Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

Hej, vi har satt ihop ett recept för en veteöl på dom grejer vi har, ett litet expriment så att säga smile.

Är det tillräckligt dock på en 4 liters batch?

Malt:
500g Wheat Dry Extract
0.5 kg Wheat Malt krossad
100 g Pilsner malt

Humle:
10 g Celeia kokas i 15 min*

*Vi tänkte göra en identisk bryggning efter köksbryggeriets instruktioner, fast eget plockad set.

Jäst: en påse flytande jäst från den sorten man krossar en liten påse i en stor påse som man sedan låter jäsa upp. Minns inte namnet på den, men det var en sort för veteöl.

iBrewmaster ger följande resultat:

Color: 8 SRM
IBU's: 10.36
OG: 1.051
FG: 1.015
ABV: 4.72

Låter som lite humle men för 4 liter kanske det är tillräckligt?

Tacksam för svar!

Sv: Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

Hmm.. blir det inte ganska mycket vetemalt? Jag är ingen expert på weiss men pilsnermalten gör väl knappt nån skillnad här.
Är det smaken, munkänsla, skummet eller svårigheten att laka man är ute efter? Ursäkta spydigheten, ni behöver inte lida för att jag inte gillar öltypen. Men har sett andra recept och då använder man typ 50-50 vete och korn. Kan vara för lakningens skull att man inte alltid vill ha 100% vete.

Har ni matat in siffrorna i nåt program? Tycker drygt 10 IBU låter väldigt lite. Även om det kanske finns en öltyp med så lite beska så skulle jag nog rekommendera lite mer.
Sen är det stöpning/mäsktemp för den krossade malten. Problemet man har när man använder hälften spraymalt, är att man vet inte riktigt förjäsbarheten. Blir det full body eller light body? Troligen ett medel. Själv skulle jag nog ligga på ett värmetal på 67-68 vid mäskning för att inte få för tunn öl. Spraymalt brukar nog vilja bli ganska utjäst.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av alegi (2013-05-17 19:49:58)

Sv: Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

scaryeyes skrev:

Hmm.. blir det inte ganska mycket vetemalt? Jag är ingen expert på weiss men pilsnermalten gör väl knappt nån skillnad här.
Är det smaken, munkänsla, skummet eller svårigheten att laka man är ute efter? Ursäkta spydigheten, ni behöver inte lida för att jag inte gillar öltypen. Men har sett andra recept och då använder man typ 50-50 vete och korn. Kan vara för lakningens skull att man inte alltid vill ha 100% vete.

Har ni matat in siffrorna i nåt program? Tycker drygt 10 IBU låter väldigt lite. Även om det kanske finns en öltyp med så lite beska så skulle jag nog rekommendera lite mer.
Sen är det stöpning/mäsktemp för den krossade malten. Problemet man har när man använder hälften spraymalt, är att man vet inte riktigt förjäsbarheten. Blir det full body eller light body? Troligen ett medel. Själv skulle jag nog ligga på ett värmetal på 67-68 vid mäskning för att inte få för tunn öl. Spraymalt brukar nog vilja bli ganska utjäst.

Jag använder iBrewmaster och den säger att den IBUn ligger inom rätt ram för just veteöl, åtminstone den som finns i ibrewmaster.

50-50 låter annars rimligt.

Jag vet inte, men tycker resultatet i iBrewmaster verkade bra.

PS: ändrat by the way så det ska vara 250 g vete och 250 g pilsner malt.

Sv: Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

250g vete malt
250g pilsner malt
500 g dry malt vete

Nya poäng kom till:

Color: 7.50 SRM
IBU's: 14.50
OG: 1.059
FG: 1.018
ABV: 5.37

Sv: Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

Är det inte 60% vete och 40% barley i malt extraktet? har för mig att det är nåt sånt iaf.

Jag gjorde en liknande med bara 500g vetemalt extrakt och 700g vete malt enl. köksbryggeriets metod. Blev bra, eller ja, har bara smakat innan flasktappningen får se hur det blir med kolsyran.
Mäskade i 30 min och kokade i typ 20 min med cascade och sen citra sista 5. ABV ca 6% så aningens stark.

Sv: Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

Är det så kanske jag är ute å cyklar. Då är det bara att köra. Blir säkert bra vilket som. Nästa gång vet ni hur ni ska ändra. smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Tjejen ska brygga, är detta tillräckligt?

Muntons spraymalt vete är: 55% vetemalt , 45% kornmalt.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/