i 60-70 min, ska man alltså stå med kallt respektive varmt vatten för att hålla en viss temperatur?

För det går ju inte att ha på plattan för då blir det ju förr eller senare kokning.

Så hur går man tillväga för att nå rätt temperatur och hålla den?

Tacksam för svar!

Hej!

Jag undrar hur man räknar om på lättaste sätt när man vill göra en mindre batch och försöker följa ett recept.

Jag blev intresserad av att testa att göra en APA gött:
http://martinj.net/2011/03/14/att-brygga-ol-hemma/

Men receptet är anpassad för 14L.

Om jag vill sänka till t ex 5-10 liter, så måste jag även räkna om mängden Humle,malt och jäst osv.

Eftersom min mattekunskap inte är den bästa så blir det väldigt krångligt för mig.

Så därför undrar jag om det finns någon lätt formel för att omvandla från 14L till t ex 6-10 Liter och få rätt mängd av alla ingredienser.

Tacksam för svar!

Fungerar humle.se's 50cl flaskor? Stod att de var ny version med lite tjockare glas. Eftersom jag håller på jäser en vetesats och inom snar tid skall flytta över innehållet till flaskor så kan det ju vara bra att veta ifall deras flaskor går att använda för veteöl.

Så att de inte sprängs av trycket menar jag, det vore tråkigt till tusen.

Tacksam för svar!

248

(4 svar, postad i Utrustning)

Hej, bästa tänkbara kyllning till BIAB brygg skulle kunna vara? Finns det som färdig produkt att köpa? Det handlar om vörtkylning dvs.

Jag har en gryta från Biltema på 25L inkl tapp.

Varför jag undrar är för att det sägs ju vara jobbigare att kyla via badkar och det tar dessutom längre tid.
En kylare som passar denna gryta skulle vara toppen, och jag är inte så duktig på att bygga ihop något själv då jag inte har det tekniska i mig.

Tacksam för svar!

249

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Vet inte om detta är rätt del att posta i men jag chansar.

Går det att brygga en liten sats första gången man ska brygga? T ex 5L?

Varför jag undrar är dels pga mindre kostnad om ens första bryggnings skulle faila.

Det jag dock undrar är hur man då mäter upp mängden av alla ingredienser.

Och sist men inte minst, är det enbart via socker eller kolsyremaskin man får till kolsyran till ölen?
Finns det inget mellan ting, dvs "naturen" sköter sig själv och kolsyra bildas?

Tänkte köra BIAB metoden f.ö.

Tacksam för svar!

Tänkte inte på det exakt, men det var mer för att visa exakt vilka produkter det är, då jag inte vet om det skiljer sig från sak till sak.

Plockar bort länkarna, borde inte spela så stor roll, tänkte mer för att det skulle finnas information om produkten så att jag inte plockar på mig två saker som gör samma jobb.