Misslyckad veteöl på ölsats! Vad hände?

Köpte en Brewers Choice: Bavarian Weissbier ölsats som inkluderade tre tepåsar med vad jag tror var humle eller var det malt? hmm doftade gott hur som helst.

Samt köpte jag till en Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg som skulle vara det bästa valet (fanns 3 val att välja mellan).

Jag vet inte om jag gjorde fel eller rätt men jag tolkade det som att man skulle koka upp vatten och sedan lägga dessa påsar i vattnet och låta dom ligga i 20 minuter sedan göra om detta två gånger till, dvs 3 gånger totalt.

Men jag har ingen aning om det var så man skulle göra eller om man skulle låta påsarna ligga i kokande vatten hela tiden under dessa 20 minuter.

Hällde i innehållet i en jäshink och gjorde som sagt om detta två gånger till med samma påsar.

Sedan hällde jag i maltextrakt och pulvret som ingick, det bildades ett skum.

Rörde runt i 5 minuter enligt anvisningarna.

Jästen hade jag hällt i 30ml (tror jag det var?) eller 300 ml, svårt med dessa måttsystem, men det var iaf inte så mycket vatten.
Jag kanske gjorde fel här som blandade från början i stället för bara låta jästen sjunka in.

Hur som så rörde jag sedan ner jästen efter att ha fyllt upp till 25L strecket med kallt vatten så temperaturen sjönk.

Sedan rörde jag runt igen en stund innan jag stängde locket och satte på jäsröret.

Ölen har nu legat i 7 dagar och det har bildats lite kolsyra i, färgen är OK, typiskt veteöls färg.

MEN! Smaken? Ja, det smakar egentligen ingenting, eller någonting smakar det men kan inte riktigt sätta fingret på vad det smakar.

Skulle jag bäst försöka beskriva smaken så smakar det utspädd öl, med mindre ölsmak mer vattning smak men med en bismak av något annat än veteöl.

Var har jag gjort fel?

Skulle jag kokat påsarna eller gjorde jag rätt som lät de ligga i uppkokat vatten?

Renligheten? Det enda jag använde var Chemipro Oxi till alla saker jag använde. Sen om jag gjorde fel med den vet jag inte om nu renligheten skulle vara boven till detta misslyckande.

Tråkigt bara att göra sig av med 25L av en vätska som jag hade hoppats på skulle bli en smakrik veteöl.

Tacksam för svar och hjälp som kan lösa detta mysterium smile.

Sv: Misslyckad veteöl på ölsats! Vad hände?

Tog du med botten satsen i flaskorna efter primningen om du gjort detta?

Satt du i jästen när det var kokhett?

Ja... Dödade du jästen med kokhett vätska? Weissbier jäst har en förmåga att jäsa utav bara helvete om jag inte är felinformerad.

Jag mätte väl en 24 grader eller så när jästen åkte ner så jag tror inte det var alldeles för varmt.

Jag har inte fyllt flaskorna än, utan den innehållet ligger kvar i jäshinken, det var idag jag skulle tappa upp på flaska men jag väntar nog några dagar till, det är ju som sagt väldigt smaklöst.

Själva jäsningen skedde i lugn takt, ungefär blubbande ljud var 10-20 sec.

Har du gjort hydrometermätningar? Vad visade de?

Nästan all kolsyra som bildas vid jäsning försvinner ut luften. Därför tillsätter man lite extra socker (primar) när man tappar på flaska för att få en kolsyrad slutprodukt. En ok nybörjarmetod är att använda en mockabit till 33 cl eller en vanlig bitsockerbit till 50 cl så hamnar man hyfsat rätt.

Kanske använde du för mycket vätska, i min veteöl(första gången jag jäst) så smakar ölen mycket mindre om jag inte tar med bottensatsen som finns i botten av flaskan som bildats efter primningen.

Jag hade inte gjort något hydrometermätningar då jag fortfarande inte visste hur den fungerade och hur man "nollställde" den. Ett misstag till antar jag smile.

Har läst många inlägg där det stått att ölen ändå smakat bra fast den varit avslagen, dvs den har smakat öl men utan kolsyra, mitt smakade mer utspädd öl med vatten.

Jag följde bara instruktionerna och där stod det att man skulle fylla på med vatten till 25 L strecket.

