Sv: Weissbiertråden

Lindh skrev:

Jag kör 200g socker i 2 dl vatten till ca 22 liter weiß när jag kolsyrar. Svenska 33cl/50cl, weißbierflaskor typ paulaner/erdinger/weihenstephaner samt vanliga 50cl patentkorksflaskor klarar samtliga det trycket. Flaskat över 500 flaskor utan någon bomb...

Jag har ett par Erdinger flaskor hemma som jag kikade på häromdagen, dem ser ut att vara väldigt tunna vill jag minnas.

Om jag räknat rätt så motsvarar alltså 200G / 22 L ungefär 3.2 volymer Co2?

Tjena, det jag undrar är hur man går tillväga när man brygger veteöl. Ska brygga min första veteöl nu och har inte en aning hur man gör, men jag vill lära mig väldigt mycket.

Det jag har köpt in är:

WYEAST XL Activator nestemäiset hiivat    3068 Weihenstephan Wheat
Spraymallas Wheat 500g Muntons 4 packet
Hallertau Mittelfrüh 100 g

Hur mycket öl kan jag brygga och hur går de olika stegen till?

Duffen skrev:

Tjena, det jag undrar är hur man går tillväga när man brygger veteöl. Ska brygga min första veteöl nu och har inte en aning hur man gör, men jag vill lära mig väldigt mycket.

Det jag har köpt in är:

Följ råden under ölbryggning-extraktbryggning (länken till vänster på denna sida).
16l är lagom volym och du behöver ca 20g humle som du kokar med 60min.

Det finns massa småputs man kan hålla på med men håll det enkelt första gången och kom igång och brygg nu. Det blir öl om du följer mallen, lita på det.

Vart finns länken du talar om på vänster sida? Jag skriver från mobil, hade varit jätte trevligt om du kunde länka den till mig.

Kokar jag upp 16l vatten och häller i allt förutom jästen och endast 20g humle för att låta de hårdkoka 60min och kyla det och sen i med jästen o låta det jäsa?

Rör i maltextraktet under uppvärmningen, när det börjar koka skummar du av under några minuter och slänger i humlen.
Kokar i 60 (egentligen räcker 45 minuter eftersom du använder extrakt).

Sen kyler du och häller ner i jästunnan (och silar bort humlen) därefter häller du i jästen på med locket.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Duffen skrev:

Det jag har köpt in är:

Efter att själv ha använt 3068 så vill jag bara ge rådet att försöka hålla brygden under fermentering så kall som möjligt, helst så bör den inte överstiga 19 grader, annars har du en riktig bananbomb. Min bryggning översteg inte 20 grader men ändå är bananen ett utmärkande drag smile

Tycker du om mycket banansmak i ölet så kan du satsa på uppåt en 22 grader t.o.m.

Har läst att 17 grader brukar vara bra och om metoden att sätta en blöt t-shirt över alternativt hålla jäshinken i kallt bad. Vet du om det funkar bra? Tänkte ha den i badrummet och har slagit av elementet för att få det så kallt som möjligt eftersom jag antar att kylförrådet på 10+ är för kallt.

Duffen skrev:

Har läst att 17 grader brukar vara bra och om metoden att sätta en blöt t-shirt över alternativt hålla jäshinken i kallt bad. Vet du om det funkar bra? Tänkte ha den i badrummet och har slagit av elementet för att få det så kallt som möjligt eftersom jag antar att kylförrådet på 10+ är för kallt.

17 grader blir nog bra om du kan hålla den temperaturen inom spannet +- 2*C.

Vad jag gjorde var att köpa en Samla plastlåda på 45L från IKEA som jäshinken passade perfekt i och sedan kylde jag ner med några isklampar som bytes ut med jämna mellanrum varje dag .

Gör du på det viset så kommer det inte att behövas någon t-shirt.

Fungerar humle.se's 50cl flaskor? Stod att de var ny version med lite tjockare glas. Eftersom jag håller på jäser en vetesats och inom snar tid skall flytta över innehållet till flaskor så kan det ju vara bra att veta ifall deras flaskor går att använda för veteöl.

Så att de inte sprängs av trycket menar jag, det vore tråkigt till tusen.

Tacksam för svar!

De funkar. Själv brukar jag använda pantflaskor (vanligen svenska men gärna belgiska eller tyska med) för de har en helt annan glastjocklek.

Tjena alla veteöldiggare!

Ska brygga en wiessbier i helgen. Basen i receptet är 65% vetemalt och 35% pilsnermalt samt 10 IBU med hjälp av Hersbruckerhumle. Bavarian Wheat från Wyeast sköter jäsningen vid +17grader.

Jag funderar på att addera lite puffat vete i storleksordningen 200-400g. Det jag är nyfiken på är vad era erfarenheter är av vilket smakbidrag denna extraktgiva ger?

Jag pratade med någon som var inne på att man skulle få ett aningen torrare öl med puffat vete men vad säger ni andra?

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

113 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-05-17 07:55:32)

Bra tråd.

Vad anser ni som bryggt mycket weissbier om malten? Är det weyermanns som gäller eller kan man komma unden med annan leverantör (CM och eller viking)?

Jag har bryggt både med malt från Weyermann och från Viking med gott resultat. Upplever smaken från Viking som något lättare och "luftigare" än den något mer kompakta och maltigare tyska malten, och ibland är det ju det man är sugen på. Båda hamnar dock gott och väl inom stiltypen, om man bryr sig om sådant.

Å andra sidan kan man argumentera att man i Weissbier har ett hyggligt unikt tillfälle att faktiskt brygga med 100% ursprungskorrekta råvaror (undantaget vattnet), eftersom Weyermann är ett bayerskt företag.

Think globally. Drink locally.

+1 På Peps, Viking går iaf utmärkt att använda.

Tack för bra svar.

Det blir 50/50 vete/pilsner, weihenstephan och typ 14 ibu hallertau, singelinfusion. Pitchar i 13 grader och jäser i 17 smile Beprövat, enligt Jamil och andra i den här tråden. Hoppas på en smarrig öl att njuta av i försommarvärmen.

Det kommer bli bra. Jag bryggde en precis enligt det receptet för två veckor sedan, nu har den stått under kolsyretryck sedan i söndags, så jag ser fram emot avsmakning denna ljumma försommarkväll (25°C i Gbg just nu.)

Think globally. Drink locally.

118 Senast ändrad av Dompan (2013-05-20 13:45:30)

Är det några som använt Wyeast Bavarian Wheat Blend jästen i era veteöl?   Jag provsmakade lite vid avslutad jäsning igår. Det doftade ljuvligt och smakade väldigt fräscht och gott men hade även en lätt syrlig avslutning. Försöker luska ut om det blivit något mindre misstag i bryggningen eller om jästen bidrar med denna egenskap.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jag har ingen som helst möjlighet att kyla mellan 17-19 grader. Som bäst kanske jag kan få ner det till 19 grader om jag lindar en blöt tröja runt men annars hamnar den på 21-22 grader.

Kommer det bli skit av min öl? sad gör APA och vete i samma temperatur, och är orolig.

Min flickvän bryggde en Honungs vete, den blev rätt mörk, men vi hoppas ju på bra resultat ändå, även om färgen inte blev som hon ville, vilket är synd då vi använde iBrewMaster men all malt finns ju inte där så det är svårt att få den färg man vill ha då.

Jag tror inte det kommer bli skit av ölen, den kanske inte blir fullt så bra som den kunde ha blivit men säkerligen trevlig ändå.

Jag personligen gillar veteöl med lite mer karaktär än vad man får när man jäser den kallt. Jag är riktigt nöjd med min hefeweizen jag jäste i 21 grader. Jästen jag använde var WLP300.

Din öl blir nog bra. Den kommer att ha en tydlig banankaraktär men det behöver inte vara en nackdel.

Llauma skrev:

Jag personligen gillar veteöl med lite mer karaktär än vad man får när man jäser den kallt. Jag är riktigt nöjd med min hefeweizen jag jäste i 21 grader. Jästen jag använde var WLP300.

Din öl blir nog bra. Den kommer att ha en tydlig banankaraktär men det behöver inte vara en nackdel.

Hej

Samma här, gillar banan, någon som vet vid vilken temp tyskarna brygger sina vete öl?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Samma här, gillar banan, någon som vet vid vilken temp tyskarna brygger sina vete öl?

Bo

Det hade onekligen varit intressant att veta. Testade några olika hefeweizen förra veckan och för mig är det uppenbart att de är jästa i olika temperaturer. Den jag gillade mest av de jag testade var Schöfferhofer som precis som min hefeweizen har en tydlig banankaraktär. Erdingern däremot hade ingen som helst banankaraktär i jämnförelse. Jag antar att den är jäst i den lägre temperaturskalan.

Förresten, finns det någon här som bor i närheten av Borlänge och har jäst en hefeweizen i 17 grader. Det hade varit intressant att få provsmaka det. Jag bjuder på en "varmjäst" hefeweizen i gengäld.

Jag har funderingar på att göra en veteöl på endast vete (kanske lite muncherner eller så för färgen, men iallafall 80% vete).
Jag har läst att folk säger "50% vete, 50% pale ale". Och att man kan få "stuck mash" annars.
Finns det några andra bra skäl att inte jag borde undvika en ren veteöl?
/Leif

Du får lite sämre utbyte - kan vara vettigt att förlänga försockringsrasten till 90 min eller så -  och ölet är inte så stabilt, dvs det tappar smak ganska snabbt.