Kan jag göra liten vete batch av detta?

Hej,

Kom över 1 kg puffad vetemalt, 1 kg vetemalt samt 1 kg rågmalt.

100 g Celeia humle kottar samt 11,5g Safale US-5 torr jäst.

Kan jag få ut en enkel veteöl med detta? Hur mycket kan jag få ut av detta?

Går det att få ut 10 liter? För jag gillar smått än mycket, då alla dessa ölsatser levererar 23 liter öl vilket i mitt tycke är för mycket då jag själv endast dricker till fester, ibland till helgen om det bjuds på sol.

Så 23L känns lite mycket och kommer säkerligen hinna bli dåligt.

Så jag vill satsa på 10 liter, kommer detta att räcka för det?

Det är alltså PGW's vetemalt, kornmalt samt puffad vetemalt det gäller, och finns troligen inte i Brewmasters register så det kan bli svårt att knåpa ihop ett recept där för att få rätt mängd för alla ingredienser.

Tacksam för svar!

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Det blir inte en veteöl enligt "Weißbier/Hefe/Weizen" stuk med den jästen, testa en 3068 är mitt tips.
3kg malt räcker nog bra till tio liter men inte tjugo om du inte vill ha folköl.

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Ifall du ska envisas med att göra öl på det du har är det nog smart att inte köra ner rågmalten. Det kommer bli jävligt svårt att laka ur.
Om du har möjlighet till en beta glucan-(37-45c) och proteinrast(48-54c) gör det!

Lägga en giva på ca 20 ibu (i 10 liter blir det ca. 20gr i 60 min ifall din humle har en AA% på 3.5) och kör ner lika mycket i slutet ifall du vill ha lite skjuts i smak/arom.


Råder dig dock att göra på ett helt ifall du vill ha ett resultat som liknar kommersiella exempel, recept för klassiska veteöl finns det massor av både i böcker och på nätet. Det du gör med dina nuvarande råvaror ligger på experiment-stadiet vilket det inte är något fel på, men då får du vara beredd att det blir knas också.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Fast var det inte kornmalt egentligen?

5 Senast ändrad av alegi (2013-05-11 22:53:26)

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Det stämmer, jag skrev fel gällande rågmalt, det skulle stå kornmalt. så 3 kg totalt i malt där två är vete och en är korn.

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Det underlättar lite.

Kör 50/50 med vete och korn. Du kan nog använda dig av någon annan producents malt för att komma tillräckligt nära i programmet eller fråga PGW var de köper sin malt ifrån.

Proteinrast ifall du har möjlighet.

Har du någon idé om hur du vill att ölet ska smaka?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Eftersom jag är i nybörjarstadiet så har jag inga förväntningar eller mål med hur ölet ska smaka, jag är mer ute efter en veteöl.

Det skulle vara kul att sedan börja jobba med att få sin öl att kanske efterlikna en annan sort t ex Hoegaarden då den är en witbier som både jag och min flickvän tycker om.

Men den verkar ha i koriander och Curaçao, men curacao låter märkligt, man är ju van med blå curacao, det måste vara antingen den genomskinliga som smakar apelsin, eller bara köra på apelsinskal.

Sv: Kan jag göra liten vete batch av detta?

Det du behöver är en annan jäst än den du har. T.ex. wyeast 3944 eller wlp 400.

Sen kan du byta ut vetemalten mot puffat vete.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.