Om nu bottensatsen är det som smakar mest så är det ju konstigt då jag tog prov från tappen som sitter längst ner på hinken. Och om man då ska fylla flaskorna sen så kommer ju det mesta av ölen inte smaka något om jag inte på något sätt blandar runt i jäshinken innan jag tappar upp så bottensatsen rörs runt i innehållet.

Du ska inte ha med botten satsen från jäshinken, utan det kommer en egen bottensats i flaskan efter primningen. Jag märker otroligt stor skillnad när jag tar med flaskans bottensats.

men vad hade du i mer än maltextraktet?
1,5 kg spraymalt ger ca 12 liter normalstark vört. är det bara det du använt på 25 liter så är det inte konstigt att det känns vattnigt.
//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Duffen: Ok då förstår jag vad du menar. Missförstod lite där smile.

Jag hade följande:

En ölsats innehållande tre "tepåsar" med doftande innehåll som skulle ligga i/kokas? i 20 min i tre steg dvs 3 gånger med samma mängd vatten och samma påsar.

Detta kördes ner i jäshink, tillsammans med det hade jag i en Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg

Som var som sirap, blandade runt det tillsammans med pulvret som medföljde och som jag antar är DME, kanske var 1,5 kg på den eller 1,2 kg, jag minns inte.

Så:

6 liter vätska som blev av tepåsarna som medföljde.
1,2-1,5 kg? DME (det var torkat pulver)
Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg
Jäst

Fyllde på med vatten till 25L strecket.

Man gör väl Brupak Brewers Choice: Bavarian Weissbier till 23 liter?
(vilket gör att ölet känns lite blaskigare)

Humlepåsarna skulle kokas i omgångar

Låt ölet mogna sedan på flaska så kommer smakerna kommer fram mer också
Ölet är ju inte kolsyrejäst, lagrat och klart än?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

alegi skrev:

Duffen: Ok då förstår jag vad du menar. Missförstod lite där smile.

Jag hade följande:

En ölsats innehållande tre "tepåsar" med doftande innehåll som skulle ligga i/kokas? i 20 min i tre steg dvs 3 gånger med samma mängd vatten och samma påsar.

Detta kördes ner i jäshink, tillsammans med det hade jag i en Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg

Som var som sirap, blandade runt det tillsammans med pulvret som medföljde och som jag antar är DME, kanske var 1,5 kg på den eller 1,2 kg, jag minns inte.

Så:

6 liter vätska som blev av tepåsarna som medföljde.
1,2-1,5 kg? DME (det var torkat pulver)
Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg
Jäst

Fyllde på med vatten till 25L strecket.

Hälde du ner malt extraktet i jäshinken direkt?

Ska man inte koka maltextraktet för att frigöra "socker"?

Duffen skrev:

Ska man inte koka maltextraktet för att frigöra "socker"?

Nej
Möjligen för att sterilisera det

Kan också passa på att ändra mitt förra inlägg, blev ett syftningsfel där (tillägget fetat)
Man gör väl Brupak Brewers Choice: Bavarian Weissbier till 23 liter inte 25 l?
(vilket gör att ölet känns lite blaskigare)

Ja självklart 23liter, det var jag som skrev fel mängd.

I detta fall står det att man skall hälla ner maltextraktet och inte koka det, men tepåsarna hade jag ingen aning om att man skulle koka, så det får jag testa att göra nästa gång, kanske sker någon positiv förändring i smak och så.

Sen måste jag nog vara mer noga med renligheten.

Vad tror ni om jag skippar 23 liter och går ner till 20 liter? Kanske det hjälper lite med smaken?

Tycker du skall vänta med att bedömna smaken tills det är färdigt .
Det händer mycket både i jäskärlet och i flaskorna/fatet fram tills det mognat klart
Kolsyran gör sitt, mognadsfasen sitt
Brukar vara stor skillnad från det stadiet ditt öl är i nu mot när det är färdigt

Luta dig tillbaka och tänk på svaret du fick på Bryggforum wink

Förstår att du är nyfiken osv, men tålamod är din bästa vän vid ölbryggning

Ok tack för svaren och tack för sista svaret smile ska varva ner och vänta in och se sen.

Om du är otålig så får du ett öl som smakar som bitter besk och sur med lukt av jäst.....

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !