Misslyckad veteöl på ölsats! Vad hände?
Köpte en Brewers Choice: Bavarian Weissbier ölsats som inkluderade tre tepåsar med vad jag tror var humle eller var det malt? hmm doftade gott hur som helst.
Samt köpte jag till en Maltextrakt - Brewferm Wheat 1,5 kg som skulle vara det bästa valet (fanns 3 val att välja mellan).
Jag vet inte om jag gjorde fel eller rätt men jag tolkade det som att man skulle koka upp vatten och sedan lägga dessa påsar i vattnet och låta dom ligga i 20 minuter sedan göra om detta två gånger till, dvs 3 gånger totalt.
Men jag har ingen aning om det var så man skulle göra eller om man skulle låta påsarna ligga i kokande vatten hela tiden under dessa 20 minuter.
Hällde i innehållet i en jäshink och gjorde som sagt om detta två gånger till med samma påsar.
Sedan hällde jag i maltextrakt och pulvret som ingick, det bildades ett skum.
Rörde runt i 5 minuter enligt anvisningarna.
Jästen hade jag hällt i 30ml (tror jag det var?) eller 300 ml, svårt med dessa måttsystem, men det var iaf inte så mycket vatten.
Jag kanske gjorde fel här som blandade från början i stället för bara låta jästen sjunka in.
Hur som så rörde jag sedan ner jästen efter att ha fyllt upp till 25L strecket med kallt vatten så temperaturen sjönk.
Sedan rörde jag runt igen en stund innan jag stängde locket och satte på jäsröret.
Ölen har nu legat i 7 dagar och det har bildats lite kolsyra i, färgen är OK, typiskt veteöls färg.
MEN! Smaken? Ja, det smakar egentligen ingenting, eller någonting smakar det men kan inte riktigt sätta fingret på vad det smakar.
Skulle jag bäst försöka beskriva smaken så smakar det utspädd öl, med mindre ölsmak mer vattning smak men med en bismak av något annat än veteöl.
Var har jag gjort fel?
Skulle jag kokat påsarna eller gjorde jag rätt som lät de ligga i uppkokat vatten?
Renligheten? Det enda jag använde var Chemipro Oxi till alla saker jag använde. Sen om jag gjorde fel med den vet jag inte om nu renligheten skulle vara boven till detta misslyckande.
Tråkigt bara att göra sig av med 25L av en vätska som jag hade hoppats på skulle bli en smakrik veteöl.
Tacksam för svar och hjälp som kan lösa detta mysterium
.